Gå til innhold

Vegetarisme - din mening


Anbefalte innlegg

Jeg synes veganisme og vegetarisme bare er tull og pisspreik. Mennesker er kjøttetere. Det er takket være kjøtt at vi har blitt så intelligente som vi er idag. Det var kombinasjonen av at mennesket lærte seg å jakte og lage redskaper til jakt, samt proteintilførselen de fikk av byttet sitt, at hjernen antageligvis utviklet seg til det vi har i dag.

 

Når det gjelder dette med soyabønner og proteiner vil jeg gjerne se kilden din for at "det har dobbelt så mange proteiner". Jeg tror også de fleste vegetarianere idag fikk mer enn nok kjøtt i oppveksten av mødrene sine :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til trådstarter:

 

skal du skrive fakta om kjøtt så får du ta med fakta også.

 

finnes ikke blod i en biff !

en biff som er behandlet rett finnes det nesten ikke bakterier på , og det finnes IKKE farlige bakterier,

du har mer farlige bakterier på fingrene dine ETTER at du har vaska de enn det finnes på en biff.

Lenke til kommentar

Har for så vidt ingen sterke meiningar rundt emnet, men militante kjøtetarar er vel så irriterande som militante vegetarianarar.

 

Eg er ikkje prinsipielt imot å eta kjøt, og eg nyt gjerne ein blodig biff til tider. Men eg er også glad i dyr, og eg tykkjer samfunnet bør strekkja seg lenger for å gjera livet til dyret betre medan det framleis er i live.

 

I botn og grunn: Lat folk gjera kva dei vil.

Endret av Xyril
Lenke til kommentar

Har vært på slakteri, spiser fortsatt kjøtt. Ingenting kan få meg til å slutte, fordi det er så jævlig godt. :)

 

Men tror absolutt dyr som har det bra frem til slakting blir bedre, bare se på vilt. Lever fritt i naturen akkurat som de vil, helt til de blir skutt. Og det smaker jo helt fantastisk!

Lenke til kommentar

Jeg elsker kjøtt og kylling og svin og slikt, men det går en grense for hva jeg spiser av kjøtt. Når folk jakter ned utryddningstruede dyr for å spise dem blir jeg kvalm. Tigere og elefanter osv bør få være i fred. Samme gjelder aligatorer og bjørner. Jeg synes at alle burde holde seg til de aller mest vanlige kjøttypene, som kylling, biff, svin, and, kalkun og lam. Selv spiser jeg nesten bare biff og kylling.

Lenke til kommentar

Mennesker er ikke "kjøttetere". Vi er altetende, "omnivorous". Og ærlig talt ikke spesielt godt utrustet til å spise store mengder rått kjøtt. Det er derfor vi utviklet oss så raskt når vi fant ut hvilken mat som var trygg, samt at vi kunne koke/steke den.

 

Vegetarianisme er en god idé, men vanskelig å gjennomføre. Jeg forsøkte i seks år, og ble blodfattig fordi jeg spiste dårlig. Hele samfunnets spisevaner må endres om vi skal bli sunne vegetarianere.

Lenke til kommentar
Mennesker er ikke "kjøttetere". Vi er altetende, "omnivorous". Og ærlig talt ikke spesielt godt utrustet til å spise store mengder rått kjøtt. Det er derfor vi utviklet oss så raskt når vi fant ut hvilken mat som var trygg, samt at vi kunne koke/steke den.

 

Vegetarianisme er en god idé, men vanskelig å gjennomføre. Jeg forsøkte i seks år, og ble blodfattig fordi jeg spiste dårlig. Hele samfunnets spisevaner må endres om vi skal bli sunne vegetarianere.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg. Men jeg har fire spisse hjørnetenner. To oppe og to nede.

Lenke til kommentar

Nå presterte forumet å svelge posten, og bildene mine av kjøttetere, planteetere, sjimpanser (nærmeste genetiske slektning) og mennesketenner...

 

Menneskenes canines er nesten borte. Jeg forklarer det faktum at de fremdeles er tilstede med at evolusjon tar tid.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Hadde vel egentlig tenkt til å ikke kommentere denne, men når trådstarter lister opp halvsannheter, må jeg vel komme med noe, jeg også ;)

 

-Kjøtt trenger IKKE inneholde (mye) mettet fett. F.eks. fugl, rent kjøtt (indrefilet o.l.) og karbonadedeig er bra :)

-Kjøtt er GODT.

-Kjøtt inneholder kanskje mindre proteiner enn disse plantene, men til gjengjeld er proteinkvaliteten i kjøtt MYE bedre.

-Kjøtt inneholder mye mer kreatin enn diverse vegetarkost.

++ :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kunne ikke klart meg uten kjøtt og melkeprodukter. Har problemer med å se hvordan det hadde vært praktisk og sunt i lengden. Men jeg mener uten tvil at behandlingen av dyr i matproduksjon er alt for dårlig. Jeg har ingen problem med å betale noen kroner ekstra for å vite at kjøttet eller eggene jeg spiser er av dyr som har levd et fullverdig liv ute i frisk luft.

 

En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr. - Gandhi

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva syns du om vegetarisme og veganisme?

 

Litt fakta om kjøtt:

-det er dobbelt så mye protein i soyabønner som i kjøtt.

-kjøtt er blodig.

-kjøtt er død og kadaver.

-Kjøtt inneholder masse farlige bakterier.

-kjøttindustrien er en idustri byggd på drap.

-kjøtt inneholder masse metta fett og masse transfett.

 

1. Det har vært en del studier på soyaprotein. Flere av dem tilsier at det er mindre biologisk tilgjengelig. Kjøtt er rett og slett noe kroppen er laget for å ta opp. Soyaprodukter inneholder også fytoøstrogener (østrogenhermere fra planter).

 

2. Kjøtt er blodig? Jeg ser ikke helt poenget med dette.

 

3. Jeg har ikke sett på lenkene som du viser til, men jeg antar at det er Amerikanske sider. Hvordan dyr behandles i Amerika og mange andre land er godt mulig makabert, men her i norge ser du kuer ute på markene, de har plass til å bevege seg på og de pumpes ikke fulle av steroider eller antibiotika før de selges på markedet.

 

4. Dødt kjøtt inneholder mange farlige bakterier, det er en del av naturen for å bryte det ned. Om du er redd for bakterier i rent, ferskt kjøtt, tilbered det (koking, steking, grilling, you name it).

 

5. Se punkt 3.

 

6. Når jeg hører argumenter som dette, vet jeg øyeblikkelig at de ikke aner hva de snakker om. Mettet fett kommer i flere former, lange og korte kjeder, og de brukes alle på forskjellige måter i kroppen. Noen av dem er sunne, andre er ikke like sunne. Det er også flere typer transfett, noen av dem naturlige, slik som i kjøtt, andre som er laget av soyaolje bombet med hydrogen for å mette deler av fettkjedene, disse er ikke sunne. CLA som brukes av flere her, er et transfett som viser noen heldige bivirkninger.

 

Igjen, hvordan dyrene er behandlet påvirker kjøttet, melken, osv. I noen land fores kuene med korn, noe som ikke er en del av deres naturlige kost og de får antibiotika for tarmsykdommene de får. Når du kan vise meg at det er slik i Norge, skal jeg vurdere om jeg skal kjøpe meg et par kuer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om noen vil være vegitarianere (samme hva årsaken er) så synes jeg det er helt greit, bare de ikke legger seg opp i hva jeg spiser. Selv heller jeg mot den andre polen (alså minimum med grønnsaker, og masse kjøtt :D).

Jeg har alikevell forskjellige meninger om argumentene til hvorfor folk er vegitarianere.

Vegitarianer fordi de ikke liker smaken/konsistens ol. av kjøtt - helt greit.

Vegitarianer fordi de ikke er komfortable med å spise dyr - helt greit.

Vegitarianer som et standpunkt mot oppdrett og drap av dyr - greit nokk (bare ikke krangle med meg).

Vegitarianer som en del av "redd jorda" relgion - eneste årsaken jeg kan komme på jeg synes er tullete (og disse folka er de som somregel krangler og skal "konvertere" folk til vegitarianere også).

 

Jeg føler på samme måte ovenfor folk som nekter å spise en viss type mat av andre årsaker.

Hvis du direkte misliker maten eller føler deg ukomfortabel av å spise den - helt greit, bare ikke krangle med meg.

Hvis du lar være å spise maten fordi det står i en tusen år gammel bok eller er tradisjon ol. - samme som nederste punktet om vegitarianere.

 

Jeg er mye mer positivt innstilt mot vegitarianere som velger å ikke spise kjøtt til vanlig, men kan akseptere å spise mat som har blitt tilberedt sammen med eller inneholder bestanddeler av kjøtt som andre har tilberedt (sauser ol.).

Lenke til kommentar

Hmm, når jeg tenker mge om så ... Fikk jeg veldig lyst til å ... dra til nærmeste slakteri å glefse i meg svinekjøtt og slurpe i meg bacon fra en eller annen grisen og avslutte med en feit og saftig kalkun, for det er en nytelse med dyrekjøtt.

 

kunne ikke blitt mer komfortabel med å ete et dyr enn det jeg er, det er stein hakke godt med rykende ferskt kjøtt i en kebab, eller samme hva egentlig, føler jeg eter altfor lite elg så blir nok å skaffe jaktsertifikat og jakte senere en gang. Mormora mi lager en heidundranes god elg-suppe som jeg lengter etter nå, spesielt etter turen innom denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Vegetarisme er ikke noe jeg bryr meg noe nevneverdig om. Det er først når de kommer i samme buss som Trådstarter, som skal omvende/slenge dritt til/gi kjøttetere dårlig samvittighet, at jeg synes det blir irriterende. Kan de ikke bare bry seg med seg selv, i stedet for å holde på som religiøse fanatikere som skal omvende hver en "fortapt" sjel?

Jeg tar som regel springfart og driter en lang marsj i om biffen jeg spiser, noen gang har gått rundt på et jorde og sagt mø på en søt måte. Jeg synes det er godt og jeg blir mett. Case closed. Den i kombinasjon med grønnsaker inneholder den næringen jeg trenger for å overleve.

 

Jeg er ikke ute etter å fornærme noen vegetarianere ved å konstatere det faktumet at jeg synes kjøtt er godt og at jeg er et "kynisk" menneske som driter i om det er noe som har levd. Jeg ville bare poengtere at folk kan tenke litt mer på seg selv.

Majoriteten av "kjøttetere" står ikke og roper for å gjøre verden oppmerksomme på at de spiser kjøtt og prøver å overbevise de som ikke gjør det. Nei de holder det for seg selv. Så og si på samme måte som det GullLars påpeker 3 innlegg lengre oppe her. ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...