Gå til innhold

Er innvandrere mer rasistiske enn etniske nordmenn?

Anbefalte innlegg

Kan jeg få spørre hvem som ble kåret til århundrets nordmann? Har ikke fått med meg det.

Alexander Edward Christian Frederik ble han døpt. Hadde et sentralt offentlig verv fra 1957 til 1991. Det er mulig du kjenner ham best under navnet Olav.

Selvfølgelig:) Nå er jeg med. Nå er jeg ikke helt sikker, men det skal nevnes at det går rykter om at enten hans mor( eller Kong Haralds) hadde heftig kontakt med en engelskmann under krigen, og at kongen dermed kanskje har engelsk blod i seg:)

Endret av Keyser_Soze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan du er født, med øst-asiatiske øyne, mørk/lys hudfarge, det spiller ingen rolle. Det som er et faktum er at du lever som en nordmann, du kan språket flytende, du er norsk statsborger, du er nordmann in other words. Det er ikke riktig å la utseende eller hudfarge bestemme det.

Det ikke slik det fungerer. Du burde ikke tro at de som kommer til Norge fra Asia vil ha lyst hår, lysere hud og brunost.

Det spiller vel strengt tatt ingen rolle? Det er om folk fra andre land kan bli nordmenn vi diskuterer.

Kan du forklare i detalj hvordan man kan forandre sin egen etnisitet? Hvordan man er født (høyde, øyenfarge, hudfarge, hårfarge, medfødt intelligens) spiller en rolle jo. Hvorfor skulle det ikke det? Er man født nordmann kan man ikke bli sigøyner. Er man født indianer kan man ikke bli same. Sånn er det bare desverre. Kan man norsk flytende og har norsk pass, da er man rett og slett norsk. Flytter man til norge og får seg norsk pass, da har man blitt norsk. Man blir aldri nordmann, på samme måte som man ikke blir indianer eller aboriginer.

Lenke til kommentar
Kan du forklare i detalj hvordan man kan forandre sin egen etnisitet? Hvordan man er født (høyde, øyenfarge, hudfarge, hårfarge, medfødt intelligens) spiller en rolle jo. Hvorfor skulle det ikke det? Er man født nordmann kan man ikke bli sigøyner. Er man født indianer kan man ikke bli same. Sånn er det bare desverre. Kan man norsk flytende og har norsk pass, da er man rett og slett norsk. Flytter man til norge og får seg norsk pass, da har man blitt norsk. Man blir aldri nordmann, på samme måte som man ikke blir indianer eller aboriginer.

Forandrer aldri sin egen etnisitet. Uansett om Ali er nordmann har han fortsatt pakistansk blod og kan fortsatt bli referert til som pakistaner, men han er nordmann fordi han lever som en. Man kan fortsatt leve som sigøynere, indianer og aboriginer er man nordmann. Så du mener da med andre ord at de 460 000 innvandrerne som bor i Norge i dag at ingen av de er nordmenn? De behøver ikke være etnisk norske, men de kan leve som nordmenn, de kan gjøre ting som nordmenn gjør, de kan følge norsk tradisjon. Dette kvalifiserer til å være nordmann.

Lenke til kommentar

Å være nordmann har da ingenting med etnisitet å gjøre.

Fra ordnett:

nordmann (norsktalende) person av norsk nasjonalitet

nasjonalitet -en, -er 1 det å tilhøre en nasjon

nasjon -en, -er gruppe folk som utgjør el. føler seg som en enhet i historisk, politisk, kulturell og ofte språklig henseende, og som oftest er begrenset til ett geografisk område

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Forandrer aldri sin egen etnisitet. Uansett om Ali er nordmann har han fortsatt pakistansk blod og kan fortsatt bli referert til som pakistaner, men han er nordmann fordi han lever som en. Man kan fortsatt leve som sigøynere, indianer og aboriginer er man nordmann. Så du mener da med andre ord at de 460 000 innvandrerne som bor i Norge i dag at ingen av de er nordmenn? De behøver ikke være etnisk norske, men de kan leve som nordmenn, de kan gjøre ting som nordmenn gjør, de kan følge norsk tradisjon. Dette kvalifiserer til å være nordmann.

Selvfølgelig kvalifiserer ikke det til å bli nordmann! Det eneste som kvalifiserer til å bli nordmann er hvor lang slekt du har hatt i Norge/Skandinavia/Nord Europa. Om jeg flytter til Australia og lever sammen med aboriginere i 20 år, så blir jeg ikke mørk i huden av den grunn! Jeg blir ikke aboriginer. Man kan ikke bli nordmann eller noen annen etnisitet, det er slik man blir født. At folk vil forandre sitt utseende så radikalt synes jeg er unaturlig. Det er bra å være stolt av den man er.

Man blir født nordmann, det er den eneste måten. Det står ikke "nordmann" i passet til en pakistaner, selv om han er norsk! Å være norsk derimot, er noe helt annet.

Norsk = nasjonalitet

Nordmann = etnisitet

Cyclo: Australer går vel på nasjonalitet, det kan hvem som helst være.

Lenke til kommentar
etnisitet er ikke begrensa til gener - som mange her tror. det handler om kulturell tilhørlighet og identitet - hva du selv mener du er.

Da får du gi meg et annet ord som er begrensa til gener!

Forøvrig kan dere lese om nordmenn på wikipedia:

"I Norge bor det det ca. 4,7 millioner personer med norsk statsborgerskap. Innvandrerbefolkningen i Norge utgjør 8,9 prosent av folkemengden, i alt 415 000 personer, og består av personer med bakgrunn fra over 200 forskjellige land.[trenger referanse] Nordmenn er en skandinavisk etnisk gruppe, og kjennetegnes ofte ved at de har norsk som morsmål eller at de føler seg knyttet til Norge gjennom den norske kulturen og religionen som har røtter i norrøn, katolsk og protestantisk religionsutøvelse. Nordmenn kjennetegnes også ofte ved sin spesielle biologiske arv,og kan ansees som etterkommere av vikingene (sammen med svensker, dansker, islendinger og færøyinger). Blant etniske nordmenn er lys hud dominerende og nordmenn antas derfor å tilhøre den kaukasoide rasen."

Jeg støtter meg til Språkrådets definisjon.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
etnisitet er ikke begrensa til gener - som mange her tror. det handler om kulturell tilhørlighet og identitet - hva du selv mener du er.

Da får du gi meg et annet ord som er begrensa til gener!

Forøvrig kan dere lese om nordmenn på wikipedia:

"I Norge bor det det ca. 4,7 millioner personer med norsk statsborgerskap. Innvandrerbefolkningen i Norge utgjør 8,9 prosent av folkemengden, i alt 415 000 personer, og består av personer med bakgrunn fra over 200 forskjellige land.[trenger referanse] Nordmenn er en skandinavisk etnisk gruppe, og kjennetegnes ofte ved at de har norsk som morsmål eller at de føler seg knyttet til Norge gjennom den norske kulturen og religionen som har røtter i norrøn, katolsk og protestantisk religionsutøvelse. Nordmenn kjennetegnes også ofte ved sin spesielle biologiske arv,og kan ansees som etterkommere av vikingene (sammen med svensker, dansker, islendinger og færøyinger). Blant etniske nordmenn er lys hud dominerende og nordmenn antas derfor å tilhøre den kaukasoide rasen."

Synes i utgangspunktet "etnisk norsk" er et dårlig navn på nordmann, men nå er det nå en gang vedtatt at det er det man skal kalle oss. Kanskje vi burde søke om urbefolkningsstatus?

Lenke til kommentar
Synes i utgangspunktet "etnisk norsk" er et dårlig navn på nordmann, men nå er det nå en gang vedtatt at det er det man skal kalle oss. Kanskje vi burde søke om urbefolkningsstatus?

Definitivt. Jeg ble sjokkert da jeg fant ut at nordmenn ikke var urbefolkning av Norge. Nordmann har aldri betydd det samme som norsk statsborger.

Lenke til kommentar

Definitivt. Jeg ble sjokkert da jeg fant ut at nordmenn ikke var urbefolkning av Norge. Nordmann har aldri betydd det samme som norsk statsborger.

Hvis man regner hvem som først kom til det som IDAG er kongeriket Norge, så er det jo samene, og disse er med rette urbefolkning i Norge. Men når det gjelder hvem som befolket de sørlige delene av Norge først, så er jo dette nordmenn, eller det man også kaller for germanere. Så i bunn og grunn er det vi og samene som er Norges urbefolkning.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kvalifiserer ikke det til å bli nordmann! Det eneste som kvalifiserer til å bli nordmann er hvor lang slekt du har hatt i Norge/Skandinavia/Nord Europa.

Okay, så hvis jeg er opprinnelig fra Danmark eller Sverige gjennom familie så kan jeg kalle seg nordmann men en person fra Somalia og Pakistan kan ikke det? Høres helt fjernt ut etter min mening.

Om jeg flytter til Australia og lever sammen med aboriginere i 20 år, så blir jeg ikke mørk i huden av den grunn! Jeg blir ikke aboriginer.

Du har virkelig en firkantet måte å se dette på. Hvis jeg flytter til Sør-Afrika og bor der resten av livet mitt, oppfører meg som en sør-afrikaner, følger sør-afrikanske tradisjoner. Er jeg da ikke en sør-afrikaner bare fordi jeg ikke er mørk i huden?

Man kan ikke bli nordmann eller noen annen etnisitet, det er slik man blir født. At folk vil forandre sitt utseende så radikalt synes jeg er unaturlig. Det er bra å være stolt av den man er.

Hvem har sagt at man ikke er stolt av den man er bare fordi en innvandrer i Norge velger å definere seg som nordmann?

Man blir født nordmann, det er den eneste måten. Det står ikke "nordmann" i passet til en pakistaner, selv om han er norsk! Å være norsk derimot, er noe helt annet.

Nei, men nå står det strengt tatt ikke "nordmann" i noen sitt norske pass heller da, med mindre man har skrevet det på selv.

Norsk = nasjonalitet

Nordmann = etnisitet

Hvor har du det der fra?

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hvis man regner hvem som først kom til det som IDAG er kongeriket Norge, så er det jo samene, og disse er med rette urbefolkning i Norge. Men når det gjelder hvem som befolket de sørlige delene av Norge først, så er jo dette nordmenn, eller det man også kaller for germanere. Så i bunn og grunn er det vi og samene som er Norges urbefolkning.

Du må vere dom.

Først kom jakt å se fiske folket..

Så utvikla samane seg til samane og nordmenn til nordmenn.

Lenke til kommentar
Norsk = nasjonalitet

Nordmann = etnisitet

Det er jo bare din egen definisjon slik du ønsker at det skal være. Kanskje for å passe med ditt politiske ståsted? Les posten min rett før posten hvor du postet dette. Nordmann har ikke noe med etnisitet å gjøre. Eller du mener kanskje at ordboka er feil?

Jeg gjentar det en gang til så du slipper å scrolle:

nordmann (norsktalende) person av norsk nasjonalitet

nasjonalitet -en, -er 1 det å tilhøre en nasjon

nasjon -en, -er gruppe folk som utgjør el. føler seg som en enhet i historisk, politisk, kulturell og ofte språklig henseende, og som oftest er begrenset til ett geografisk område

Forøvrig er begrepet etnisk norsk som enkelte liker å bruke også feilaktig:

etnisk -; rasemessig og kulturelt eiendommelig for et folk

folk -et, - 4 mennesker forenet ved rase, nasjonalitet, språk el. kultur (jf. nasjon)

Det henter "av norrønt opphav"

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Du må vere dom.

Saklig. Håper det var en form for spøk?

http://en.wikipedia.org/wiki/Norway#History

Siterer: "Most historians agree that the core of the populations colonizing Scandinavia came from the present-day Germany." Ergo, "the core of the population", altså germanere. Samene hører til asiatiske folkeslag og kom ifra Nord-Finland og Russland. To forskjellige folkegrupper. Selv om mennesket stammer fra Afrika, så var disse to forskjellige nok da de kom til Norge. Kos deg, lille venn.

Lenke til kommentar
Okay, så hvis jeg er opprinnelig fra Danmark eller Sverige gjennom familie så kan jeg kalle seg nordmann men en person fra Somalia og Pakistan kan ikke det? Høres helt fjernt ut etter min mening.

Om du opprinnelig er fra Danmark har du så og si samme etnisitet som "etnisk" norske eller "etnisk" svenske. Vi er samme folk i hele skandinavia, tror du virkelig at Strømstad har en helt annen etnisitet enn Fredrikstad?

Du har virkelig en firkantet måte å se dette på. Hvis jeg flytter til Sør-Afrika og bor der resten av livet mitt, oppfører meg som en sør-afrikaner, følger sør-afrikanske tradisjoner. Er jeg da ikke en sør-afrikaner bare fordi jeg ikke er mørk i huden?

Det er ikke noe problem å være sør-afrikaner, man må bare få innvilget et pass fra staten/nasjonen Sør-Afrika! Uansett hvordan du oppfører deg eller hva du spiser, så forandrer du ikke ditt folks historie, din hudfarge, øyenfarge, høyde, medfødte intelligens eller hårfarge!

Hvem har sagt at man ikke er stolt av den man er bare fordi en innvandrer i Norge velger å definere seg som nordmann?

Man er ikke særlig stolt av sitt eget folk dersom man låner et annet folks navn!

Nei, men nå står det strengt tatt ikke "nordmann" i noen sitt norske pass heller da, med mindre man har skrevet det på selv.

Etnisitet er ikke beskrevet i passet. Derfor står det ikke.

Hvor har du det der fra?

Blant annet språkrådet, men det er også den originale betydningen av ordet. Det velger jeg å holde meg til.

Cyclo, da foreslår jeg at du som er så ordnem kan gi meg det riktige ordet på norges urbefolkning! Eller er vi et folk uten noe navn? Fordi innvandrere har stjelt det?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Hvor har du det der fra?

Blant annet språkrådet, men det er også den originale betydningen av ordet. Det velger jeg å holde meg til.

Tror vi trenger en kilde her, siden det du sier ikke stemmer overens med ordboka...

Cyclo, da foreslår jeg at du som er så ordnem kan gi meg det riktige ordet på norges urbefolkning! Eller er vi et folk uten noe navn? Fordi innvandrere har stjelt det?

Er det samene du tenker på? Eller er det kanskje befolkningen som bor i områder som tidligere var en del av nasjonen Norge, men senere ble tatt av svenskene? For så vidt jeg vet er vi som bor i det som i dag kalles sør-norge hverken blitt erobret eller kolonisert av et annet folk.

urbefolkning opprinnelig, første befolkning i område som er blitt erobret og kolonisert av andre folk

Lenke til kommentar
Om du opprinnelig er fra Danmark har du så og si samme etnisitet som "etnisk" norske eller "etnisk" svenske. Vi er samme folk i hele skandinavia, tror du virkelig at Strømstad har en helt annen etnisitet enn Fredrikstad?

Folk ja. Den går jeg med på, det vet jo de fleste. Men om du har bodd i et land hele livet ditt og føler du tilhører et land og du gjør alt det andre mennesker som er "opprinnelig av det folket" du bor i samme land som, så vil jeg kunne kalle deg nordmann uansett om du er en mørkhudet afrikaner, spanjol, pakistaner eller kineser. Det spiller ingen rolle. Nordmenn er en definisjon på de som bor og lever i Norge, ikke en definisjon på kun de som er opprinnelige en del av et folk.

Det er ikke noe problem å være sør-afrikaner, man må bare få innvilget et pass fra staten/nasjonen Sør-Afrika! Uansett hvordan du oppfører deg eller hva du spiser, så forandrer du ikke ditt folks historie, din hudfarge, øyenfarge, høyde, medfødte intelligens eller hårfarge!

Så hva er da problemet om en person får innvilget pass av Norge med å kalle seg nordmann? It's the same thing.

Man er ikke særlig stolt av sitt eget folk dersom man låner et annet folks navn!

Tror det egentlig er best om vi selv lar folk bestemme om de vil være stolte av sitt land, i steden for å blande oss bort i det å si at "sånn er det" og "sånn er det", det blir feil.

Språkrådet er jo down right diskriminerende

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du må vere dom.

Saklig. Håper det var en form for spøk?

http://en.wikipedia.org/wiki/Norway#History

Siterer: "Most historians agree that the core of the populations colonizing Scandinavia came from the present-day Germany." Ergo, "the core of the population", altså germanere. Samene hører til asiatiske folkeslag og kom ifra Nord-Finland og Russland. To forskjellige folkegrupper. Selv om mennesket stammer fra Afrika, så var disse to forskjellige nok da de kom til Norge. Kos deg, lille venn.

Isåfal kom de nærmaste(gemaneane) først.

Så da er altså germanerane urfolket ikkje samne.

Så du må kose deg og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...