Abigor Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Er det samene du tenker på? Jaja, du kunne ikke svare på spørsmålet. Jeg er ikke nordmann lenger. Jeg er ingenting. Et tomt menneske, uten et folk og uten en historie. Det var feil. Jeg er blandt urbefolkningen i Norge, mitt folk her har bodd her i tusenvis av år. Jeg er en nordmann, og stolt av det. Jeg tenker på nordmenn, felles germansk opphav. Nordmenn er en definisjon på de som bor og lever i Norge, ikke en definisjon på kun de som er opprinnelige en del av et folk. Nordmenn er navnet på vår etniske folkegruppe. Nordmenn er et germansk folkeslag, og utgjør flertallsbefolkningen i nasjonalstaten Norge. De fleste nordmenn snakker norsk. Så hva er da problemet om en person får innvilget pass av Norge med å kalle seg nordmann? It's the same thing. Problemet er selvsagt at uansett hvilket pass du har så gir ikke det deg rett til å ta opp andre folks navn, som beskriver typiske kjennetegn for det folket (dna). Språkrådet er jo down right diskriminerende På hvilken måte er det diskrimenerende å ha et ord for et folk? Er det diskriminerende med ordet "indianere" selv om hverken du eller jeg aldri kan bli en indianer? Endret 24. juli 2008 av Abigor Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Jeg er ikke nordmann lenger. Jeg er ingenting. Et tomt menneske, uten et folk og uten en historie. Det var feil. Jeg er blandt urbefolkningen i Norge, mitt folk her har bodd her i tusenvis av år. Jeg er en nordmann, og stolt av det. Jeg tenker på nordmenn, felles germansk opphav. Kjære deg, det er da ingen som hindrer deg i å være stolt av det? Går jo an å akseptere at flere får lov til å kalle seg nordmann også, utenom å miste sin egen stolthet. Da må jeg si det skal lite til. Endret 24. juli 2008 av PureJoy Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Fint at vi kan akseptere at andre folkeslag skal få være ifred, mens her i Norge må vi dele alt med alle. Ingenting er unikt for oss. Alle kan være nordmenn idag. Det kunne man ikke før. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Nordmenn er navnet på vår etniske folkegruppe. Nordmenn er et germansk folkeslag, og utgjør flertallsbefolkningen i nasjonalstaten Norge. De fleste nordmenn snakker norsk. Ville tatt med andre deler fra wikipedia også, som: "Nordmenn ... kjennetegnes ofte ved at de har norsk som morsmål eller at de føler seg knyttet til Norge gjennom den norske kulturen og religionen som har røtter i norrøn, katolsk og protestantisk religionsutøvelse." En mørkhudet mann, eller en kvinne fra Iran kan da altså aldri gjøre noen av disse tingene i følge deg? Problemet er selvsagt at uansett hvilket pass du har så gir ikke det deg rett til å ta opp andre folks navn, som beskriver typiske kjennetegn for det folket (dna). Selvfølgelig ikke. Men nå var det jo ikke det jeg reagerte på heller, men du kunne da altså syns det hadde vært greit for meg som kommer til Sør-Afrika å kalle meg sør-afrikansk etter å ha fått pass av staten og blitt statsborger i Sør-Afrika. Men ikke det samme for pakistanske Ali? Direkte usaklig. På hvilken måte er det diskrimenerende å ha et ord for et folk? Er det diskriminerende med ordet "indianere" selv om hverken du eller jeg aldri kan bli en indianer? Sa ikke at det er diskriminerende, men jeg syns ikke nordmenn kvalifiserer for et sånt ord. Norge er et flerkulturelt land med mange forskjellige nordmenn, whether we like it or not. At språkrådet da drar den definisjonen på ordet, er diskriminerende noe diskrimineringsombudet er enig med meg i. Å kalle noen for indianer er ikke diskriminerende heller, så lenge det omfatter alle som er indianere. Fint at vi kan akseptere at andre folkeslag skal få være ifred, mens her i Norge må vi dele alt med alle. Ingenting er unikt for oss. Alle kan være nordmenn idag. Det kunne man ikke før. Overdrivelse. Norge går kun fram som et forbilde for andre land. Er det virkelig galt å være inkluderende? Endret 24. juli 2008 av PureJoy Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Da vil jeg at du skal fortelle meg navnet på det skandinaviske folk! Hvis du tar et ord får du gi et tilbake? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Da vil jeg at du skal fortelle meg navnet på det skandinaviske folk! Hvis du tar et ord får du gi et tilbake? Tar et ord? Altså, det blir en ekstrem overdrivelse. Jeg tar ingen ord. Jeg bare sier at nordmenn kan være flere enn kun den etniske nordmannen. Betyr ikke at jeg tar etniske nordmenn retten til å kalle seg det. Endret 24. juli 2008 av PureJoy Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg blir nødt til å lage en egen tråd om dette, vi fortsetter der. Så for noen ta og rydde bort alt off-topic. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Enig med Abigor her, det må bli slutt på dette tullet med at urbefolkningen i Europa ikke kan kalle seg "nordmann" uten at andre sier at de må dele den med innvandrere fordi det er politisk korrekt. Det første året på VGS gikk jeg på en skole på Oslo-Øst, et flertall der definerte seg ikke som "nordmann" men som pakistaner, somalier, tyrker, jugoslav etc etc. Jeg forstår derfor ikke hvorfor det skal være et problem at "nordmann" skal være forebeholdt de som har slekt som har bodd her i århundrer. Det lages et problem av ingenting, barna til de som integrerer seg i samfunnet og gifter seg med en nordmann er så like meg som nordmann likevel at jeg nesten regner dem som en. Jeg tror de amerikanske indianerene hadde ledd så de suste, hvis jeg hadde begynt å kalle meg indianer bare fordi jeg levde i det samme området som dem. Jeg aksepterer rett og slett ikke den politisk korrekte formen fordi den tar fra meg all kultur og historie jeg som nordmann og barn av en vestlending/vestfolding har, hvorfor skal barn av innvandrere få lov til å være stolte over sin bakgrunn mens jeg skal dele min med alle eller ikke ha en i det hele tatt? Endret 24. juli 2008 av Dark Archon Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Enig med Abigor her, det må bli slutt på dette tullet med at urbefolkningen i Europa ikke kan kalle seg "nordmann" uten at andre sier at de må dele den med innvandrere fordi det er politisk korrekt. Jeg sier ikke at "kan ikke innvandrere kalle seg nordmenn, kan ikke du heller". Såpass respekt har jeg da. Det eneste jeg sier er at dette ordet er noe som burde være forbeholdt flere enn kun etniske norske, vi burde være mer inkluderende og faktisk akseptere at vi er flerkulturelle og etter min oppfatning er nordmann er en definisjon på norsk tradisjon, hvordan du lever, hva du lever etter .. osv., det kan per definisjon alle mennesker egentlig verden over gjøre her i Norge: nemlig leve som nordmenn, derfor kan vi godt kalle flere enn kun de etnisk norske for nordmenn. Det første året på VGS gikk jeg på en skole på Oslo-Øst, et flertall der definerte seg ikke som "nordmann" men som pakistaner, somalier, tyrker, jugoslav etc etc. Og det skal de da virkelig få lov til også, men det burde ikke hindre de som faktisk ønsker å definere seg selv som nordmann. Jeg forstår derfor ikke hvorfor det skal være et problem at "nordmann" skal være forebeholdt de som har slekt som har bodd her i århundrer. Vi lever jo i en helt annen tid nå. Det lages et problem av ingenting, Mitt poeng også! Jeg tror de amerikanske indianerene hadde ledd så de suste, hvis jeg hadde begynt å kalle meg indianer bare fordi jeg levde i det samme området som dem. Kreves jo selvfølgelig litt mer, hadde jeg bodd her i Norge utenom å kunne norsk, utenom å være kjent med norsk historie eller i det hele tatt de mest vanlige krav til å bli kunne kalt nordmann så sier det seg selv. Jeg aksepterer rett og slett ikke den politisk korrekte formen fordi den tar fra meg all kultur og historie jeg som nordmann og barn av en vestlending/vestfolding har, hvorfor skal barn av innvandrere få lov til å være stolte over sin bakgrunn mens jeg skal dele min med alle eller ikke ha en i det hele tatt? Hvem tar ifra deg retten til det bare fordi flere får retten til det? Jeg må nesten si at folk som jeg har diskutert med her gir opp sin stolthet ovenfor Norge altfor, skulle nesten spurt seg hvor stolte man egentlig er. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Selvfølgelig:) Nå er jeg med. Nå er jeg ikke helt sikker, men det skal nevnes at det går rykter om at enten hans mor( eller Kong Haralds) hadde heftig kontakt med en engelskmann under krigen, og at kongen dermed kanskje har engelsk blod i seg:) Olavs mor var engelsk. Det er udiskutabelt at Kongen har engelsk blod i seg. Det er like udiskutabelt at han er en andre-generasjons innvandrer uten en dråpe norsk blod. Kun de mer ekstreme i dene tråden legger dog til grunn at Norges konge ikke er å regne som nordmann, om man skal ta deres definisjoner seriøst. Men strengt tatt skal man vel neppe det. Endret 24. juli 2008 av Cybbe Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Er det samene du tenker på? Jaja, du kunne ikke svare på spørsmålet. Jeg er ikke nordmann lenger. Jeg er ingenting. Et tomt menneske, uten et folk og uten en historie. Jeg svarte ganske tydelig på det selv om du klippet bort svaret; Er det samene du tenker på? Eller er det kanskje befolkningen som bor i områder som tidligere var en del av nasjonen Norge, men senere ble tatt av svenskene? For så vidt jeg vet er vi som bor i det som i dag kalles sør-norge hverken blitt erobret eller kolonisert av et annet folk.urbefolkning opprinnelig, første befolkning i område som er blitt erobret og kolonisert av andre folk Det var feil. Jeg er blandt urbefolkningen i Norge, mitt folk her har bodd her i tusenvis av år. Jeg er en nordmann, og stolt av det. Jeg tenker på nordmenn, felles germansk opphav. Siden du absolutt må ha et ord, hvorfor ikke bruke det jeg gav deg litt tidligere i debatten som ordboka sier er det du skal bruke: "Norønn" eller "av norønnt opphav"? Forresten. Vi venter fortsatt på kilde for at språkrådet motsier seg ordboka og støtter ditt bruk av ordet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Jeg er ikke nordmann lenger. Jeg er ingenting. Et tomt menneske, uten et folk og uten en historie. Det var feil. Jeg er blandt urbefolkningen i Norge, mitt folk her har bodd her i tusenvis av år. Jeg er en nordmann, og stolt av det. Jeg tenker på nordmenn, felles germansk opphav. Kjære deg, det er da ingen som hindrer deg i å være stolt av det? Går jo an å akseptere at flere får lov til å kalle seg nordmann også, utenom å miste sin egen stolthet. Da må jeg si det skal lite til. Nei, foreksmpel ein neger vil eg aldri kalle ein nordmann. Endret 24. juli 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Da vil jeg at du skal fortelle meg navnet på det skandinaviske folk! Hvis du tar et ord får du gi et tilbake? Tar et ord? Altså, det blir en ekstrem overdrivelse. Jeg tar ingen ord. Jeg bare sier at nordmenn kan være flere enn kun den etniske nordmannen. Betyr ikke at jeg tar etniske nordmenn retten til å kalle seg det. Eg kallar ein utlendinding ein utlending og ein nordmann for ein nordmann som heilt sikkert 80% av Noreg sin befolkning gjør. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Jeg er ikke nordmann lenger. Jeg er ingenting. Et tomt menneske, uten et folk og uten en historie. Det var feil. Jeg er blandt urbefolkningen i Norge, mitt folk her har bodd her i tusenvis av år. Jeg er en nordmann, og stolt av det. Jeg tenker på nordmenn, felles germansk opphav. Kjære deg, det er da ingen som hindrer deg i å være stolt av det? Går jo an å akseptere at flere får lov til å kalle seg nordmann også, utenom å miste sin egen stolthet. Da må jeg si det skal lite til. Nei, foreksmpel ein neger vil eg aldri kalle ein nordmann. Dette er jo ikke noe svar på det PureJoy skrev. Bare fordi en som er litt mørk i huden har lyst til å kalle seg norsk mister man ikke noe selv. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Dette er jo ikke noe svar på det PureJoy skrev. Bare fordi en som er litt mørk i huden har lyst til å kalle seg norsk mister man ikke noe selv. Jo man gjør det... Blir ikke riktig å kalle seg "Nordmann", når man er mørk i huden, kan evetuelt kalle seg "Norrbagga", hvis det hjelper... Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Jeg er ikke nordmann lenger. Jeg er ingenting. Et tomt menneske, uten et folk og uten en historie. Det var feil. Jeg er blandt urbefolkningen i Norge, mitt folk her har bodd her i tusenvis av år. Jeg er en nordmann, og stolt av det. Jeg tenker på nordmenn, felles germansk opphav. Kjære deg, det er da ingen som hindrer deg i å være stolt av det? Går jo an å akseptere at flere får lov til å kalle seg nordmann også, utenom å miste sin egen stolthet. Da må jeg si det skal lite til. Nei, foreksmpel ein neger vil eg aldri kalle ein nordmann. Dette er jo ikke noe svar på det PureJoy skrev. Bare fordi en som er litt mørk i huden har lyst til å kalle seg norsk mister man ikke noe selv. Nei, kansje ikkje det, men eg vil aldri kalle han for norsk. Endret 24. juli 2008 av medlem-141789 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Det er da ingen problemer om noen ikke ønsker å kalle noen som ikke er av norrønt opphav norsk, men det gir ingen rett til å forsøke å tvinge alle andre til å bruke uttrykket på samme måte, særlig når ordboka sier noe annet. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 [/b] opprinnelig, første befolkning i område som er blitt erobret og kolonisert av andre folk De som har lagd definisjonen på urbefolkning burde blitt skutt på åpen gate. Selvsagt burde det gjelde et hvert folk som i uminnelige tider har levd i sitt geografiske område. Den eneste kilden jeg hadde på at Språkrådet mente at nordmann betyr det samme som etnisk nordmann var det avisene skrev. Det var en misforståelse og kom uklart frem fra artikkelen, men det var ikke slik jeg anntok. Derimot er det i Norge gjevnt over uenighet om det, akkurat som her. Derfor vil jeg nå si at jeg ikke er så sikker på hvordan det egentlig er med ordet nordmann. Hvis spørsmålet sikter til hva språkbrukerne bør legge i ord som ”nordmann”, er løsningen å prøve å påvirke dem på demokratisk måte. Betydningen av ord kan endre seg, og mye tyder på at det i prinsippet er mulig å styre dette i noen grad. Men at det er mulig, er på ingen måte ensbetydende med at det er enkelt. Den som vil definere etablerte allmennord på nye måter, for den ene eller andre gode hensikts skyld, kan jo ikke pålegge noen å oppfatte ordene på ”sin” måte. En skal også passe seg for å moralisere over språket eller sette ord og bruksmåter på indeks; da kan en lett oppnå det motsatte av det som var hensikten, slik at resultatet blir en motsetning mellom ”tillatte” og ”forbudte” ord. I verste fall kan slikt utvikle seg til en slags nytale. Til sist takker jeg for et glimrende forslag: norrøn! Av norrøn ætt! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Til sist takker jeg for et glimrende forslag: norrøn! Av norrøn ætt! Vær så god Det blir liksom litt underlig å diskutere for en annen definisjon av norsk/nordmann enn den som er i ordboka når vi allerede har et glimrende ord for nettopp det. Og jeg kan garantere at ingen vil kunne "ta fra deg" norønn. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Problemet er å holde seg realistisk til innvandrerspørsmålet. Hvis man kommer med reell konstruktiv kritikk rundt problemer med innvandring, så kommer det alltid en skokk med rasistiske tullinger som henger seg på for å spre frykt, jug og annet rasistisk fjas i kjølvannet av det man sier. På grunn av disse idiotene, så vil jeg faktisk tørre å påstå at innvandrerpolitikken i Norge er svært retardert. Det går ikke å komme med fornuftig kritikk fordi man blir redd for å bli satt i bås. Desverre kaster rasistene seg over enhver anledning til å "støtte" alle folk som kommer med noe som kan ligne på innvandringsrkritikk. Det blir problematisk fordi det er vanskelig å få igang en mere moderat og kunstriktiv prat rundt hvordan man kan f.eks. optimalisere integrering. For å svare på topic: ja, jeg tror det er mange rasistiske innvandrere av samme grunn som det er rasistiske nordmenn. Fordi de ikke vet bedre. Fordi de ikke gidder å tenke nyansert. Fordi de er redde. Fordi de har hatt negative opplevelser, og velger å fokusere på det i etterkant. Fordi de er håpløst gammeldagse. Før eventuelle rasister begynner å si seg enig med meg, så husk at dette gjelder både norske og utenlandske rasister. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå