Thlom Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er bare tull og vas. Faktisk så har vegetarianere lenger forventet levealder enn kjøttetere. Om dette er på grunn av et bedre/mer gjennomtenkt kosthold eller på grunn av mangelen på kjøtt er omdiskutert. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Tja akkurat det med forventet levealder tror jeg i så fall har med med det faktum at vegetarianere er mer obs på hva de spiser å gjøre. At vegetarisme er kun sunt, syns jeg blir litt feil å si, men at man er obs på hva man spiser jeg veldig bra. Personer som er på strenge vegetar-dietter, er i faresonen for å få for lite av forskjellge næringsstoffer, som da må taes ekstra som feks. kosttilskuddstabletter eller lignende. Dette er ting ikke-vegetarianere slipper tenke på. Jeg snakker da om feks. Vitamin B12 (som øker homocysteine-nivået i blodet som er relatert til Coronary Artery Disease, Iskjemisk hjertesykdom er ikke bevist økt hos vegetarianere) + at lave nivåer av Vit B12 kan føre til for lave nivåer av cobalamin, jern (Fe2+), proteiner (så klart), mettede fettsyrer (...), Zink og Calcium. Poenget mitt er ikke å si at det er bedre å være ikkeveggis enn å være veggis, men kun å informere om at hvis du er vegetarianer, må du passe på hva du spiser, da du ikke får i deg alle essensielle næringsstoffer. Er du vegetarianer OG får inn nok av det jeg har nevnt her iform av feks. piller, kan jeg være enig at helsefordelene er større hos veggiser enn non-veggiser. Men det er kun fordi at teknologien gir oss mulighet til å supplere med slike næringsstoffer. Gå 100 år tilbake feks. Da ville strenge "vegans" og vegetarianere mest sannsynlig dødd pga. jernmangel eller andre ting. Vil igjen understreke at jeg ikke prøver å provosere noen her, bare informere dere + gi dere en dose av min mening, slik dere gjør Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Vitamin B12 er ikke noe man trenger tilskudd av hele tiden og det er mulig å få i seg nok B12 i et vegetarisk kosthold uten kosttilskudd. Det er svært få, vegetarianere eller ikke, som har mangel på B12. Og lakto-ovo vegetarianere (spiser melkeprodukt og egg) får i seg B12 fra egg og melk. De fleste vegetarianere i vesten er lakto-ovo vegetarianere. Påstandene om at vegetarianere vil ha mangel på vitaminer og næringsstoffer er generelt kraftig oppblåst. Endret 8. mai 2009 av Thlom Lenke til kommentar
wit Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 w3p: Ja, selvsagt er det greit å si sin egen mening dette er tross alt et diskusjonsformum.. Bare så lenge man ikke begynner med kvasse kommetarer Forøvrig så synes jeg vitaminmangelen osv hos vegetarianere blir litt for overdramatisert. Veganere skjønner jeg godt.. de bør sikkert ta noe tilskudd ved siden av. Men vegetarianere som får i seg melk og egg tror jeg ikke dør med det første uten kosttilskudd osv. Selv er jeg ikke ekspert på temaet, men ut i fra det jeg har hørt oppover årene er det mange kjøttspisere som også må poppe diverse piller. Vi får vel generelt i oss mer hurtigmat og lignende enn før som ikke akkurat har topp matkvalitet. Men som sagt, jeg har egenlig ikke så veldig peiling på dette med vegetarianere og kosttilskudd annet enn at jeg selv har vert vegetarianer og aldri tatt noe kosttilskudd, og hørt fra flere leger jeg har sagt dette til at så lenge jeg spiser melk og egg og ellers variert skal ikke dette være noe problem. Så i teorien tror jeg det skal være mulig å klare seg fint uten. Det skal riktig nok sies at langt i fra alle vegetarianere spiser så variert de burde gjøre for å få i seg alle de nødvendige stoffene. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg respekterer at noen ikke spiser kjøtt, fordi da blir det mer igjenn til oss andre Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) w3p: Ja, selvsagt er det greit å si sin egen mening dette er tross alt et diskusjonsformum.. Bare så lenge man ikke begynner med kvasse kommetarer Forøvrig så synes jeg vitaminmangelen osv hos vegetarianere blir litt for overdramatisert. Veganere skjønner jeg godt.. de bør sikkert ta noe tilskudd ved siden av. Men vegetarianere som får i seg melk og egg tror jeg ikke dør med det første uten kosttilskudd osv. Selv er jeg ikke ekspert på temaet, men ut i fra det jeg har hørt oppover årene er det mange kjøttspisere som også må poppe diverse piller. Vi får vel generelt i oss mer hurtigmat og lignende enn før som ikke akkurat har topp matkvalitet. Men som sagt, jeg har egenlig ikke så veldig peiling på dette med vegetarianere og kosttilskudd annet enn at jeg selv har vert vegetarianer og aldri tatt noe kosttilskudd, og hørt fra flere leger jeg har sagt dette til at så lenge jeg spiser melk og egg og ellers variert skal ikke dette være noe problem. Så i teorien tror jeg det skal være mulig å klare seg fint uten. Det skal riktig nok sies at langt i fra alle vegetarianere spiser så variert de burde gjøre for å få i seg alle de nødvendige stoffene. Og det er mitt poeng også, er du vegetarianer må/burde du passe ekstra på hva du spiser. Jeg skal ikke trekke den så langt som min fysiologilærer (spes. indremedisin): Hun sa nemli at vegetarianere vil dø innen noen år om de ikke får i seg ekstra jern på andre måter. Jernlagrene i kroppen tømmes over tid, og til slutt kan anemi bli resultatet. De fleste vet kanskje at de tre "matkategoriene" from which vi trenger næring (bortsett fra mineraler og vitaminer å sånn) er karbohydrater, fett og proteiner. Stopper man å spise kjøtt (=meget god kilde for proteiner) må man passe på å få det fra andre kilder. For all del, ikke spis kjøtt de som velger det =) Jeg kunne uansett aldri tenke meg å sitte på big horn steak house å spise salat.. Endret 9. mai 2009 av w3p Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 La naturen gå sin gang, sier nå jeg. Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) selv om vi er mennesker er vi fremdeles dyr... vi har spist kjøtt i alle år, og hadde noen av oss havnet i krig engang og det var dårlig med matt, hadde vi nok ikke nølt med å spise en katt eller hund eller fugl som gikk forbi... nå er vi jo ganske rike her i norge og i mange andre deler av verden, så vi har nå råd til å ikke spise kjøtt. derfor ser jeg på det som et lite luksusproblem. asså, jeg har ikke noe imot vegetarianere og sånn men. jeg er takknemlig for den maten og klærne og vannet og pengene jeg får, og prøver å ikke klage på så mye. dyr blir drept uansett, av andre dyr. det er sånn verdens gang er... så på den måten er det ikke noe synd på dyr som blir drept og spist. for det er jo meninga...! alle dyr, tilogmed oss mennesker, dreper for å overleve. jeg tviler på at det fins noen vegetarianere i fattige land... så derfor ser jeg på det som et slags 'luksusproblem'.. fordi vi kan velge bort ting vi er så heldige å ha som andre ikke har og som de trenger... veganere drar den litt for langt. ikke drikke melk, ikke ost, ikke matvarer med noe som helst fra dyr....? bruker bare syntetiske og bommulsklær? ikke ull en gang.... hvordan skal det gå den dagen de ikke har noe valg? nei, vær takknemlig for det vi har.... jeg kan skjønne om det er leit om dyr blir slakta på en fæl måte, men det er sjeldent det skjer ihvertfall her i norge! som sagt igjen, jeg har ikke noe imot vegetarianere/veganere.. dette er bare min mening, og folk skal få gjøre som de vil men møter jeg en veganer så kan det hende jeg rynker litt på nesa for meg selv... Endret 10. mai 2009 av kaolla89 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Dere vegetarianere / Veganere som skriver her, spiser dere ikke kjøtt (bla) pga. helse(for)delene? Eller er det som siste skribent sier, at dere ikke vil "drepe" dyr ved å spise dem? Just curious =) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 En av de jeg bor med er vegitarianer. Ho velger å ikke spise kjøtt av etiske grunner, men liker smaken av kjøtt Som jeg har sagt i en tidligere post har jeg ingen ting i mot folk som velger vegitarisme på slikt grunnlag så lenge de ikke prøver å "konvertere" andre, og heldigvis er ho jeg bor med ikke av (de få?) som legger seg opp i andres kosthold. Jeg føler på samme måte for andre typer kosthold også (folk som trener og vil legge seg opp i hva andre eter), og også relgiøse folk. Hva de velger er helt greit for meg (så lenge det ikke er fanatisme i bildet, da bryr jeg meg uansett om jeg må omgås dem), så lenge de ikke legger seg opp i hva jeg gjør. Selvfølgelig er jeg åpen for diskusjon rundt diverse slike tema, og synes det også kan være morsomt. Lenke til kommentar
wit Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 w3p, du kan bekrefte "time of death" på meg da Til det andre spørsmålet. Personlig er jeg vegetarianer pga. hvordan dyreproduksjonen foregår i dag. Jeg har ikke så mye imot å drepe et dyr i naturen raskt og "smertefritt" (selv om jeg aldri hadde klart det selv). Er fullt klar over at vi ikke kan slippe ut alle husdyrene osv. men jeg orker bare ikke å støtte "bransjen". Jeg fikk også en rar følelse når jeg spiste kjøtt før. Likte ikke tanken på at det hadde vært et dyr. Jeg er generelt sett dyreelsker i den forstand at jeg får fysisk vondt av å se dyreplageri. De fleste skjønner ikke det, men Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har respekt for det, null stress. Vil bare si at det kan være lurt å sørge for at man får i seg riktige mengder med næringsstoffer. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Har respekt for det, null stress. Vil bare si at det kan være lurt å sørge for at man får i seg riktige mengder med næringsstoffer. Det tror jeg de fleste bør gjøre, vegetarianer eller ei. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Korrekt. Men da vil jeg utdype at det er enda viktigere for vegetarianere å sørge for nok av det jeg har nevnt tidligere. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg har ikke noe i mot mennesker som velger å være vegetarianere/veganere, men jeg er altfor glad i enkelte matretter som inneholder kjøtt til at jeg noen gang kan bli det. Lenke til kommentar
RIOT Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Greit at folk er vegetarianere, men ikke prøv å omvende oss kjøttetere. Jeg gir faen i alle propogandasidene deres. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Greit at folk er vegetarianere, men ikke prøv å omvende oss kjøttetere. Jeg gir faen i alle propogandasidene deres. Er det noen her som har antydet at de vil gjøre deg tili vegetarianer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå