Gå til innhold

Er innvandrere mer rasistiske enn etniske nordmenn?

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2047653.ece

Satt nettop og leste om en adoptert indisk kvinne som hele tiden blir plaget av muslimske menn, siden hun ser ut som en kvinne fra midtøsten, men ellers oppfører seg som en vanlig norsk kvinne. Hun sier at de fleste hendelsene ikke egner seg på trykk, og at hun holder seg unna områder i byen der det er mest innvandrere.

Så har det blitt sånn her til lands at man er så opptatt av å bekjempe rasisme blant etniske nordmenn, at innvandrere helt blir oversett og får gjøre hva de vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De skjønner ikke at jeg er norsk, og ikke muslim, legger hun til.
Fin uttalelse det der :p

Hvordan måler vi rasisme? Hvordan måler man hyppigheten og utbredelsen av den?

Men det er nok klart at deler av norge, spesiellt bydeler der slike holdninger ikke blir tatt tak i, nettop fordi de er så konsentrerte at det skaper problemer for personer innenfra og utenfra som er mer assimilerte til hva vi regner som norsk nivå av toleranse og kulturell tilværelse blir problematisk. Det er jo her integreringspolitikken skal komme inn og prøve å endre på holdninger og handlingsmønsterm, ellers risikerer en jo en del episoder lignende denne kvinnen opplever og værre episoder om noen skulle ta til forsvar for kvinnen og situasjonen eskalerer.(Slik trakasering skjer vel sjelden av enkeltpersoner)

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Hun sier at de fleste hendelsene ikke egner seg på trykk, og at hun holder seg unna områder i byen der det er mest innvandrere.

Svaret på spørsmålet i overskriften er helt klart ja! Hadde noe slikt skjedd i noen av disse mennenes hjemland hadde de ganske enkelt steinet henne til døde uten å bli straffeforfulgt. Her i Norge tør de ennå ikke det, men om 30 - 40 år når den muslimske delen av befolkningen kommer i flertall så kan det kanskje hende at vi får noen nye opplevelser. Forøvrig er jeg enig med forrige taler som nevnte borgerkrig. Bare se på til Frankrike hvor slike tilstander hender jevnlig.

Lenke til kommentar
:hmm:

Innvandrere generelt er utvilsomt større rasister enn oss nordmenn på det jamne.

Men innvandrere har minimalt de skulle hatt sagt i vårt land.

Å tro annet synes jeg er angstbitersk.

Jeg finnest ikke redd dem.

Enig med deg at innvandrere er muligens mer rasistiske enn oss nordmenn, men jeg er ikke enig i at de har minimalt å si i landet, det er helt feil. For å ta noen eksempler på det:

1. På skolene nåtildags så er det mange innvandrere som bråker og plager andre, her har innvandrerene mye å si i og med at lærerene ikke kan gjøre noe som helst nesten, hvis ikke så blir de jo semplet som rasister.

2. I Drammen er det mange innvandrere i det politiske styret, her har de en del å si.

3. Noen innvandrere spiller på frykt i skolen, så om ikke de andre elevene gjør det og det så skal de få med seg gjengen til broren sin til å banke dem opp.

Lenke til kommentar
Men det er nok klart at deler av norge, spesiellt bydeler der slike holdninger ikke blir tatt tak i, nettop fordi de er så konsentrerte at det skaper problemer for personer innenfra og utenfra som er mer assimilerte til hva vi regner som norsk nivå av toleranse og kulturell tilværelse blir problematisk. Det er jo her integreringspolitikken skal komme inn og prøve å endre på holdninger og handlingsmønsterm, ellers risikerer en jo en del episoder lignende denne kvinnen opplever og værre episoder om noen skulle ta til forsvar for kvinnen og situasjonen eskalerer.(Slik trakasering skjer vel sjelden av enkeltpersoner)

Tror ikke integreringspolitikken klarer å fjerne islam fra innvandrerne, og det er jo der problemet ligger. Ønsker man islam velkommen inn i landet, så ønsker man også en hel del negative ting velkommen samtidig.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Interessant spørsmål. Jeg vil nok si meg enig i at det er mye rasisme i innvandrermiljøer.

Grunnen til dette tror jeg er det høye fokuset på etnisk opprinnelse det er i innvandrermiljøer. En etnisk Nordmann vil høyst sannsynlig være livredd for å bli stemplet som rasist, og derfor vike unna temaet. At det å diskutere negative sider ved innvandring er tabu er vel noe alle kan si seg enige i. Innvandrere, spesielt fra områder som Midtøsten, Afrikanske eller Sør-Amerikanske land, kan derimot prate fritt rundt temaet uten å være redd for å bli stemplet som rasist.

Personlig mener jeg vi må bli kvitt dette tabuet rundt spørsmål om etnisk opprinnelse og innvandring. Det er viktig å vite at det er en VESENTLIG forskjell mellom innvandring og rasisme. Personlig er jeg -IKKE- rasist (dette er jeg veldig! nøye på ettersom jeg ikke ønsker å dømme noen mennesker basert på annet en hvem de er som enkeltmenneske), men jeg er allikevel kritisk til Norges innvandring og integreringspolitikk.

Det er også viktig å vite at jo mer man retter fokuset mot et problem, dyrker man problemet.

Endret av Rakash
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at folk flest er klar over hvor stort problem islam har blitt i Norge.

På min forhenværende arbeidsplass var høflighet, punktlighet og evnen til å arbeide selvstendig alfa & omega.

Det var til 3 kvinnelige muslimske medarbeidere ble kvotert inn.

Til å begynne med gikk alt tålelig bra, de møtte til interviu uten hijab, og tilsynelatende positivt innstilt til alt.

Jeg stusset litt på at ektemennene til 2 av de var innom ca 20 ganger daglig, men det var snart glemt.

Så begynte problemene.

Det ligger i arbeidets natur at man må dra på seminarer flere ganger årlig både i innland og utland, dette kunne de

muslimske

kvinner under ingen omstendigheter gjøre uten å ha med seg enten ektefelle eller annen mannlig anstand.

Ektemennene kunne aldri ta fri fra sine egne jobber når seminarene fant sted.

Samtidig kom både hijab og niqab på plass hos alle 3, og klientene våre ville sakte men sikkert ikke lengre ha noe

med de å gjøre.

Så sitter man altså der med 3 ansattte som man ikke kan si opp, som bare er brukbare til å sitte og tvinne

tommeltotter og søren vet

hva annet de gjorde.

Som personalsjef var dette for meg et mareritt av tidligere ukjente dimensjoner, måtte bare innse at jeg ikke

kunne gjøre noe, og

ble den store stygge rasisten når jeg forsøkte å sikre firmaets interresser.

Sa opp jobben i oktober forrige året og har jobbet på et nytt sted med lite muslimer og få sosialister i 4 måneder nå.

Det aller deiligste var å få ta ungene ut fra skolen der de ble skammobbet av 3. generasjons innvandrere som

fortsatt ikke kunne

prate forståelig Norsk, og få plassert de på en skole der de kan ha en sjanse om å lære noe.

Selvfølgelig er innvandringen vellykket i en sosialists øyne, midt oppe i all deres naivitet kan de ikke tenke seg at

det finnes

en ganske stor minoritet som ser på det å integrere seg som et gedigent nederlag.

Lenke til kommentar
Det er også viktig å vite at jo mer man retter fokuset mot et problem, dyrker man problemet.

Veldig bra sagt!

Det er nettopp det som er problemet i Norge! Jeg syns ikke at man skal sette fokuset på hvem som er mest rasistiske i Norge, og spesielt ikke legge en strek der man setter nordmenn opp mot innvandrere og spør seg, hvem er mest rasister? Da dyrker man et problem jeg antar flesteparten som har skrevet i tråden her, ikke vil ha. Nemlig rasisme.

Forsovet er det en trist og interessant historie som jeg leste i den artikkelen trådstarter la ut, men jeg må si måten hun går inn i problemet med å nevne innvandringspause og lignende, er ikke riktig. Sier jo egentlig sitt når hun er Frp dame, men det er trist å høre om dette fordi det skal bare ikke skje, kvinner må få lov til å være den de er og det må slås hardt ned på når menn, uansett hvilken bakgrunn de har, trakasserer og sier stygge ting. Jeg er også på Holmlia ofte, som den damen henvendte til et sted i Oslo "hun ikke går", og jeg kjenner meg ikke igjen i framstillingen hennes, kjenner flere jenter fra Pakistan, Sri Lanka, Italia osv., som bor på Holmlia som har mange muslimske guttevenner, de har aldri opplevd noe slikt. Holmlia er virkelig en av de koseligste stedene i Oslo og jeg mener hun har bommet veldig hvis hun først skal kritisere steder der dette skjer.

Og jeg må si at Nettavisen-artikkelen er ikke spesielt relevant til rasisme, debatteammt hvis artikkelen skal ha noen relevans i det hele tatt burde vært trakassering av kvinner, ikke rasisme.

Lenke til kommentar

Holmlia er også et av stedene jeg ikke går. For et par år siden gjorde jeg den tabben å sette meg på et regiontog med broren min, istedet for lokaltoget og det nærmeste vi kom stasjonen vår var Holmlia. Etter at vi hadde ventet noen minutter igjen på et tog i motsatt retning, kom det en, som tilsynelatende hadde opprinnelse fra Eurasia, og satte seg ved siden av oss. Det gikk litt tid og så sa han "norske jævler" og begynte å tigge om penga våres og hevdet at vi var i mindretall i eget land.

Lenke til kommentar
Holmlia er også et av stedene jeg ikke går. For et par år siden gjorde jeg den tabben å sette meg på et regiontog med broren min, istedet for lokaltoget og det nærmeste vi kom stasjonen vår var Holmlia. Etter at vi hadde ventet noen minutter igjen på et tog i motsatt retning, kom det en, som tilsynelatende hadde opprinnelse fra Eurasia, og satte seg ved siden av oss. Det gikk litt tid og så sa han "norske jævler" og begynte å tigge om penga våres og hevdet at vi var i mindretall i eget land.

Da har du vært utfor et dårlig eksemplar.

Her på Holmlia er det utrolig hvor lite jeg hører om rasisme.

Jeg trives veldig, og har vært på vesenltlig værre steder i Oslo, uten at jeg vil nevne hvor.

Synd at Holmlia har et rykte som over hodet ikke stemmer.

Har du virkelig glemt 27. januar 2001?

Det var absolutt ikke noen utlending som var gjerningsmann!

Det var stikk motsatt.

Så tenk på det.

Det er faktisk mye værre miljø på Holmenkollen.

Der er det ikke utlendinger, men alkoholikere!

Hvor få ganger har du opplevd det på toget?

Lenke til kommentar

Ja, de er mer rasistiske enn nordmenn IMO. Selv er jeg adoptert og jeg støtter henne 100%

De ødelegger ikke bare for meg, men mange andre som HAR lyst til å bli akspetert i samfunnet.. og bli "godkjent" som han/hun er, oå ikke få det bilde hvor du bli sett på som farlig, trussel eller hva enn det måtte være.

Jeg og de andre som vil, vil aldri bli "akseptert" pga disse idiotene som går rundt og voldtar, knivstikker og overdreven gangstere med dårlig holdning og oppførsel

Selv så holder jeg meg unna av slike miljøer. For jeg har ikke lyst til å bli sett på som de, aaaand im not them... Jeg er vokst opp med country og metal and im proud!

Synd at det ikke det er felre som ser at rasismen kommer ifra sånne som meg, altså innvandrere

BTW: Utlendinger burdte skaffe seg SELVIRONI! Tåler jo ikke en DRITT! Bli emo og sur pga ORD som de fleste utlendinger karaktiserer som rasisme, latterlig!

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Da har du vært utfor et dårlig eksemplar.

Her på Holmlia er det utrolig hvor lite jeg hører om rasisme.

Jeg trives veldig, og har vært på vesenltlig værre steder i Oslo, uten at jeg vil nevne hvor.

Synd at Holmlia har et rykte som over hodet ikke stemmer.

Har du virkelig glemt 27. januar 2001?

Det var absolutt ikke noen utlending som var gjerningsmann!

Det var stikk motsatt.

Så tenk på det.

Det er faktisk mye værre miljø på Holmenkollen.

Der er det ikke utlendinger, men alkoholikere!

Hvor få ganger har du opplevd det på toget?

Hvis du tenker på benjamin drapet så var jo det synd, selvfølgelig, men en kan ikke 7 år senere bruke det som en unskyldning for å hetse nordmenn. Jeg har møtt tilsvarende mange utenlandske som opptrer som drittunger som de som kan oppføre meg, så jeg er nøytral i min mening sånn sett.

Lenke til kommentar
Så har det blitt sånn her til lands at man er så opptatt av å bekjempe rasisme blant etniske nordmenn, at innvandrere helt blir oversett og får gjøre hva de vil?

Etniske nordmenn blir jo stadig møtt med rasisme fra særlig muslimske grupper, så dette er ikke noe rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...