Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei,

Hvilket kamera vil dere si at er best av Nikon d40 og Eos 350d? Jeg har mulighet til å velge ett av kameraene men er usikkert hvilket som er best. Jeg er ikke en erfaren fotograf, men er rimelig kompotent innen teknologi, så brukervennligheten til nikon kameraet er ikke nødvendigvis viktig for meg.

Setter stor pris på alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kameraet som passer hendene dine best.

Jeg vet at kitlinsen til Canon har fått dårlig omtale tidligere, men hvis du får den nye kitlinse skal det visst ikke være noe problem lengre.

De nye 18-55 kitlinsene til både Canon og Nikon har vel begge fått vibrasjonsdemping nå, så da er det enda mindre som skiller.

For to så "like" kamera tror jeg nok det vil koke ned til grepet. Hvis du ikke har venner/bekjente med samme merke som du kan låne objektiv fra da. Det kan kanskje være med på å bikke deg over i det ene eller det andre merket.

mvh Øystein

Lenke til kommentar

D40 er ett mye nyere kamera. Men hvilket som er best av det blir litt basert på dine egne preferanser om utforming vil jeg si.

Ett annet moment er objektiver. Kan du låne objektiver fra en leir av bekjente, så synes jeg det er en god nok grunn til å velge. Evt. om du har sett deg ut noen spesielle objektiver som bare fåes lett tilgjengelig for Nikon eller Canon.

Husk at D40 ikke har fokusmotor i huset, så hvis du skal bruke mye fastoptikk, så kan Canon være ett bedre valg.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Behold det. Vær glad for at du har gjort et valg. Noen bruker flere uker på å mase her før de velger noe. Kamera tar nesten like gode bilder som alle andre Canon-kameraer som er vanlige her på forumet, men normalzoomen 18-55 er den dårligste på markedet. Den bør du enten bytte ut i neste omgang, eller supplere med et rimelig fastobjektiv i normalområdet for de kritiske bildene.

Det er umulig å gjøre et dårlig valg i dag, sett bort fra å bli lurt på bruktmarkedet. Kos deg derfor med ditt nye kamera. Det er forresten obligatorisk som nybegynner å enten lese en god foto-abc eller en god tutorial. Scott Kelbys "Boken om digital fotografering" (lettlest, men grunn) eller Magnar Fjørtofts "Digital fotografering i praksis" (litt dypere, krever litt mer av leseren) er gode bøker å starte med. Fotokompendiet til Per Otto som du finner her på forumet under fotografering er også et glimrende (og gratis) alternativ. For å bruke dSLR uten forhåndskunnskaper er ikke bare bare. Hvis man skriver innlegg som viser at du ikke har forsøkt å tilegne deg kunnskaper på egenhånd i ukene fremover så kommer Akams kunnskapspoliti på besøk og henter ditt nyervervede kamera.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Pmnormal har som vanlig svart helt riktig på spørsmålet til trådstarter.

Det viktigste du kan gjøre nå er å lese manualen, gå ut og eksperimentere og lese mer.

Og ikke minst fotografere og prøve å lære av det du gjør.

Se hva de forskjellige lukkertidene og blendervalgene gjør med bildene dine.

Lykke til med nytt kamera!

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Velkommen i 350D klubben. Jeg har beholdt min selv etter at jeg kjøpte meg 30D, for da har jeg et kompakt hus jeg kan bruke sammen med den kompakte 35mm f/2, ypperlig når jeg vil være litt diskret.

Det er tre objektiver som kan erstatte 18-55mm: Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 18-50mm f/2.8 Alle kan anbefales - jeg selv har den første av de. De to andre er litt dyrere men har fast lysstyre (f/2.8) over hele området.

Av objektiver med fast brennvidde vil jeg anbefale deg å se på Canon EF 28mm f/2.8 eller EF 35mm f/2. Førstnevnte har en veldig hyggelig pris (i mine øyne).

Tom

Lenke til kommentar

Nå begynner prisene å komme på et nivå der jeg vurderer å kjøpe meg en 350D til backup og reisekamera. Det er som jeg har nevnt mange ganger greit å ha et så lite og lett kamera som reisehus, sammen med min elskede 28mm.

For å utdype det med den originale zoomen litt: Jeg har den liggende i en skuff, i tilfelle jeg av en eller annen grunn skulle sitte uten noe som helst, eller trenger et objektiv som jeg overhodet ikke er redd for. Skarpheten er for meg uakseptabel til seriøst bruk, for skal noe trykkes i større format så holder ikke den zoomen. Min første løsning på problemet kom som en panikkløsning ukene før jeg reiste til Afrika i 2005. Jeg måtte ha et objektiv som tegnet skarpere, siden jeg skulle være borte i lang tid. Jeg hadde brukt hele budsjettet på kamerahus, 50mm og en god blits. I nøden kom jeg over en kjempetest av en mengde zoomer i det seriøse tyske bladet Colorfoto. Der ble Canons 18-55 blant annet målt opp mot Sigmas like billige 18-50 f/3,5-5,6. Sistnevnte fikk så gode måledata (spesielt sammenlignet med Canons) at den ble bestilt, og jeg mottok et godt eksemplar. Det har fungert greit frem til nylig. Den fungerer nå kun som nødobjektiv, for jeg har vendt tilbake til å kun bruke fastoptikk.

Canon har endelig kommet med en løsning selv i form av den nye med IS. Jeg tror nok Tom bare glemte å nevne den. Billigste alternativ jeg vil anbefale i dag er Canons EF-S 18-55 IS. De siste to bokstavene betyr et hav i forskjell til den som følger med din 350D. Ikke bare har den antishake, men den er også kraftig forbedret optisk. Den måler litt bedre enn min Sigma (som faktisk måler mye bedre enn noen av sine dyrere søsken), og har mye større bruksverdi. For ca 1500 kroner får du en zoom som du lett kan leve med som nybegynner, og også når du blir mer erfaren. Ikke noe topp objektiv, men godt nok.

Selv har jeg hoppet over det stadiet. Jeg har gått tilbake der jeg var for 20 år siden, å bruke en fast brennvidde som daglig objektiv. På Canon mener jeg 28mm fungerer best til slikt, men 35mm er ikke å forakte heller. Det er en smaksak hva man synes er best av de to. For ca 1800 får du Canons rimeligste 28mm, men den er så god at du kan bruke den til seriøse bilder. Du må selvfølgelig bruke beina en del, og du kan ikke ta bilder der hodet fyller hele bilderuten. Det går fint ann å kombinere med en billig zoom som supplerer med de brennviddene du trenger utover 28mm, så det beste for de fleste er nok å starte med en anstendig zoom.

Mitt forslag er altså EF-S 18-55 IS. Da er jeg sikker på at du blir så fornøyd at du ikke kommer til å føle behov for utskifting på lang tid fremover. Lykke til med starten på ditt digitale fotoliv.

Lenke til kommentar
Canon har endelig kommet med en løsning selv i form av den nye med IS. Jeg tror nok Tom bare glemte å nevne den.

Det er korrekt. Jeg har en tendens til å glemme den. Kan ha noe med min aversjon mot fatning i plastikk. For 99% av brukerene har det ikke noe å si, da de sjeldent bytter objektiver.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg slutter meg til det PMnormal sier her, vil bare tilføye litt fra min egen erfaring: Da jeg begynte med DSLR, tok det ikke langt tid før jeg solgte 18-55-kit-objektivet til D50. (Det var faktisk såpass bra optisk at det lot seg gjøre å selge :)) Men jeg testa det såpass at jeg fant ut at jeg ville gå for et med mer rekkevidde - det ble Sigmas 18-125. Det er mange alternativer som kan være aktuelle, og det går fint å prøve seg fram med kit-objektivet, se hva slags brennvidder (og evt blender/lukkertider) du bruker mest for å vurdere hva slags optikk som vil være mest nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...