Gå til innhold

Vegetarisme - din mening

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke vegetarianer, fordi:

- Kjøtt er godt. Jeg har spist alt fra slange, til ku, svin, villsvin, krokodille, aligator og bjørn - og alt har vært godt. Jeg tror smaksløkene mine ville kjedet seg ihjel hvis jeg hadde vært vegetarianer. For all del; nå sier ikke jeg at alt av grønnsaker er kjedelig, jeg er faktisk veldig glad i grønnsaker, men jeg har enda tilgod å smake en rett bestående av utelukkende vegetarkost som faktisk smaker skikkelig godt.

- Jeg har ingenting problemer med at det jeg spiser er en dødt dyr. Dyr spiser dyr, hvorfor skal ikke mennesker spise dyr? Tror dere løvene i Serengeti bryr seg om hva den antilopen de slakter måtte føle?

- Jeg har et protein/fettbasert kosthold med generelt lite karbohydrater.

For en liten halvtime siden var det 10 kongereker og en kopp ris som måtte bøte med livet for å gi meg middag ... jeg angrer intet.

Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri tenkt meg å vert vegetarianer.

Noe av det beste som finns er en skikkelig biff med fløtegratinerte poteter.

Men altså, si ingen i hele verden hadde spist kjøtt, hvor mange dyr hadde det ikke blitt da?

Og når det er så mange dyr så hadde etter hvert naturen selv begynnt å ta knekken på dem. Så hvis det allikevel hadde blitt deres skjebne så gjør det vel ikke noe om vi selv tar knekken på dem? På en human måte selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det hadde ikke blitt så mye mer dyr fordi de fleste husdyr blir bevisst avlet på av oss mennesker i store mengder, utelukkende for å være føde. Hvis vi slutter - eller reduserer - kjøttspisingen, så vil det jo også bli mindre avl og dermed mindre dyr.

Ellers er det ikke det å drepe og spise dyr jeg reagerer på, det er forholdene de lever under. Derfor spiser jeg vilt og villfisk, men ikke oppdrettsfisk eller kjøtt fra kjøttindustrien.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Planter er også levende organismer :realmad: Så tenk på det til neste gang, at vi som spiser kjøtt spiser det hvertfall dødt, mens de plantegreiene deres sikkert lever.

Med et slikt syn så antar jeg du lever utelukkende på animalsk mat, og aldri spiser frukt eller grønnsaker i noe format?

Lenke til kommentar
Planter er også levende organismer :realmad: Så tenk på det til neste gang, at vi som spiser kjøtt spiser det hvertfall dødt, mens de plantegreiene deres sikkert lever.

De fleste her har nok sett filmen Notting Hill. I denne filmen har de jo også en meget god scene. Den er tatt veldig godt på kornet.

Keziah: No thanks, I'm a fruitarian.

Max: I didn't realize that.

William: And, ahm: what exactly is a fruitarian?

Keziah: We believe that fruits and vegetables have feeling so we think cooking is cruel. We only eat things that have actually fallen off a tree or bush - that are, in fact, dead already.

William: Right. Right. Interesting stuff. So, these carrots...

Keziah: Have been murdered, yes.

William: Murdered? Poor carrots. How beastly!

:p

Mitt eget syn er at folk selv må velge om de vil spise kjøtt eller ei. Jeg respekterer folk som lar være å spise kjøtt. Men faen ikke kom her å si at jeg skal kutte ut a spise kjøtt!

For å summere opp mitt eget syn rundt temaet ganske kort - så er det som følger: Kjøtt er ikke bare sundt, men det er enda viktigere, meget godt! Industrien som slakter dyr kan være utspekulert og kynisk. Men dette er noe man kan få frem i lyset, å endre. Grunnen til at jeg ikke er så opptatt av dyrerettigheter osv., er at dette LANGT IFRA er det verste med verden i dag. Om jeg hadde vært meget engasjert, så hadde jeg langt heller gått mot barnearbeid, rasisme, voldtekt av u-landene, verdens sultproblem, religion, kultur...

Bottom line er at det negative med slakter-industrien bare er peanuts i forhold til andre urettferdigheter. I en så urettferdig verden vi bor i, havner nok disse urettferdighetene på bunnen av listen! Vegeterianere som kommer med moralpreiken sin, er på mange måter ironiske vesener. Scenen fra Notting Hill er meget latterlig, men en svært god latterliggjørelse av anti-kjøtteterne. Ingen problem at dere velger bort kjøtt selv, men et problem at dere prakker på oss drit.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt logikken din, Lansky. Du sier du ikke bryr deg særlig om dyrevelferd fordi det finnes ting som er verre. Samtidig sier du også at du ikke er engasjert i saker som er "verre". Da faller liksom argumentet ditt litt bort...? I tillegg er det ikke slik at det ene utelukker det andre, dvs. at man kan kun være engasjert i en sak og kun gjøre en ting for verden. Å kutte ut eller redusere kjøttmengden gjør slett ikke at man ikke har overskudd til å bidra til andre saker.

Lenke til kommentar

1. En studie jeg leste for lenge siden, konkluderte faktisk med at kjøttspisere er sunnere enn vegetarianere så lenge kjøttet er riktig tilberedt. Så det er ikke sunnere å ikke spise kjøtt ihvertfall.

2. At det er moralsk galt å drepe dyr... vanskelig spørsmål. Mennesket har alltid gjort det for å overleve. Men idag er vi jo ikke avhengige av kjøtt for å overleve, så det er jo unødvendig å drepe dyr.

3. Jeg har ikke spist kjøtt på noen måneder nå, og selv om maten er forsåvidt grei med bare grønnsaker, belgfrukter osv. blir maten aldri den samme uten kjøtt. Kroppen min higer etter kjøtt hele tiden, noe jeg aldri blir kvitt. Mat er jo en viktig del av hverdagen... en hverdag som nå er kjedeligere på grunn at jeg bare må spise dritt.

4. Grønnsaker i store mengder over tid er mer skadelig enn å spise kjøtt, siden det blir sprøytet masse.

5. Kostnaden er omtrent den samme uten kjøtt som med... av den enkle grunn at grønnsaker koster flesk og man må spise temmelig mye grønnsaker for å bli mett, og samtidig dekke behovet for karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer, mineraler og sporstoffer.

6. Det er vanskelig å lage ordentlig god mat uten kjøtt. Du får straks mange ferre muligheter.

Såvidt jeg kan se, er det ikke akkurat mange fordeler ved å spise vegetariansk.

Endret av Hotlover
Lenke til kommentar
1. En studie jeg leste for lenge siden, konkluderte faktisk med at kjøttspisere er sunnere enn vegetarianere så lenge kjøttet er riktig tilberedt. Så det er ikke sunnere å ikke spise kjøtt ihvertfall.

Hvorvidt det er sunt å være kjøttspiser eller vegetarianer kommer jo helt an på hva man spiser. Man kan fint være sunn på begge deler. Det er likevel liten tvil om at mye rødt kjøtt er skadelig.

2. At det er moralsk galt å drepe dyr... vanskelig spørsmål. Mennesket har alltid gjort det for å overleve. Men idag er vi jo ikke avhengige av kjøtt for å overleve, så det er jo unødvendig å drepe dyr.

Nei, det er ikke nødvendig i dag. Så om man mener det er umoralsk eller ikke blir sånn sett opp til hver enkelt.

3. Jeg har ikke spist kjøtt på noen måneder nå, og selv om maten er forsåvidt grei med bare grønnsaker, belgfrukter osv. blir maten aldri den samme uten kjøtt. Kroppen min higer etter kjøtt hele tiden, noe jeg aldri blir kvitt. Mat er jo en viktig del av hverdagen... en hverdag som nå er kjedeligere på grunn at jeg bare må spise dritt.

Dette er helt individuelt. Jeg savner slett ikke kjøtt, jeg synes ikke hverdagen er kjedeligere og kroppen min higer ikke etter kjøtt.

4. Grønnsaker i store mengder over tid mye er mer skadelig enn å spise kjøtt, siden det blir sprøytet masse.

Har du noen dokumentasjon på dette? Hva med antibiotikaen i kjøtt? Uansett, hvis dette er tilfellet så kan det løses ved å spise en del økologiske grønnsaker.

5. Kostnaden er omtrent den samme uten kjøtt som med... av den enkle grunn at grønnsaker koster flesk og man må spise temmelig mye grønnsaker for å bli mett, og samtidig dekke behovet for karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Kjøtt er generelt sett dyrere enn grønnsaker. Men det kommer jo kanskje også an på hva slags grønnsaker man kjøper. Bønner og linser er også med på å mette - det er ikke meningen at man som vegetarianer skal spise bare grønnsaker. Vi er studenter, både samboer og jeg, og vi har råd til å få økologiske grønnsaker levert på døren hver uke.

6. Det er vanskelig å lage ordentlig god mat uten kjøtt. Du får straks mange ferre muligheter.

Dette er ikke riktig. Det er fullt muli gå lage ordentlig god mat uten kjøtt og man har mengder med muligheter.

Såvidt jeg kan se, er det ikke akkurat mange fordeler ved å spise vegetariansk.

"Eye of the beholder". ;)

Lenke til kommentar

Tja, andre dyr dreper jo hverandre for å spise. Dessuten er det jo helsefarlig ikke å spise kjøtt. Det er næring i dette man trenger. Dessuten hadde jeg sulta i hjel uten kjøtt. Man blir ikke mett bare på grønnsaker og frukt. I hvertfall ikke jeg.

Forresten, er det ikke drap på grønnsakene å spise disse?

Lenke til kommentar

var ikke opplyst om det med vilt, etter all maset i aviser over tid, og feiltolkning av dette. Så var jeg overbevist om at det var knapp bestand igjen av vilt. På bakgrunn av alle suv med rifle hobby på hytta, kunne det se ut som om det var snart utgående raser. Liker faktisk godt vilt kjøtt. Hvis jeg skulle kuttet ut kjøtt, tror jeg at jeg hadde kuttet ut hvit kjøtt framfor rødt kjøtt, bortsett fra kalkun. Kunne fint klart meg uten kylling. Er vant med folk som sier de er vegetarianere fordi de ikke spiser rødt kjøtt, men spiser kylling og fisk. Men selv om en er veggis så trenger en ikke være helt grønn heller, for meg må det være kombinert, sånn som det passer og føles for. Spise mer kjøtt om vinteren og spise lett kost om sommeren, men her i traktene så er det nesten ikke sommer så jeg kjører flatt jern og har kansje opptil en biff i uka. Det spørs også hvor mye en gidder å bry seg så klart. Det er derfor jeg sier at hvis forholdene var lagt til rette, prisene var gunstige og smaken forsvarte det, metthetsfølelsen, friskheten. Det kunne appelert til hvermansen og spise noen vegetar erstattninger, mest fordi dem ikke måtte stresse mer enn før.

Jeg prøvte nylig å være veggis i 2 uker. Har gjort det en del ganger av og på, mest for å teste det ut. Men det har vært en stund siden før sist gang. Men jeg begynner å bli slakk og sløv. Klarer ikke å tenke skikkelig. Føler meg ikke så analytisk når jeg ikke spiser kjøtt, jeg forbinder kansje det med at jeg får inn en del adrenalin i kjøttet jeg spiser. Eneste jeg føler jeg slapper av litt bedre av og til. Er vel fordi jeg prøver å interessere meg for noe, samt at det var fint vær, det passer liksom litt å teste det ut, men jeg konker fort ut. Kroppen min er ikke den beste plassen å lagre gress i.

Jeg vet at en del veggiser er overbevist om at det jeg sier er en saga-blott at alle kan bli veggiser. Jeg er veldig sikker på at det ikke er det. At det kan være farlig. Å spise veggis mat om vinteren mener jeg også skaper en kald kropp, en generer ikke kroppsvarme, en blir som en kaldblodig firfisle som må ligge i sola hele dagen. Men spiser en kjøtt så blir en varmblodig. Skaper egen kroppsvarme, ikke missforstå nå, jeg skriver dette litt komisk men mener litt av det. Grønnsaksmat er sesongbetont og et steinalder menneske ville spist en del kjøtt om vinteren og mer grønnsaker, planter, frukt ved sesongene. Men i dag har vi fryseboks og Mr. Lee. WE will survive.

Lenke til kommentar
Jeg kunne aldri tenkt meg å vert vegetarianer.

Noe av det beste som finns er en skikkelig biff med fløtegratinerte poteter.

Men altså, si ingen i hele verden hadde spist kjøtt, hvor mange dyr hadde det ikke blitt da?

Og når det er så mange dyr så hadde etter hvert naturen selv begynnt å ta knekken på dem. Så hvis det allikevel hadde blitt deres skjebne så gjør det vel ikke noe om vi selv tar knekken på dem? På en human måte selvfølgelig.

Det er en del av poenget, uten oss og våres behov så hadde det ikke vært kuer,kylling,sau,svin, laks. Hadde nesten vært utryddet. Dem lever pga oss, ingen som hadde kastet bort tid på sånt, hvis det ikke var økonomisk vinning og mat inne i bildet, klær etc.

Men tingen er jo at det går over til fråtsing, sterk negativ holdning: mest mulig rent fint kjøtt. Det går utover luften vi pustet. Regnskogen blir hugget ned, pga etterspørsel av braziliansk biff. vel, noe sånt. Og vi spiser knapt bønner/linser som kan bli bearbeidet i samsvar med gode oljer, krydder, urter, hvitløk osv. sauser til noe fantastisk mat. Ikke minst er det kort-kjedete protein kjeder framfor langkjedete protein kjeder.

En ting jeg har lært om vegetarianere, de liker ikke tofu.

Tofu skal marineres i:

sesam olje

soya sauce

whiskey

cayenne pepper

hvitløk

friske urter

salt og pepper

røk-essens

alt jeg nevner ovenfor er ting som varmer opp i kroppen og gir tofu sin rette prestasjon. Tofu smaker best med smeltet ost på toppen. Rett i ovnen 10-15 min.

Lenke til kommentar

pizzafordi: Jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver om at man blir mindre analytisk eller får kald kropp om vinteren om man ikke spiser kjøtt, verken hos meg selv, andre jeg kjenner eller noe jeg har lest om kosthold. Når det gjelder at du føler deg sløv og svekket så mener jeg det enten skyldes at du har spist feilaktig eller at du har hatt nærmest en placebo-effekt fordi du var halvveis innstilt på at det var slik.

Lenke til kommentar
pizzafordi: Jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver om at man blir mindre analytisk eller får kald kropp om vinteren om man ikke spiser kjøtt, verken hos meg selv, andre jeg kjenner eller noe jeg har lest om kosthold. Når det gjelder at du føler deg sløv og svekket så mener jeg det enten skyldes at du har spist feilaktig eller at du har hatt nærmest en placebo-effekt fordi du var halvveis innstilt på at det var slik.

Det nytter ikke å diskutere med veggiser uansett... for dere vil uansett prøve å tvinge et positivt syn på vegateriansk føde på alle og enhver, uansett om det er sant eller ei. Bare innrøm at dere ikke liker kjøtt av personlige grunner, og ikke tving dårlig samvittighet over på andre.

Lenke til kommentar
Det nytter ikke å diskutere med veggiser uansett... for dere vil uansett prøve å tvinge et positivt syn på vegateriansk føde på alle og enhver, uansett om det er sant eller ei. Bare innrøm at dere ikke liker kjøtt av personlige grunner, og ikke tving dårlig samvittighet over på andre.

Du er ikke den grann bedre selv.

Endret av Skarstard
Lenke til kommentar

Det en lærer om vegetarisme er hvordan en skal tilpasse seg selv det.

Jeg tror at det at folk er noe interessert i det og noen veldig mye mer interessert i det.

Jeg ble ganske interessert i det og prøvte det ut, med veldig mye uheldige bivirkninger.

Det er en del som får det og noen som ikke får det. Bivirkninene er små med det første, kommer snikende men utgjør en alvorlig trussel på sikt.

Jeg har for min del lært å spise mer vegetarmat, men funnet ut at jeg ikke skal presse meg lenger, prøve disse skippertakene, gi meg selv dårlig samvittighet. Jeg mener jeg har beriket meg på en god del kunnskap om mat og kosthold, men jeg gidder ikke spise supersunnt. Kan si hvis foreldrene mine koker grønnsaker så er det alltid 100% garantert skamkokte. Da er det ikke sunnt lenger i mine øyne. Jeg synes for øyeblikket fordi jeg ikke har satt meg inn i det at det å spise økologisk er å trekke det lengste strået. Jeg baserer det på at de fleste spiser hamburger veldig ofte uansett, bacon, svor, at det er bedre å tenke litt mer helhetlig kost enn å ta den økologiske. Men jeg har selfølgelig ingenting i mot at noen er det, tvert imot, da har jeg mær å lære. Det kommer også annpå hvordan mat er lagt til rette, trenger en å kjøpe mat, eller er det mat i hjemmet, på arbeidsplassen.

Når en faktisk går til butikken for å handle, så kan en revurdere hva en skal handle inn. Ellers så kan en kansje gjøre det litt enklere for seg selv og andre og droppe vegetarbiten. Det tragiske i dagens samfunn at det er ingen instanser som favorerer og oppfordrer oss til å spise mer vegetarmat. Noe jeg synes er tabu. India er et land hvor det bor mangfoldige mennesker og dermed er det ikke så mye rom for slakt sånn som i Norge. Det er en av grunnene til at en veldig stor prosentandel av rettene i India er vegetariske. Her er det også naturlig.

I norge kan dette sidestilles med "grøt" og "pannekaker"

Det er viktigere for meg at vegetar aspektet blir belyst enn disse vanskelige debattene rundt emnet. Da er det lettere for mennesker å bli vegetar eller kvasi-vegetarianer. Føle seg kansje litt bedre på flere måter, en samvittighets lettelse men også en forståelse at dyr vil ikke levt uten oss og det vil forsvare et moderat bruk av kjøtt. I tillegg så gir det grobunn for å lære seg å lage mat, interessere seg mer for mat. Når det blir gjort på en mye enklere måte hvor ikke kun 2% kommer seg igjennom. Så vil det reflektere mer på en enormt større skala med videre generasjoner. Dette er veien å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...