Gå til innhold

Vegetarisme - din mening

Anbefalte innlegg

Hva syns du om vegetarisme og veganisme?

Litt fakta om kjøtt:

-det er dobbelt så mye protein i soyabønner som i kjøtt.

-kjøtt er blodig.

-kjøtt er død og kadaver.

-Kjøtt inneholder masse farlige bakterier.

-kjøttindustrien er en idustri byggd på drap.

-kjøtt inneholder masse metta fett og masse transfett.

Jeg vil også vite hva du syns om disse filmene og nettsidene:

http://www.meat.org

http://www.goveg.com/feat/chewonthis/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prinsippet om at vi dreper ikke-mennesklig dyr er ikke et enormt problem for meg. Da det er slik verden fungerer. Selv om jeg aldri hadde klart å drepe et selv, og det helt optimale hadde vært om vi alle hadde klart å eksistere i perfekt balanse.

Men torturindustrien vi kaller kjøttindustrien derimot. Det går alt for langt. Det er så ekstremt at jeg skulle gjerne vært veganer.

Men jeg klarer det ikke.

Nå skal det også sies at hvis det hadde vært normalt å slakte mennesker, og spise dem. Importere folk fra Asia f.eks. Så hadde jeg sikkert spist dem også. Er akkurat det samme egentlig. Jeg klarer ikke helt å bryte fra normalen på dette området.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

- Kjøtt er godt, soyabønner er ikkje.

- Kjøtt er blodig. :)

Ska nok vere enig i at dyr kunne vert behandlet bedre, men å slutte å Drepe dyr er rimelig uaktuelt.

eg spiser ikkje for og leve, Men lever for og spise. Så da spiser eg det som smaker godt.

Og det at kjøtt er skittent\bakterier osv er bare tullball, Kroppen har faktisk godt av bakterier og holder kroppen i balanse, finnest selvsagt farlige bakterier men det finnest nok på det meste som ikkje blir behandlet på rett måte.

Havnet faktisk på sykehus pga mangel på bakterier i magen :)

Lenke til kommentar

-Vegetarianere spiser opp maten til dyra!

Det trengs ti kg planter for å "lage" en kg kjøtt. Mao kan man fore ti vegetarianere på samme plantemengde som man bruker for å "fore" en kjøtteter.

-Det er så mange dyr uansett, hvis ikke vi spiser dem dør de til ingen nytte.

Kyllinger, kyr og griser avles i tusentall - hundretusener - kun for å spises. Disse drives det rovdrift på; kyllinger overfores så mye at om de ikke slaktes i ung alder knekker beina sammen, kuer fores med antibiotika for å vokse fortere (noe som gjør kjøttet avhengighetsdannende - McDonalds har blant annet fått mye kritikk for å lage hamburgere av kjøtt fra kuer foret på antibiotika), griser avles i umenneskelige forhold.

(Nei, jeg sier ikke at alle som har dyr for kjøttet driver rovdrift, men svært mange gjør det ettersom man vil få mer kjøtt man kan selge. Kapitalisjævler ...)

-Mennesker har spisse hjørnetenner og er skapt for å spise kjøtt

Aldri har noen dødd av å ikke spise kjøtt. Som veggisen nevner; soyabønner inneholder masse proteiner, det samme gjør linser :) smak og behag folkens ... Dessuten inneholder animalske produkter ofte mettet fett, og de fleste vet vel at mettet fett skal man helst ikke ha i seg, mens de vegetabilske alternativene (bønner og linser etc.) inneholder plantefett - som stort sett består av umettet og flerumettet fett.

... og nei, jeg er ikke veggis. Har planer, men klarer meg ikke uten leverpostei, servelat, skinke i omeletten eller pastaen ... Sukk, svake menneske.

:)

Lenke til kommentar

Det er klart det er ille med den onde kjøttindustrien og alt det der, men jeg gidder ikke nekte meg selv noe som er godt kun for å gjøre en statement mot den. For det er jo ikke sånn at noe som helst forandrer seg om bare jeg slutter å spise kjøtt.

Lenke til kommentar

vegetarisme er veldig misforstått, klarer ikke å skjønne argumentene bak. Trådstarter gir gode eksempler på dette, men alle sine klisjer: "kjøttindustrien er en idustri byggd på drap". Her reagere jeg på bruken av ordet drap! Dyr slaktes! Det er en veseneforskjell. Veggiser og andre tegner denne typer bilder for å høste billige politiske poenger.

Lenke til kommentar
vegetarisme er veldig misforstått, klarer ikke å skjønne argumentene bak. Trådstarter gir gode eksempler på dette, men alle sine klisjer: "kjøttindustrien er en idustri byggd på drap". Her reagere jeg på bruken av ordet drap! Dyr slaktes! Det er en veseneforskjell. Veggiser og andre tegner denne typer bilder for å høste billige politiske poenger.

Poenget er jo at trådstarteren ser på ikke-mennesklige dyreslaktig, på lik linje med menneskeslakting. Og dermed fungerer drap på samme måte. Det er ikke noe triks.

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å spise en kyllingfilet for hvert nye innlegg i denne tråden.

Jeg spiste nettopp en kyllingfilet.

Btw, om trådstarter synes kjøttindustrien er så fæl, håper jeg han aldri, aldri, aldri støtter en industri som behandler noe eller noen på en måte som i noen sammenheng kan ses på som uetisk. Han bruker selvsagt aldri klær siden dette kommer enten fra dyr som ble avlet opp under umenneskelige forhold, eller fra myrdede planter, eller kunstig fremstilte stoffer, som sier seg selv er en forferdelig ting. Tydeligvis bruker han en datamaskin, som nærmest kan være et symbol på det forferdelige forbruket vesten har. Håper han selger datamaskinen og resten av alle eiendelene sine nå og vier livet sitt til å bekjempe uetisk behandling av mennesker og dyr.

Lenke til kommentar
-Kjøtt skaper arbeidsplasser

-Kjøtt er kultur

-Kjøtt er tradisjon

-kjønnslemlestelse og kanibalisme er kultur og tradisjon noen steder i verden, men ulovlig i norge fordi da går det uttover mennesker. hvorfor skal man ha lov til å lemleste og drepe dyr for så å ete dem?!

Jeg mener at man ikke skal gjøre noe med dyr som man ikke ville gjort med et menneske. jeg vil også vite hva dere syns om filmene:

http://www.goveg.com/feat/chewonthis

Lenke til kommentar
jeg vil også vite hva dere syns om filmene:

http://www.goveg.com/feat/chewonthis

Så bare den første filmen - regner med at den andre er nogenlunde laget over samme lest. Så her er min mening:

Skuffende ubalansert fremstilling. Så vidt jeg kunne bedømme var ikke dyrehold/slakting/kjøttforedling omtalt positivt en eneste gang i løpet av filmen. Ingen nyanseringer. Tipper også filmmakerne utelukkende har dratt frem de verste eksemplene de kunne finne. Jeg kunne ihvertfall ikke se noen frittgående høns fra Gudbrandsdalen i filmen. Dermed er det ikke vanskelig å stemple dette som propaganda. Og da blir filmen automatisk diskvalifisert som irrelevant etter min mening. Du og andre vegetarianere må gjerne gosse dere med all jævelskapen som filmene fremstiller, men tviler på at dere klarer å omvende så mange med sånt materiale.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...