Gå til innhold

Er innvandrere mer rasistiske enn etniske nordmenn?

Anbefalte innlegg

Holmlia er også et av stedene jeg ikke går. For et par år siden gjorde jeg den tabben å sette meg på et regiontog med broren min, istedet for lokaltoget og det nærmeste vi kom stasjonen vår var Holmlia. Etter at vi hadde ventet noen minutter igjen på et tog i motsatt retning, kom det en, som tilsynelatende hadde opprinnelse fra Eurasia, og satte seg ved siden av oss. Det gikk litt tid og så sa han "norske jævler" og begynte å tigge om penga våres og hevdet at vi var i mindretall i eget land.

Har tatt Ski/Skøyen-toget hundre ganger fram og tilbake mellom Nationaltheatret/Oslo S og Holmlia, så der har du vært rent uheldig. Det gir ikke et helhetlig inntrykk av Holmlia, bare et lite eksempel. Det er jo ikke sikkert at fyren bor på Holmlia engang, bare var på stasjonen der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
hiv ut heile gjengen, vi hadde klart oss bedre uten.

Så enig, innvandrere har ingenting her og gjøre.

Nå skal det sies at de ikke gjøre noe her heller.

Dette viser jo godt at innvandrere er mye mer rasistiske enn nordmenn! Well done!

Lenke til kommentar
Og slik går det når noen lager en kritisk reportasje om hva som skjer på Holmlia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Naive_Norge

Det er trist at folk velger å gå så langt som og kritisere et sted. Ryktene Holmlia har hatt på seg spesielt siden Benjamin-drapet (utført av en nordmann, I might add som ikke en gang bodde på Holmlia). Alle mennesker opplever forskjellige ting avhengig av hvor de er, det er noe som er individuelt. Jeg har vært som tidligere nevnt på Holmlia flere ganger, senest i går, jeg har aldri hatt negative opplevelser på det stedet. Men jeg har opplevd negative ting f.eks. i Frognerparken, men det betyr ikke at jeg går til det skrittet og kritiserer Frognerparken utifra en individuell opplevelse. Og jeg mener, dessverre, at det kan ha noe med rasisme å gjøre fordi som det står både i den wikipedia-linken du la ut og som er statistiske tall så er Holmlia og bydel Søndre Nordstrand et område i Oslo med en stor andel innvandrere. Vil ikke si at det er definitivt rasisme all Holmlia-kritikken baserer seg på, men jeg har mistanke om at noe av det kan være rasistiske tendenser fordi man ser tendensen oftere og oftere at folk kritiserer spesielt steder med en betydelig andel innvandrere.

Lenke til kommentar
Vil ikke si at det er definitivt rasisme all Holmlia-kritikken baserer seg på, men jeg har mistanke om at noe av det kan være rasistiske tendenser fordi man ser tendensen oftere og oftere at folk kritiserer spesielt steder med en betydelig andel innvandrere.

Du sier altså at om noen kritiserer et område med mye innvandrere, en gruppe med innvandrere eller en innvandrer så kan kan kritikken aldri ha noen andre grunner enn rasisme?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Vil ikke si at det er definitivt rasisme all Holmlia-kritikken baserer seg på, men jeg har mistanke om at noe av det kan være rasistiske tendenser fordi man ser tendensen oftere og oftere at folk kritiserer spesielt steder med en betydelig andel innvandrere.

Du sier altså at om noen kritiserer et område med mye innvandrere, en gruppe med innvandrere eller en innvandrer så kan kan kritikken aldri ha noen andre grunner enn rasisme?

Nøyer meg med underline.. Aner noe definitiv motvilje her robert :p

Lenke til kommentar

Nei.

Lenke til kommentar
Nøyer meg med underline.. Aner noe definitiv motvilje her robert :p

Auda, der var jeg litt for rask gitt. Sånn går det når man multitasker.

At man stadig oftere kritiserer områder med mye innvandrere kan rett og slett komme av at det stadig oftere er problemer der.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vell hva man legger i begrepet rasisme. For dersom man mener å ha negative holdninger til personer av annen etnisitet er det noe tvilsomt om innvandrere er mer rasisitiske enn nordmenn. Men dersom man mener å gjøre uttrykk for sine holdninger blir kankskje svaret litt annerledes?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at innvandrere er en berikelse for norsk kultur. Synes det er greit når det er noen få f.eks 3-4 stk i klassa som i klassa mi, men når det mange mange slik som i Oslo kan det bli problemer. Forøvrig bør innvandrerne ha mer i selvironi. De må tåle å bli kalt neger, pakkis etc. er jo bare morsomt ;D. Driter i om noen kaller meg rasist forresten.

Hvor jeg bor er ikke det med innvandrere noe problem. Når jeg og de største kammeratene mine går i byen er det de som er redde for oss hvite.

Endret av Faktum1
Lenke til kommentar

Det er en kjennsgjerning at områder med stor innvandrertetthet har mer av det meste som er negativt. Flere sosialklienter, mer kriminalitet, lavere gjennomsnittsutdanning og dårligere resultater på skolene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1435486.ece

http://www.document.no/2006/07/kriminelle_...re_jager_p.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article573462.ece

Jeg har selv vokst opp på et sted som dette, så jeg vet hvordan det er.

For å komme tilbake til topic, så vil jeg helt klart si at ikke-vestlige innvandrere oftere har skremmende holdninger til etnisk norske enn andre veien.

Klisjeen med innvandrere som sier at norske jenter er horer er ikke tatt ut av løse luften. Jeg har også opplevd at det norske samfunnet og nordmenn blir kritsert høylytt, men hvis noen da setter spørsmålstegn ved hvorfor de ikke reiser, så blir man truet med både juling og rasismeanmeldelser.

Lenke til kommentar

Dette kommer nok an på person til person, men Chris Rock hadde en morsom sak om dette emnet på et av showene sine.

"Who are most racist, black people or white people? Black people, because they hate black people to!"

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Tråden kommer til å snart bli meningsløs siden den i begge rettinger kommer til å utvikle seg generaliserende, og alle kommer til å bli dømt under en kam..

Personlig er min oppfatning av situasjonen, og da mener jeg i stor Oslo, ikke i Norge eller som jeg ikke kan svare på, at den gjennomsnittelige innvandrer er mer rasistisk en den gjennomsnittelige nordmann på ”gateplan”, da mener jeg at ser de en hvit person komme gående så blir de trakassert, eller slike ting, i steder som f.eks Holmlia, men dette gjelder bare et par slumområder tror jeg…. Men dette er 50/50 om det bare er kriminalitet eller målrettet rasisme .. og dette er mest i ungdomstiden..

På en annen side tror jeg nordmenn er mer rasistiske når det gjelder å kalle inn innvandrere til jobbintervjuer. Og da mener jeg mennesker som har fullført utdanningen sin her og snakker språket flytende, men som ikke kommer til å få relevant jobb,,,

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
På en annen side tror jeg nordmenn er mer rasistiske når det gjelder å kalle inn innvandrere til jobbintervjuer.
Så du mener at i innvandreres bedrifter er de flinkere til å utlyse jobber, invitere nordmenn til jobbintervju og ansette disse? :roll: Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...