Gå til innhold

Vegetarisme - din mening

Anbefalte innlegg

Jess, der kom det en til som vet hva jeg snakker om :D

Jeg har også samme oppfattning når det gjelder relgion, seksuell orientering, og musikksmak... Jeg gir F i hva folk mener og lar de være i fred så lenge de ikke de ikke legger opp i meg. Jeg kan godt ha saklige diskusjoner også, så langt det forblir saklig. Det er egentlig kun ekstremister/fanatikere eller folk som prøver å sitere fakta som ikke finnes jeg har noe direkte i mot.

Egilanso, du som også er kynisk og realist ;) Dyr har spist dyr i en del millioner år nå, hvorfor skal vi plutselig stoppe? Ikke sant? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Majoriteten av "kjøttetere" står ikke og roper for å gjøre verden oppmerksomme på at de spiser kjøtt og prøver å overbevise de som ikke gjør det. Nei de holder det for seg selv. Så og si på samme måte som det GullLars påpeker 3 innlegg lengre oppe her. ;)

Dette er ikke min erfaring. Kjæresten min er vegetarianer, og det er ofte kjøttetere begynner å mase om at kjøtt er godt og viktig og at det å være vegetarianer er bare tull. De fleste klarer selvsagt å respektere at noen er vegetarianere, men enkelte tar det nærmest som en fornærmelse at noen ikke spiser det samme som dem ...

Lenke til kommentar
Kjæresten min er vegetarianer

På hvilket grunnlag? Neppe moralsk, for da hadde hun vært sammen med en veggis. Helsemessig?

enkelte tar det nærmest som en fornærmelse at noen ikke spiser det samme som dem ...

Ja, onkelen min sier at vegeterianere skulle grillet på et bål og spist.

Lenke til kommentar
Hvis du lar være å spise maten fordi det står i en tusen år gammel bok eller er tradisjon ol. - samme som nederste punktet om vegitarianere.

Tja, er ikke helt med på denne. Om den eneste grunnen til at man ikke spiser noe er at det står i en tusen år gammel bok at man ikke skal gjøre det, så kanskje... Slikt henger imidlertid ofte sammen med kultur og sedvane, og det er sterke og reelle føringer for hva man synes er akseptabelt. Jeg spiser for eksempel ikke hund, katt, rotte, slange, edderkopper eller larver, men det er ikke fordi det er kjøtt, men fordi jeg har en innlært forestilling om at denslags ikke egner seg som mat. Alle dyrene jeg nevnte blir sett på som mat i diverse andre kulturer. Hadde jeg vært sulten nok hadde jeg sikkert spist mesteparten av det uansett, men jeg hadde opplevd det som motbydelig.

Jeg synes derfor ikke det er så merkverdig at andre har motforestillinger mot f.eks. svinekjøtt. Hadde jeg sett på grisen som uren, som en slags forvokst og hårløs rotte, så hadde jeg neppe syntes det var noe fristende med svineribbe, samme hvor godt det egentlig smaker.

Uansett, selv skjønner jeg ikke helt at folk orker å være vegetarianere når det finnes så mye godt kjøtt. Det er kanskje et kynisk eller lite gjennomtenkt utsagn, men jeg orker ikke å ha noe dypt, filosofisk forhold til mat, på samme måte som jeg ikke orker å fundere over hvor mye jeg ødelegger planeten når jeg setter meg i en bil og vrir om nøkkelen. Kjøtt og grønnsaker er en match made in heaven, det å skulle leve på bare en av delene alene er utenkelig. Jeg kan maule en biff eller spise en bolle salat - det siste er nok sunnest, men ingen av delene føles like tilfredsstillende som kombinasjonen av begge. Så får jeg heller leve med at jeg gjennom å spise kjøtt utarmer planeten og opprettholder en kjøttindustri som absolutt har forbedringspotensiale når det gjelder håndtering av dyr.

Lenke til kommentar

Jeg synes kjøtt er utrolig godt og nyttig. Det gir ekstra proteiner, som ikke salat eller soya kan måle seg med. Folk skal derimot få spisa hva de vil. Jeg synes det er dumt at enten er du hyper vegetarianer eller så er du en "dyrspisende monster", det er ingen skam å spise fra ett dyr, vi må jo leve vi og, folk må bare finne seg i at vi er sterkere og smartere enn de andre skapningene, vi hjelper dem jo, men vi har våre krav.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Et menneske må da ha kjøtt. Jævlig kjipt å sitte med sånn veggissuppe resten av livet? Det er så irriterende å høre på at folk sier "Ja, men de er jo dyr, de har følelser". Mennesket er ti ganger så mye verdt som et jævla dyr, noen må overleve.

Var det noen tidligere som sa "Jeg kunne aldri tatt livet av et dyr?" Husker ikke, men jeg kunne godt ha slaktet et dyr for å spise det. Med GLEDE. Og jeg kommer til å spise en hel elg for hvert argument for å bli vegetarianer. +en hest og jeg skal kjenne blodet renne mellom tenna.

*sigh* jeg kan tenke meg at du skriver bare for å provosere.. så gratulerer, du klarte det! *applaus*

Et menneske må ikke ha kjøtt! Ingen dør av å leve på et vegetariansk kosrhold! (de som gjør det er unntaket ikke regelen) Så "noen må overleve" høres bare latterlig ut. Du kan kanskje blitt en fin medlem av sosialdarwinismen?? (okay, below the belt... biter det i meg igjenn).

Og dyr har følelser, men om man er villig til å ta hensyn til de følelsene eller utnytte det faktum at vi er den "overlegne" arten er opp til vært enkelt menneske. Jeg har ikke noe imot kjøtt-spisere (!), men jeg har noe imot mennesker som mangler respekt for personer med annerledes livssyn (her også homofile, mennesker fra annen bakgrunn, religiøse osb.).

Jeg spiser forøvrig et menneske for hvert respektsløse innlegg som blir lagt inn på denne tråden xD (jeg tipper vi smaker bedre enn elg)

Lenke til kommentar
Kjæresten min er vegetarianer

På hvilket grunnlag? Neppe moralsk, for da hadde hun vært sammen med en veggis. Helsemessig?

enkelte tar det nærmest som en fornærmelse at noen ikke spiser det samme som dem ...

Ja, onkelen min sier at vegeterianere skulle grillet på et bål og spist.

for det første.. hvorfor kan ikke en vegetarianer som ikke spiser kjøtt av moralske årsaker, være sammen med en kjøtt spiser? Valgmulighetene ville bli ganske semre om alle veggiser skulle følge denne regelen. (applaus til de som gjør det)

Skrivefeil? skulle vegetarianerene bli grillet eller grille på bål??? :p om vi skulle grillet på bål... ja jeg grillet netopp sojapølser på bål :) om vi skulle bli grillet... husk å marinere meg! :)

Lenke til kommentar
Jeg synes veganisme og vegetarisme bare er tull og pisspreik. Mennesker er kjøttetere. Det er takket være kjøtt at vi har blitt så intelligente som vi er idag. Det var kombinasjonen av at mennesket lærte seg å jakte og lage redskaper til jakt, samt proteintilførselen de fikk av byttet sitt, at hjernen antageligvis utviklet seg til det vi har i dag.

Når det gjelder dette med soyabønner og proteiner vil jeg gjerne se kilden din for at "det har dobbelt så mange proteiner". Jeg tror også de fleste vegetarianere idag fikk mer enn nok kjøtt i oppveksten av mødrene sine :p

hm....

"tull og pisspreik" .. det var da fælt så fine ord vi brukte her da :) Forøvrig vil jeg bare si at du kan mene hva du vil, men personlig så ville jeg sagt at det var din egen sak hva du gjorde med livet ditt. "Gjør mot andre, det du vil at andre skal gjøre mot deg" .. er det ikke det det heter?

siden du så gjerne ville se kildene :} :

http://matportalen.no/matvaretabellen/inde...=#searchresults

spørs forøvrig hva slags kjøtt du tenker på.. men fant ikke (lette ikke så lenge, men lykke til om du absolutt vil finen det) noe kjøtt som hadde mer enn 34 % protein (Sojabønner, dette kan du også dobbeltsjekke på matportalen, link over)

(pølser har mindre enn dobbelt så lite proteiner som sojabønner.. jeg hvet at det ikke er det folk mener eg "ekte" kjøtt da... så "sojabønner har dobbelt så mye proteiner" kan ha vært en litt overmodig kommentar)

Jeg hvet jo ikke om det er forskjell på proteinene i sojabønnen og proteinene i kjøttet.

Peace ;)

Jeg har svart for mange ganger nå... har bare merket nye innlegg jeg "måtte" svare på etter jeg har sendt andre ;P

fikk kjøtt av mødrene sine? innuendo? :p

Lenke til kommentar

Soya proteiner øker produksjon av østrogen i kroppen - hormonet vi forbinder med femininitet. Proteiner fra kjøtt øker produksjon av testosteron - forbundet med maskulinitet, spesielt muskeloppbygging. Begge er sunne og nødvendige.

Det sies at homo sapiens ble en mulighet fordi forfedrene spiste kjøtt. Dette gav hjernen næringne den trengte for å evolvere. Man måtte rett og slett bli taktisk smartere for å fange villdyr eller oppfinne redskap for jakting.

Apene som fortsatte å kun spise planter ble de mindre sofistikerte rasene som fremdeles lever i jungelen, f.eks. sjimpanser.

Lenke til kommentar
Jeg hvet jo ikke om det er forskjell på proteinene i sojabønnen og proteinene i kjøttet.

Jeg har allerede linket til dette tidligere i tråden. Og det er ikke tilfellet. Det er ikke slik at man kan kalle en spade for en spade når det gjelder proteiner.

Soyabønner er ikke en erstatning for proteinene man får fra kjøtt, og vil ikke gi deg like god næringstilførsel.

Mennesket er kjøttetende dyr. Å ville være noe annet er som å lure seg selv. Å fornekte at man er den man er.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede linket til dette tidligere i tråden. Og det er ikke tilfellet. Det er ikke slik at man kan kalle en spade for en spade når det gjelder proteiner.

Soyabønner er ikke en erstatning for proteinene man får fra kjøtt, og vil ikke gi deg like god næringstilførsel.

Mennesket er kjøttetende dyr. Å ville være noe annet er som å lure seg selv. Å fornekte at man er den man er.

Såklart er mennesket et kjøttetende dyr. Men det betyr ikke at jeg trenger å stappe i meg med kjøtt fordiom. Min kropp er min egen sak, og er frisk og rask (foreløpig :p) som veggis :) Kan heller poste en kommentar her når huden blir grå og håret begynner å falle av.

Folk kan forandre seg, og bestemme over hva de vil med livet sitt :)

"Fornekte at man er den man er" ?? Jeg vil nå heller si at å la være å gjøre det jeg tror på ville være å fornekte den man er. Ikke det å la være å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Et menneske må da ha kjøtt. Jævlig kjipt å sitte med sånn veggissuppe resten av livet? Det er så irriterende å høre på at folk sier "Ja, men de er jo dyr, de har følelser". Mennesket er ti ganger så mye verdt som et jævla dyr, noen må overleve.

Var det noen tidligere som sa "Jeg kunne aldri tatt livet av et dyr?" Husker ikke, men jeg kunne godt ha slaktet et dyr for å spise det. Med GLEDE. Og jeg kommer til å spise en hel elg for hvert argument for å bli vegetarianer. +en hest og jeg skal kjenne blodet renne mellom tenna.

*sigh* jeg kan tenke meg at du skriver bare for å provosere.. så gratulerer, du klarte det! *applaus*

Et menneske må ikke ha kjøtt! Ingen dør av å leve på et vegetariansk kosrhold! (de som gjør det er unntaket ikke regelen) Så "noen må overleve" høres bare latterlig ut. Du kan kanskje blitt en fin medlem av sosialdarwinismen?? (okay, below the belt... biter det i meg igjenn).

Og dyr har følelser, men om man er villig til å ta hensyn til de følelsene eller utnytte det faktum at vi er den "overlegne" arten er opp til vært enkelt menneske. Jeg har ikke noe imot kjøtt-spisere (!), men jeg har noe imot mennesker som mangler respekt for personer med annerledes livssyn (her også homofile, mennesker fra annen bakgrunn, religiøse osb.).

Jeg spiser forøvrig et menneske for hvert respektsløse innlegg som blir lagt inn på denne tråden xD (jeg tipper vi smaker bedre enn elg)

Et menneske vil faktisk dø av å kun spise et vegetariansk kosthold. Jern er vel hovedgrunnen til dette. Tar du jerntilskudd, klarer du deg vel. Dere sier kanskje at "jo, men det er da jern i grønnsaker!". Jo, det er det, men det er ikke samme type, etter hva jeg har lært. Alle vegetarianere uten jerntilskudd, vil etterhvert (etter ett år eller to, tre) tømme jernlagrene og utvikle anemi. Spis kjøtt! Det har fungert i mange tusen år. Siste setningene er min mening.

Lenke til kommentar

Omnivores (from Latin: omne all, everything; vorare to devour) are species that eat both plants and animals as their primary food source. They are opportunistic, general feeders not specifically adapted to eat and digest either meat or plant material exclusively.[1] Pigs are one well-known example of an omnivore.[2] Crows are another example of an omnivore that many people see every day.[3] Humans are also omnivores.[1][4]

I see it. I eat it.

:)

Kjøtt er deilig, men det er grønnsaker og frukt også. Må ha litt av begge deler ja.

Lenke til kommentar

De fleste har et avslappet forhold til det å spise kjøtt ettersom man kjøper det vakumpakket og delikat delt opp i butikken. De tenker ikke over at dyret muligens har lidt i lang tid før det havner i kjøttdisken. Dyr led når de ble drept i forhistorisk tid også, men da hadde de i hvertfall vært ute i naturen helt til de døde. Nå tilbringer de fleste slaktedyr mesteparten av tiden på et lite område hvor det blir fetet opp fra fødselen av.

Dyr lider fordi vi spiser kjøtt, men andre mennesker lider også på grunn av vestens fråtsing i goder.

Håper vi en gang klarer å gro kjøtt uten hjerne... Vips så løses hele problemet.

Lenke til kommentar

Mennesker er kjøttetere. Vi spiser kjøtt, og vi trenger kjøtt, med mindre du vil ha alle nødvendige næringsstoffer som tilskudd i pilleform til tomaten du tygger på. Ja, du kan få det aller meste, og det finns vegetarianere som ikke spiser kjøtt som fortsatt lever. MEN du må supplere med ting du IKKE får fra de grønne sakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...