spøkelset Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Har i det siste lagt merke til at Mc'Donalds har opptrappet reklameringen for maten sin betraktelig. Her forleden dag sto til og med to mc'donalds ansatte utenfor butikken og delte ut gratis hamburgere. Det irriterer meg grenseløst hvordan denne bedriften vinkler sine reklamekampanjer i alle retninger og får maten deres til å fremstå som et riktig og sundt alternativ. Var nylig innom hjemmesiden ders og kom over dette: http://www.vilekerikkemedmaten.no/Myter "du får i deg mer kalorier på to og en halv kneippskiver med gulost, enn det du gjør med en BigMac" "Burgerkjøttet og salaten vår er både sunt og godt" Er informasjonen Mc'donalds oppgir her korrekt? Hørtes helt uvirkelig ut for meg! Dersom to og en halv brødskiver med ost tilsvarer 'en bigmac-burger, vil jeg altså kunne bytte ut min vanlige frokost bestående av 5 skiver med hvitost med 2 svære bigmac'er uten å legge på meg? Lenke til kommentar
radalf Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Er vel mer fett i en burger. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 495 kcal er det i en Big Mac som markedsføres i norge. kilde: http://www.dinside.no/php/art.php?id=50771...ersjon=utskrift hvor mye som er i en brødskive har jeg ikke i hodet eller orker og google frem... men ost inneholder en del kcal og mye fett... (kommer seff ann på type ost man velger) Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) "du får i deg mer kalorier på to og en halv kneippskiver med gulost, enn det du gjør med en BigMac" "Burgerkjøttet og salaten vår er både sunt og godt" Er informasjonen Mc'donalds oppgir her korrekt? Hørtes helt uvirkelig ut for meg! Dersom to og en halv brødskiver med ost tilsvarer 'en bigmac-burger, vil jeg altså kunne bytte ut min vanlige frokost bestående av 5 skiver med hvitost med 2 svære bigmac'er uten å legge på meg? Det er ikke langt unna. Big mac er ikke så ille som folk skal tro. 3kneipskiver er nok en big mac. Big tasty er litt værre. Edit: Den eneste grunnen er at du blir feit er at du ikke har kontroll på matinntaket. For man blir ganske fort sulten igjen etter en big mac. Derfor spiser man mere den dagen. Så burgeren er jo ikke direkte kaloribombe. Endret 4. juli 2008 av bebeluv Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Irriterende å lese det her - greit nok at kjøttet er rent og det er salat i burgeren, men hva hjelper det når man får masse dressing, hamburgerbrød, pommes frites og brus med på kjøpet? McDonalds er og blir drittmat. Lenke til kommentar
Psy Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Nå vil jeg anta at dressingen er inkludert i de 495 kaloriene. At pommes frites er dritt står det forsåvidt også på siden. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Big Mac 1 stk 529 kcal Pommes frites 1 stor 538 kcal Coca Cola 1 stor 273 kcal SUM 930 gram 1340 kcal 1340 kcal er mye for en vanlig bicmac meny m/ drikke men hvis du velger 4 cheeseburgere, pommefrites og stor cola kommer du opp i nesten 2000 kcal. og de cheeseburgerene er ikke store heller, så det går fort å spise det. så fort at folk kan finne på å kjøpe enda mere før metthetsfølelsen kommer. Man kan unne seg litt mcdonalds mat av og til, men hvis man gjør følgende endring, så trenger det ikke være at man får for mange kalorier: Bytt ut cola med sukkerfri cola (-273 kcal). Kutt pomme frites og kjøp salatbar eller noe lignende (-538 kcal) og gå for den såkalte "sunne" bigmac burgeren. Endret 4. juli 2008 av Databamse Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Nå vil jeg anta at dressingen er inkludert i de 495 kaloriene. At pommes frites er dritt står det forsåvidt også på siden. Vel, om det er magert kjøtt i burgeren som McDonalds påstår, vil en 100 grams burger (er ikke Big Mac ca 100 gram?) utgjøre ca 100 kalorier fra kjøttet. Da står du igjen med underkant av 400 kalorier (salaten utgjør svært lite her) som gir svært lite metthetsfølelse, og som trolig du vil kompensere for ved å spise mer senere på dagen og derfor ende opp med et kalorioverskudd for den dagen. Og dette er før vi plusser på brus og pommes frites som de fleste tar med seg. Dressingen, brusen og ketchupen inneholder dessuten svært mye sukker, som heller ikke er sunt. Om det er fetende med Big Mac-burger isolert sett er en litt annen sak. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 BigMac er digg, eneste er at prisen er for høy. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Spiser du bare burgeren, uten brød; dressing og pommes frites, er det sunt. Burgerne er jo laget av karbonadedeig, som har bådel ite karbohydrater og fett. Lenke til kommentar
pappagutt Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 McDonalds driver ikke med tvilsom markedsføring. Det oppgir nøyaktig hvor mye kcal de har i sine produkter, samtidig som de sammenligner dette med andre matvarer. At noen ikke kan skjønne at det er like mye kcal i andre produkter viser bare hvor lite opplyste folk er, og hvilken innstilling de har til McDonalds. Det beste eks på er vel filmen Super Size Me, som har gitt folk et forvrengt inntrykk av hvor sunt/usunt McDonalds mat er. I filmen spiser hovedpersonen i snitt 5000 kcal om dagen, mens han ant ikke trengte mer enn 2200 pr dag (han var 188/84kg og trente ingenting). 30 dager med 2800 kcal "ekstra" hver dag blir 84.000 kcal for mye i denne perioden. Når han da også gikk opp 11,1 kg på disse dagen kan jeg ikke fatte at folk blir overrasket! Han hadde lagt på seg like mye og blitt i like dårlig fysisk form UANSETT hva han hadde spist disse dagene dersom kcal-inntaket hadde vært like høyt. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Men han hadde aldri klart å få i seg 5000kcal av et vanlig kosthold. Du blir rett og slett for mett. Lenke til kommentar
Sith Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Nå fikk jeg lyst på burger Mc'Donalds Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Også heter det McDonald's, ikke Mc'Donalds Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) *Nevermind* Endret 22. juli 2008 av Oddvar Knus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå