TechFrog Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Den store snakkisen går igjen i de fleste tv-diskusjoner. Jeg endte selv opp med en Full HD, men siden jeg aldri har testet dette i praksis, dvs sett de to versjonene side-ved-side, så aner jeg egentlig ikke hva som er forskjellen. Og om det er noen forskjell. Når man har fått tv`n i hus og sitter og nyter enten en god film eller Playstation 3, så tror jeg nok de aller fleste er fornøyd enten de har det ene eller det andre. Men er det noen som har testet det skikkelig? Kanskje noen som jobber med salg av tv`er? Eller støtter man seg "bare" til faktaopplysninger og diverse tester? Hvis det er noen som har sett forskjellen i praksis; - Hva slags tv`er var det? Dvs merke og str på skjerm? - Hvor merket dere best forskjell? Spill, film, tv - eller kanskje på alle områder? Litt nysgjerrig på dette siden jeg aldri har sett det selv. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det enkleste svaret på dette er Nei det er ikke mulig å se forskjell så sant du ikke sitter med nesa intil skjemen da.. Lenke til kommentar
Nuust Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Når BR-disker har 1080p materiale, så kan (selv mener jeg det skal) det merkes godt forskjell på filmen fra avspilling i 720p. Jeg har ikke utført noen skikkelig test, men jeg ville ha foretrekt Full HD. Det er kanskje ikke så stor forskjell mellom oppløsningene 1080 og 720 som det skal ha seg til (jeg har jo egentlig ikke sjekket, så jeg har lite å si om det egentlig), men når jeg vet jeg ser på 1080, og detaljene egentlig er gode som fy, blir man jo temmelig fornøyd. Og da velger man 1080p. På dagens konsoller kjører spill oftest best på 720p, siden det er mindre jobb for komponentene å skalere bildet. Mao. har jeg ikke sett for meg en test utifra det, hvor spillet støtter 1080p samt at det har representativt innhold og grafiske effekter som kan distansere forskjellene mellom Full HD og HD-Ready. Fra film og TV har jeg oppfattet at det egentlig handler om litt skarpere kanter, og følelsen av det er en betraktelig høyere bildefrekvens, selv om det muligens ikke er det i virkeligheten. Endret 4. juli 2008 av Nuust Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det ligger nok en del læring bak dette vil jeg tro. Tv produsentene kom med Full hd tv og priset dem over hd-ready. Mange selgere mener at det vil gi bedre sd bilder og dette er i alle fall ikke tilfelle. Teoretisk vil det gjøre sd signaler dårligere fordi tv må skalere enda mer for og tilpasse den lavt oppløste kilden. For en tid tilbake ble det gjort en stor test hvor enkelte ikke en gang så forskjell på 576P og 1080P ved vanlig sitteavstand og det sier jo litt. Det er greit å ha en tv som takler 1080P signaler slik at skjermen ikke blir sort hvis den blir matet med slike signaler. De fleste nye tv-er takler dette kjempefint og i så måte så er det nesten likestilling frem til du kommer over 50" for da begynner man faktisk å se forskjell på oppløsningen. Fremtidens formater kommer nok til å forbigå det vi forbinder med full hd i dag. Bare se på film industriens nye kjeledegge Red One. Et hd kamera som skyter 4K på små flashkort. Til neste år kommer Red med et lite handycam kamera som kan spytte ut bilder i 3K. Dette skal etter ryktene koste den spinkle prisen av 15 000 norske kroner. Med andre ord så er vi bare i starten av et race som ikke stopper før ultra hd kommer. Hvis de bare kan løse den faktiske floken at det er så høy oppløsning at hjernen ikke lenger oppfatter det som et bilde og folk blir rett og slett bevegelsessyke av å se på det:). Da blir det stas å se Michael Bay filmer tenker jeg... Lenke til kommentar
Nuust Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det ligger nok en del læring bak dette vil jeg tro. Tv produsentene kom med Full hd tv og priset dem over hd-ready. Mange selgere mener at det vil gi bedre sd bilder og dette er i alle fall ikke tilfelle. Teoretisk vil det gjøre sd signaler dårligere fordi tv må skalere enda mer for og tilpasse den lavt oppløste kilden. For en tid tilbake ble det gjort en stor test hvor enkelte ikke en gang så forskjell på 576P og 1080P ved vanlig sitteavstand og det sier jo litt. Det er greit å ha en tv som takler 1080P signaler slik at skjermen ikke blir sort hvis den blir matet med slike signaler. De fleste nye tv-er takler dette kjempefint og i så måte så er det nesten likestilling frem til du kommer over 50" for da begynner man faktisk å se forskjell på oppløsningen. Det er jo logisk at bildekvaliteten blir enda verre når den skaleres opp fra 576 til 1080, men når signalet ikke er ment til å være så sterkt (altså 1080-signal) så er det jo heller ikke noen vits da. Nesten ikke TV-produsentenes feil at bildekvaliteten er dårlig, selv om de gikk litt for langt og sa at TV-signalene kom til å bli bedre. Det hadde jo kanskje vært mer representativt å lage en test som baserer seg på forskjellen mellom HDTV med 1080p skalert fra 576, HDTV med 1080p og riktige signaler og videre eventuelle faktorer. Dessuten lurer jeg på hvorvidt det er mulig å legge om hele nettverket til å gi oppløsningen 1080p. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Dette har vært testet ved flere anledninger og konklusjonen er at full HD er fullstendig bortkastet på størrelser opp til 50" og med normal sitteavstand. Det er mange som innbiller seg at de ser forskjeller men når det kjøres blindtester viser det seg at selv ikke profesjonelle ser forskjellene. Heldigvis for bransjen er det mange som lar seg lure og kjøper full HD allikevel. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Dette har vært testet ved flere anledninger og konklusjonen er at full HD er fullstendig bortkastet på størrelser opp til 50" og med normal sitteavstand. Det er mange som innbiller seg at de ser forskjeller men når det kjøres blindtester viser det seg at selv ikke profesjonelle ser forskjellene. Heldigvis for bransjen er det mange som lar seg lure og kjøper full HD allikevel. Sony og samsung kjører full hd på sine nye 32" modeller. Greit hvis du skal sitte 4mm fra skjermen:). Da flat tv-en ble markedsført på det tyngste ble det nesten sagt at man ikke kunne bruke det nye bakkenettet uten å ha en hd-ready tv. Denne markedsføringen bidro nok til at over en million nordmenn har skaffet seg flatskjerm de siste 2 årene. Bare i 2006 ble det solgt over 500 000 skjermer... Hvis man skal kjøre 1080P i Norge så må det nye bakkenettet oppgraderes på nytt. Slik det er nå så kan det nok ikke ta mer enn 720P. Det er mulig at alle sendinger i Norge går i 720P innen 10 - 15 år, men dette er langt fra sikkert, men at 99% av Norges befolkning kjører flatt innen de neste 4 årene? Det er nok ikke langt fra en sannhet. Det folk burde lære seg er å sjekke ut hva dette virkelig er og hvilke funksjoner man trenger og ikke trenger. Man blir et lett bytte hvis man naivt entrer elektro butikken i jakt på en grei tv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå