Gå til innhold

Er innvandrere mer rasistiske enn etniske nordmenn?

Anbefalte innlegg

På en annen side tror jeg nordmenn er mer rasistiske når det gjelder å kalle inn innvandrere til jobbintervjuer.
Så du mener at i innvandreres bedrifter er de flinkere til å utlyse jobber, invitere nordmenn til jobbintervju og ansette disse? :roll:

haha, meget underholdende.. nei, jeg mener at en nordmann ofte vil forbigå en innvandrer som er bedre kvalifisert når han ansetter, men at det er mye mindre sansynelig at han samler 4-5 folk og angriper noen på gaten grunnet den personen sin hudfarge... les hele posten min ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På en annen side tror jeg nordmenn er mer rasistiske når det gjelder å kalle inn innvandrere til jobbintervjuer.
Så du mener at i innvandreres bedrifter er de flinkere til å utlyse jobber, invitere nordmenn til jobbintervju og ansette disse? :roll:
haha, meget underholdende.. nei, jeg mener at en nordmann ofte vil forbigå en innvandrer som er bedre kvalifisert når han ansetter,
Og når innvandrere ansetter?

Du ser det altså så lite trolig at en nordmann skulle bli ansatt at du bare ler av det. Hvordan ville du reagert om folk bare lo av spørsmål om en nordmann skulle ansette en innvandrer?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
haha, meget underholdende.. nei, jeg mener at en nordmann ofte vil forbigå en innvandrer som er bedre kvalifisert når han ansetter,
Og når innvandrere ansetter?

Du ser det altså så lite trolig at en nordmann skulle bli ansatt at du bare ler av det. Hvordan ville du reagert om folk bare lo av spørsmål om en nordmann skulle ansette en innvandrer?

jeg lo av at du vridde på tingen jeg skrev i den første posten...

okey, jeg skal skrive hva jeg mente igjen, de fleste nordmenn som bedriver rasisme gjør det på måten beskrevet med å ikke ansette, selv når personen er bedre kvalifisert en de andre, kan norsk, har tatt utdannelsen her etc..

ikke leie ut, slike ting, på et "administrativt" plan...

eller at en fryser ut noen....

de fleste innvandrere som bedriver rasisme gjør det på "gateplan" i gjenger, når de er unge, trakasering, og det å eie diverse slum steder, pluss ganske respektløs behandling av norske jenter de er sammen med, men må sies at de som er sammen med den typen innvandrere har seg selv å takke hvis de er så dumme at de er med dem...

ville være det samme som om en afrikansk dame daten en fyr i vigrid, lol

skjønte du det nå, eller skal det jeg skrev vris på igjen?

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønner hva du sier og er enig i at det kan ligge rasisme bak på "begge sider". Men det er likevel et punkt som du og alle andre helt overser og det er at innvandrere ikke har en åpen prosess hvor nordmenn kan bli ansatt i deres bedrifter. Dette må selvsagt måles opp mot problemet innvandrere har for å bli ansatt i bedrifter som ikke er eid av innvandrere.

Lenke til kommentar
Det er en kjennsgjerning at områder med stor innvandrertetthet har mer av det meste som er negativt. Flere sosialklienter, mer kriminalitet, lavere gjennomsnittsutdanning og dårligere resultater på skolene.

Vel altså det har mye sannhet i seg det du sier, men det er også slik at politikerne er også ansvarlig for hvordan skolene, utdanning og alt annet som det offentlige har ansvar for blir prioritert i de forskjellige kommunene. Det er jo ett av de største øst/vest-skillene i Oslo. Det har med at Oslo kommune har nedprioritert gang på gang bydelene øst for Akerselva, det er ikke noe jeg bare sier for å forsvare det som skjer, det er fakta.

Jeg ser at disse linkene er fra år 2006 og 2003. Det har blitt gjort mye siden det. Knut Storberget er en person man burde takke for at gjengene, spesielt A- og B-gjengen, har blitt ruinert omtrent. Vi husker jo alle skuddene på Aker Brygge og etter det politiraidene på Furuset.

Jeg har selv vokst opp på et sted som dette, så jeg vet hvordan det er.

For å komme tilbake til topic, så vil jeg helt klart si at ikke-vestlige innvandrere oftere har skremmende holdninger til etnisk norske enn andre veien.

Klisjeen med innvandrere som sier at norske jenter er horer er ikke tatt ut av løse luften. Jeg har også opplevd at det norske samfunnet og nordmenn blir kritsert høylytt, men hvis noen da setter spørsmålstegn ved hvorfor de ikke reiser, så blir man truet med både juling og rasismeanmeldelser.

Synes det blir en veldig ensformig kritikk av ikke-vestlige innvandrere. Det er ikke alle som kaller jenter for horer, kritiserer Norge (mange har kommet hit nettopp pga. at Norge er så fritt og demokratisk), at ikke-vestlige innvandrere har skremmende holdninger avhenger jo helt av hvem du snakker med. Finnes en del nordmenn som også har skremmende holdninger, du finner dem her på forumet også.

Lenke til kommentar
Det har blitt gjort mye siden det. Knut Storberget er en person man burde takke for at gjengene, spesielt A- og B-gjengen, har blitt ruinert omtrent. Vi husker jo alle skuddene på Aker Brygge og etter det politiraidene på Furuset.

Jeg trodde det var politiet i Brasil som ryddet opp i rotet vårt.

Lenke til kommentar
Det har blitt gjort mye siden det. Knut Storberget er en person man burde takke for at gjengene, spesielt A- og B-gjengen, har blitt ruinert omtrent. Vi husker jo alle skuddene på Aker Brygge og etter det politiraidene på Furuset.

Jeg trodde det var politiet i Brasil som ryddet opp i rotet vårt.

Politiet i Brasil har vel ikke som oppgave å arrestere gjengmedlemmer på Furuset?

Lenke til kommentar
Hva er en etnisk nordmann?

En person som har slekt som har bodd her i flere hundre år, som kan språket og er en del av kulturen og som er født i Norge. Enkelte utlendinger dvs de som vil integrere seg er "norske" men de er ikke "nordmann".

Slik er det i alle nasjoner, jeg ville aldri kalt meg pakistaner om jeg så var født og oppvokst i Pakistan. Språkrådet er enig med meg ihvertfall, at tullebukker som Thomas Hylland-Eriksen er uenige ser jeg på som en bekreftelse av teorien.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
En person som har slekt som har bodd her i flere hundre år, som kan språket og er en del av kulturen og som er født i Norge. Enkelte utlendinger dvs de som vil integrere seg er "norske" men de er ikke "nordmann".
Jeg tror nok de fleste vil kalle kongefamilien for nordmenn.
Lenke til kommentar

Slik er det i alle nasjoner, jeg ville aldri kalt meg pakistaner om jeg så var født og oppvokst i Pakistan. Språkrådet er enig med meg ihvertfall, at tullebukker som Thomas Hylland-Eriksen er uenige ser jeg på som en bekreftelse av teorien.

Ja, det er det som er så trist. Å høre medier eller andre kaller dem for nordmann. La oss f.eks ta OL-deltakerene: Nina Solheim(Japse eller kineser -_-), Ezinne Okparaebo, Jaysuma Saidy Ndure (Negere fra afrika-_-) og noen andre ... selvom enkelte av dem er oppvokst/født så kan ikke de kalle seg selv som nordmann. Det blir bare feil.

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Ja, det er det som er så trist. Å høre medier eller andre kaller dem for nordmann. La oss f.eks ta OL-deltakerene: Nina Solheim(Japse eller kineser -_-), Ezinne Okparaebo, Jaysuma Saidy Ndure (Negere fra afrika-_-) Ezinne Okparaebo... selvom dem er oppvokst/født så kan ikke de kalle seg selv som nordmann. Det blir bare feil.

Dette var da riktig så sneversynt. Hva med John Carew? Daniel Braathen?

Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønner hva du sier og er enig i at det kan ligge rasisme bak på "begge sider". Men det er likevel et punkt som du og alle andre helt overser og det er at innvandrere ikke har en åpen prosess hvor nordmenn kan bli ansatt i deres bedrifter. Dette må selvsagt måles opp mot problemet innvandrere har for å bli ansatt i bedrifter som ikke er eid av innvandrere.

..og man kanskje klargjøre at dette gjelder familiedrevne bedrifter med få ansatte - med uformell styrings- og lønnstruktur og hvor båndene er familiære. At du du trekker frem at familiedrevne bedrifter drives av familier som et eksempel på etnisk diskriminering er direkte latterlig. Ingen reagerer på at norske familier rekrutterer familiemedlemmer til sine bedrifter heller. Dette er ikke noe "problem", som du hevder. Du sammenligner epler og pårer, og diskrepansen mellom eksemplene er gigantisk. Det er ikke noe problem at små familiedrevne bedrifter drives av familier. Eksempelet er latterlig.

Lenke til kommentar

Det samme som nordmann med andre ord. Helt unødvendig å bruke begrepet "etnisk nordmann". Man har aldri brukt det før, så det må være en eller annen vrangforestilling som gjør at så mange bruker det nå. Nordmann holder lenge! Man trenger ikke etnisk.

Lenke til kommentar
En hvit mann fra Sør Afrika som er født og oppvokst der og har flere hundre års genererasjoner bak seg i Sør Afrika, er han ikke Sør Afrikaner?

nei, han er fremdeles nederlender. På samme måte er en tater fortsatt tater om de har bodde i gud veit hvor mange år. En pakkis kan aldri bli helt norsk. Sånn er det bra, han er imidlertid norsk pakkistaner altså ikke ren pakkistaner heller. Hvis vi flytta til pakistan kunne vi heller aldri bli helt pakkiser.

Lenke til kommentar
At du du trekker frem at familiedrevne bedrifter drives av familier som et eksempel på etnisk diskriminering er direkte latterlig.
Hvor sa jeg at jeg snakket om små familiebedrifter? :no:

Innvandrerbedrifter er i all hovedsak små og familiedrevne foretak; nærbutikker og -kiosker osv. Det kan også legges til at én av grunnene til at innvandrere i stor grad har startet egne foretak er grunnet vanskeligheter med å lykkes i det vanlige arbeidsmarkedet. Derfor er de overrepresentert innen blant annet antall enkeltmannsforetak. Ditt poeng er et ikke-poeng. Det er ingen 'balanse' innen diskrimineringen på arbeidsmarkedet, slik du legger det frem. Det går ikke mange nordmenn rundt som trakter etter den 12-timers arbeidsdagen til herr og fru Tran har på nærkiosken, og forbanner seg selv over at de ikke kunne stå der fra morgen til kveld en timelønn langt under vanlig lønnsarbeid. Og man er ikke diskriminert fordi man ikke kan ta del i slike små foretak.

Lenke til kommentar
En hvit mann fra Sør Afrika som er født og oppvokst der og har flere hundre års genererasjoner bak seg i Sør Afrika, er han ikke Sør Afrikaner?

nei, han er fremdeles nederlender. På samme måte er en tater fortsatt tater om de har bodde i gud veit hvor mange år. En pakkis kan aldri bli helt norsk. Sånn er det bra, han er imidlertid norsk pakkistaner altså ikke ren pakkistaner heller. Hvis vi flytta til pakistan kunne vi heller aldri bli helt pakkiser.

Hvordan begrunner du dette?

Lenke til kommentar

Hvordan begrunner du dette?

Det er bare sånn det er forskjellige raser.

Lenke til kommentar

Siden verden idag er såpass globalisert som den er, er det nødvendig å definere en etnisk nordmann som etnisk norsk, selv om jeg tror at den jevne utlending tenker på Bjørn Dæhlie eller Tore Andre Flo-lignende mennesker enn Jaysuma Saidy Ndure når de hører ordet nordmann. Det er noe som aldri kommer til å forandre seg, akkurat som jeg alltid tenker på en hvit amerikaner når jeg hører ordet "amerikaner", selv om det også bor folk med allslags opphav i Statene. Det har ikke noe med fordommer og gjøre, det er bare slik at når folk hører om en nasjonalitet, så tenker de med en gang på majoriteten av innbyggerne i den nasjonen. Landet innbyrdes derimot, kan det godt være lurt å definere folk etter etnisiteter, selv om man ikke skal gjøre som Sverige, og si at alle som har statsborgerskap er "svenska medborgare", slik avisene der ofte betegner voldtektsmenn av utenlandsk opphav som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...