Trynemjoel Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Ser ikke noen grunn for å være mot vegertarianere eller veganere. De må bare holde seg informert om hvordan å ha et balansert og variert kosthold, som folk som spiser kjøtt også burde gjøre. En må også være obs på å presse sine matvaner på barn, spesiellt småbarn/babyer som er spesiellt sårbare om en ikke gir dem viktige næringstoffer. Selv synes jeg mye veganerkost er velsmakende, kanskje noe med at veganere er bevisst over kostholdet sitt mer enn personer som vil plukke hva de vil fra hyllene i butikken. Og det er forfriskende å ha selv store deler bestående av veganer/vigtarianerkost i perioder. Jeg har ingenting imot å spise kjøtt, men det er ikke noe jeg "jakter" ned i butikken om jeg vet jeg har noen gode grønnsaker og frukt å lage noe ut av Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Drep ein ikkje dyra, blir det haugevis med dyr som til slutt blir drept av sjukdom. Det er dette som har skjedd med f. eks reven, og i enkelte tilfeller elgen. Når dyra blir drept av sjukdom, vil rovdyra som også har aukt i stor grad, så vil desse dø av svèlt. Eg elsker hjortekjøt som vi har skutt sjølv. Ingenting smaker som hjortebiff, med god brunsaus, gode poteter med salat. Mennesket har levd av kjøtt i mange tusen år, og eg ser ingen grunn til at vi ikkje skal fortsette med det :] Lenke til kommentar
athorb Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Drep ein ikkje dyra, blir det haugevis med dyr som til slutt blir drept av sjukdom. I og med at kjøttindustrien er basert på avl, ville det ikke blitt så mange dyr hvis industrien ikke eksisterte. Naturen har holdt seg i balanse i alle år, og ville fortsatt med det hvis vi ikke tuklet med den. Ellers er jeg enig med det siste du sier, mennesker er kjøttetere (selv om vi kan overleve på planter). Og man kan se det med Darwin; den sterkeste overlever, og den sterkeste i dette tilfellet er selvfølgelig mennesket, som kan fø på svakere skapninger. Altså alle. Det sagt, så får jeg virkelig vondt av å se på hvordan dyr blir behandlet i den industrien, og har derfor et litt problematisk forhold til den. Men kjøtt liker jeg, så jeg må se på saken fra begge sider. Lenke til kommentar
Ville Vonca Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Kunne aldri tenke meg å bli vegitarianer. Det er vel helt naturlig for mennesker å spise kjøtt. Ser ikke noe problem med at andre er vegetarianere, men det er nok ikke noe for meg. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Mennesker er kjøttetere. Vegetarisme er unaturlig i ordets rette forstand. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 -det er dobbelt så mye protein i soyabønner som i kjøtt. Jess, da må jeg spise dobbelt så mye. -kjøtt er blodig. Det er kjøttsaft, ikke blod. -kjøtt er død og kadaver. Skal vi spise dyrene levende? -Kjøtt inneholder masse farlige bakterier. Nei. -kjøttindustrien er en idustri byggd på drap. Blomster er også mennesker? -kjøtt inneholder masse metta fett og masse transfett. Nam. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Drep ein ikkje dyra, blir det haugevis med dyr som til slutt blir drept av sjukdom. I og med at kjøttindustrien er basert på avl, ville det ikke blitt så mange dyr hvis industrien ikke eksisterte. Naturen har holdt seg i balanse i alle år, og ville fortsatt med det hvis vi ikke tuklet med den. Ellers er jeg enig med det siste du sier, mennesker er kjøttetere (selv om vi kan overleve på planter). Og man kan se det med Darwin; den sterkeste overlever, og den sterkeste i dette tilfellet er selvfølgelig mennesket, som kan fø på svakere skapninger. Altså alle. Det sagt, så får jeg virkelig vondt av å se på hvordan dyr blir behandlet i den industrien, og har derfor et litt problematisk forhold til den. Men kjøtt liker jeg, så jeg må se på saken fra begge sider. Eg tenkte ein del på dyr som lever i naturen når eg skreiv det der. Litt dårlig forklart av meg . Men det er vel få som veit at det blir skote rundt 30 000 til 40 000 hjortedyr i løpet av hjortejakta. Tenk på alle påkjørslene, og skadene alle dyrene hadde gjort. 35 600 elger vart skutt i fjor. Allikavel held stammen seg stabil og veks som aldri før. Seier ikkje dette litt om kva som er viktig å gjere for å halde dyrebestanden nede? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 35 600 elger vart skutt i fjor. Allikavel held stammen seg stabil og veks som aldri før. Seier ikkje dette litt om kva som er viktig å gjere for å halde dyrebestanden nede? Det høres litt paradoksalt ut, med tanke på at ved å gjøre dette gir vi mat til en annen bestand. En som løper helt løpsk. Menneskebestanden. Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Et menneske må da ha kjøtt. Jævlig kjipt å sitte med sånn veggissuppe resten av livet? Det er så irriterende å høre på at folk sier "Ja, men de er jo dyr, de har følelser". Mennesket er ti ganger så mye verdt som et jævla dyr, noen må overleve. Var det noen tidligere som sa "Jeg kunne aldri tatt livet av et dyr?" Husker ikke, men jeg kunne godt ha slaktet et dyr for å spise det. Med GLEDE. Og jeg kommer til å spise en hel elg for hvert argument for å bli vegetarianer. +en hest og jeg skal kjenne blodet renne mellom tenna. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Og når vi er inne på det å holde en bestand på stabilt nivå, så er jo verden overbefolket av mennesker for lenge siden. Hva skal man gjøre med det? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Et menneske må da ha kjøtt. Jævlig kjipt å sitte med sånn veggissuppe resten av livet? Det er så irriterende å høre på at folk sier "Ja, men de er jo dyr, de har følelser". Mennesket er ti ganger så mye verdt som et jævla dyr, noen må overleve. Kan man ikke overleve uten kjøtt, nå plutselig? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Jeg spiser ikke industrikjøtt, ei heller melk og egg (eller produkter derav) som ikke er økologiske. Dette hovedsaklig pga dyrevelferd, men også av miljøhensyn. Jeg spiser vilt og villfisk fordi jeg ikke finner det prinsipielt galt å ta liv, men jeg synes den konvensjonelle kjøttindustrien og dens behandling av dyr er avskyelig. Det er ikke tilfelle at et menneske må ha kjøtt. Endret 11. juli 2008 av Tabris Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Den der skal jeg ignorere blankt. Jeg formidlet meg feil, eller hva det heter. Og jeg driter i det, det var ikke det viktigste uansett. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Mennesket er ti ganger så mye verdt som et jævla dyr, noen må overleve. Hvordan bedømmer du det? Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Mennesket er ti ganger så mye verdt som et jævla dyr, noen må overleve. Hva gjør et menneske 10 ganger mer verdt? Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Har dyra oppfunnet hjulet, kruttet? De finnes for at vi skal ete. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Har dyra oppfunnet hjulet, kruttet? De finnes for at vi skal ete. Har du oppfunnet hjulet eller kruttet? Nei, du er en liten drittunge som er ingenting annet enn en belastning for samfunnet. Din logikk tilsier at du bør spises. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Dyr finnes ene og alene for at vi skal kunne spise de? Tøft. Og en arts evner gjør den ikke bedre enn en annen, katter kan slikke seg på pungen, en egenskap jeg gjerne ville ha hatt, men jeg prioriterer ikke katter ovenfor elefanter. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Så det å oppfinne hjul gjør at man er ti ganger mer verd enn de som ikke oppfinner hjul?Hva da med psykisk handicappede mennesker som aldri ville klart å oppfinne noe som helst? Kan vi spise dem også, og er vi ti ganger mer verd enn dem? Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Nei, det ligner for mye på kannibalisme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå