Gå til innhold

Er innvandrere mer rasistiske enn etniske nordmenn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden verden idag er såpass globalisert som den er, er det nødvendig å definere en etnisk nordmann som etnisk norsk, selv om jeg tror at den jevne utlending tenker på Bjørn Dæhlie eller Tore Andre Flo-lignende mennesker enn Jaysuma Saidy Ndure når de hører ordet nordmann. Det er noe som aldri kommer til å forandre seg, akkurat som jeg alltid tenker på en hvit amerikaner når jeg hører ordet "amerikaner", selv om det også bor folk med allslags opphav i Statene. Det har ikke noe med fordommer og gjøre, det er bare slik at når folk hører om en nasjonalitet, så tenker de med en gang på majoriteten av innbyggerne i den nasjonen. Landet innbyrdes derimot, kan det godt være lurt å definere folk etter etnisiteter, selv om man ikke skal gjøre som Sverige, og si at alle som har statsborgerskap er "svenska medborgare", slik avisene der ofte betegner voldtektsmenn av utenlandsk opphav som.

Etnisk nordmann som etnisk norsk? Enten er mann nordmann eller så er man ikke det. Etnisk norsk er enda et slikt merkelig unødvendig uttrykk. Jaysuma Saidy Ndure er kanskje norsk, men aldri nordmann!

Man trenger ikke å bruke "etnisk" for å beskrive nordmenn!

Lenke til kommentar
Hva er en etnisk nordmann?

En person som har slekt som har bodd her i flere hundre år, som kan språket og er en del av kulturen og som er født i Norge. Enkelte utlendinger dvs de som vil integrere seg er "norske" men de er ikke "nordmann".

Slik er det i alle nasjoner, jeg ville aldri kalt meg pakistaner om jeg så var født og oppvokst i Pakistan. Språkrådet er enig med meg ihvertfall, at tullebukker som Thomas Hylland-Eriksen er uenige ser jeg på som en bekreftelse av teorien.

Ja, det er det som er så trist. Å høre medier eller andre kaller dem for nordmann. La oss f.eks ta OL-deltakerene: Nina Solheim(Japse eller kineser -_-), Ezinne Okparaebo, Jaysuma Saidy Ndure (Negere fra afrika-_-) Ezinne Okparaebo... selvom dem er oppvokst/født så kan ikke de kalle seg selv som nordmann. Det blir bare feil.

Dette var da riktig så sneversynt. Hva med John Carew? Daniel Braathen?

Hva med de? De er ikke nordmann de heller. De er akkurat på lik linje som han løpenegeren

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Etnisk nordmann som etnisk norsk? Enten er mann nordmann eller så er man ikke det. Etnisk norsk er enda et slikt merkelig unødvendig uttrykk. Jaysuma Saidy Ndure er kanskje norsk, men aldri nordmann!

Hvorfor det? Kan ikke innvandrere være nordmann?

Eksempel: Ali født i Norge av to pakistanske foreldre. Kan ikke urdu, går på norsk skole, kan flytende norsk, oppfører seg helt vanlig norsk, spiser norsk mat, feirer 17. mai med norsk flagg, fortsatt ikke nordmann?

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Kan ikke innvandrere være nordmann?

Eksempel: Ali født i Norge av to pakistanske foreldre. Kan ikke urdu, går på norsk skole, kan flytende norsk, oppfører seg helt vanlig norsk, spiser norsk mat, feirer 17. mai med norsk flagg, fortsatt ikke nordmann?

Selvfølgelig ikke! Det blir like dumt som at hvem som helst kan bli negere. Ole er født i Bergen, har to foreldre, begge nordmenn, så flytter han til Somalia. Kan han ikke bli neger selv om han snakker somalisk, spiser bønner og halal-kjøtt?

Senere flytter han til Japan, kan han ikke få skjeve øyner og svart hår selv om han drikker saké?

Det ikke slik det fungerer. Du burde ikke tro at de som kommer til Norge fra Asia vil ha lyst hår, lysere hud og brunost.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

"neger" er utledet fra ordet negroid, som betyr sort eller mørk. Nordmann sier seg litt selv, sånn rent språklig, og betyr noe helt annet. En farget kan ikke bli hvit (vitiligo o.l. utelukket, seff), men en farget kan godt være norsk, og derfor nordmann.

Lenke til kommentar
"neger" er utledet fra ordet negroid, som betyr sort eller mørk. Nordmann sier seg litt selv, sånn rent språklig, og betyr noe helt annet. En farget kan ikke bli hvit (vitiligo o.l. utelukket, seff), men en farget kan godt være norsk, og derfor nordmann.

Det er forsåvidt feil, fordi en nordmann er en av skandinavisk etnisistet. Å være norsk betyr bare at man har et pass hvor det står Norge på. Man kan skaffe seg papirlapper hvor det står Norge på, men å forandre hver celle i kroppen er vanskelig.

Lenke til kommentar

Norsk er ikke det samme som nordmann.

Nordmann er en betegnelse for oss som anser oss som etterkommere av vikinger (høres sikkert nazi ut blandt mange, men det får stå på deres regning). I denne grad så er det lettere å akseptere våre naboer som nordmenn da de også var vikinger og sitter på samme utviklingsgren (germansk), men ei heller de kaller seg nordmenn.

Det er så forbanna politisk korrekt å grave ned vår egen kultur og eget opphav at en kan bli kvalm av mindre.

Gjør du det ikke så er du nazi eller rasist. Men vi skal "dyrke" og respektere andres...

Ikke kan samene kalle seg nordmenn heller. De er norske på lik linje med de aller fleste her til lands, men nordmenn er de jaggu ei. På lik linje med at jeg kan ikke flytte til Finnmark å bli same. Dersom kona og jeg flytter til Finnmark og starter reinsdrift og har flere km på snøscooter enn bil...for så å få ett barn som vi lar vokse opp med dette og vi kjøper hatter i alle verdens farger så er fortsatt ingen av oss samer. Men da levere kona og jeg som samer og lar vårt barn vokse opp som samene.

Har derimot en person en normann (eller kvinne i likestillingens navn) som forelder og vokser opp som nordmann, men er mørk i huden så er personen mer enn halvt nordmann og jeg ser ingen grunn til at vedkommende ikke kan kalle seg nordmann.

Men peker alle genene mot det golde steppelandskapet i Afrika, så kan de stå å selge smalahove i bunad til den store gullmedalje... nordmenn er de ikke... men de må gjerne bli norske.

Lenke til kommentar
Alle som har statsborgerskap er svenska medborgare.. Det betyr faktisk svensk statsborger, så da er det vel ikke så rart. :)

Poenget mitt her var ikke akkurat det. I norsk media nevnes det ofte at " mannen, som er norsk statsborger, kom til Norge fra (land) i (årstall)". I enkelte sammenhenger, som for eksempel voldtekt, har dette en viss relevanse, slik SV-politiker Amir Payan nevner her:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1790237.ece

I Sverige derimot, nevnes ikke dette i det hele tatt, for der er alle "svensker". Det er riktig at de er svenske statsborgere, men langt fra alle er det man kan kalle etniske svensker. Jeg kan gå med på at å kalle alle statsborgere for det samme kan være mindre ekskluderende og støtende enn å påpeke gjerningsmannens eventuelle fortid i et annet land, men som jeg påpekte lenger oppe, så kan dette av og til ha en viss relevanse.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål: Om et par får seg 2 unger, hvor den ene er hvit og den andre er neger hva slags opphav får negeren da?Negeren kan vel ikke kalle seg nordmann, slev om kanskje genene har blitt hentet fra tiptiptitptiptitptip++++ oldefar, hm?

Lenke til kommentar
nei, han er fremdeles nederlender.

Nuvell. Det er din egen personlige mening som du får stå innefor, men termen "hvit sørafrikaner" er godt innarbeidet i både det norske og det engelske språk.

Logikken din sier at en australier er mørkhudet, men hvor ofte har du hørt uttrykket brukt om en hvit man?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Siden verden idag er såpass globalisert som den er, er det nødvendig å definere en etnisk nordmann som etnisk norsk, selv om jeg tror at den jevne utlending tenker på Bjørn Dæhlie eller Tore Andre Flo-lignende mennesker enn Jaysuma Saidy Ndure når de hører ordet nordmann. Det er noe som aldri kommer til å forandre seg, akkurat som jeg alltid tenker på en hvit amerikaner når jeg hører ordet "amerikaner", selv om det også bor folk med allslags opphav i Statene. Det har ikke noe med fordommer og gjøre, det er bare slik at når folk hører om en nasjonalitet, så tenker de med en gang på majoriteten av innbyggerne i den nasjonen. Landet innbyrdes derimot, kan det godt være lurt å definere folk etter etnisiteter, selv om man ikke skal gjøre som Sverige, og si at alle som har statsborgerskap er "svenska medborgare", slik avisene der ofte betegner voldtektsmenn av utenlandsk opphav som.

Man trenger ikke å bruke "etnisk" for å beskrive nordmenn!

Så hva kaller man et barn med en norsk forelder og en utenlandsk? Selv om ungen har norsk mor og skotsk far, vil barnet likevel ikke være nordmann i dine øyne? Eller gjelder dette bare barn der den ene eller begge av foreldrene er av ikke-vestlig opprinnelse? Vil disse for alltid være statsløse mennesker som stammer fra gud vet hvor?

Lenke til kommentar

Da NRK med det norske folks hjelp kåret århundrets nordmann falt valget på en innvandrer født i utlandet av utenlandske foreldre, og en som ivaretok sins familie opprinnelige skikker med å gifte seg med en kusine i utlandet. Han la også (mislykket) press på sin sønn om også å hente sin ektefellle i utlandet. Det er åpenbart at århundrets nordmann ikke ville tilfredsstilt de strenge kravene bl.a. Dark Archon oppstiller, men ingen protesterte da. Det var fordi folk helt intuitivt skjønner at den tåpelige og tatt-ut-av-luften formaldefinisjonen ikke holder vann.

Lenke til kommentar
Så hva kaller man et barn med en norsk forelder og en utenlandsk? Selv om ungen har norsk mor og skotsk far, vil barnet likevel ikke være nordmann i dine øyne? Eller gjelder dette bare barn der den ene eller begge av foreldrene er av ikke-vestlig opprinnelse? Vil disse for alltid være statsløse mennesker som stammer fra gud vet hvor?

Neida, de vil hverken være statsløse eller etnisitetsløse. Det skal ikke så mye til å høre til en stat, de allerfleste gjør det. Det man derimot ikke kan gjøre noe med, er hvordan man er født og hvilke foreldre man har.

Lenke til kommentar
Da NRK med det norske folks hjelp kåret århundrets nordmann falt valget på en innvandrer født i utlandet av utenlandske foreldre, og en som ivaretok sins familie opprinnelige skikker med å gifte seg med en kusine i utlandet. Han la også (mislykket) press på sin sønn om også å hente sin ektefellle i utlandet. Det er åpenbart at århundrets nordmann ikke ville tilfredsstilt de strenge kravene bl.a. Dark Archon oppstiller, men ingen protesterte da. Det var fordi folk helt intuitivt skjønner at den tåpelige og tatt-ut-av-luften formaldefinisjonen ikke holder vann.

Kan jeg få spørre hvem som ble kåret til århundrets nordmann? Har ikke fått med meg det.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig ikke! Det blir like dumt som at hvem som helst kan bli negere. Ole er født i Bergen, har to foreldre, begge nordmenn, så flytter han til Somalia. Kan han ikke bli neger selv om han snakker somalisk, spiser bønner og halal-kjøtt?

Senere flytter han til Japan, kan han ikke få skjeve øyner og svart hår selv om han drikker saké?

Hvordan du er født, med øst-asiatiske øyne, mørk/lys hudfarge, det spiller ingen rolle. Det som er et faktum er at du lever som en nordmann, du kan språket flytende, du er norsk statsborger, du er nordmann in other words. Det er ikke riktig å la utseende eller hudfarge bestemme det.

Det ikke slik det fungerer. Du burde ikke tro at de som kommer til Norge fra Asia vil ha lyst hår, lysere hud og brunost.

Det spiller vel strengt tatt ingen rolle? Det er om folk fra andre land kan bli nordmenn vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Kan jeg få spørre hvem som ble kåret til århundrets nordmann? Har ikke fått med meg det.

Alexander Edward Christian Frederik ble han døpt. Hadde et sentralt offentlig verv fra 1957 til 1991. Det er mulig du kjenner ham best under navnet Olav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...