Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Par spørsmål om BSU konto?

Anbefalte innlegg

Hei

Har vurdert å lage meg en BSU konto og begynne å spare litt på den. Men det jeg lurer på er at hvis jeg selv setter inn 100 000kr (som er maks grensen) vil jeg da etterhvert kunne ta ut 105 000kr feks etter at renten har gjort sitt? Eller kan man kun bruke de 100 000kr.

Det står:

"Du kan ikke ta ut renter som er opptjent til og med det året du fyller 33 år. Renter som du opptjener senere, kan du fritt ta ut."

Hvis jeg begynner å spare nå (16år), betyr det at jeg ikke kan ta ut rentene før jeg er 34?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du avslutter din BSU konto må hele det sparte beløpet benyttes til bolig eller nedbetaling av gjeld, hvis ikke må du betale tilbake skattefradraget.

rentene står du fritt til å disponere.

Husk at du kan kun ha en BSU konto, en gang.

for å oppnå maksimal utnyttelse, spar kun 15.000 i året på den (maks skattefradrag)

Lenke til kommentar

aldri prøvd pga skattefradraget men..

"En feil har oppstått

Ikke anledning til å spare mer enn kr 15 000 pr år på BSU"

gikk ikke overføre mer til BSU gitt, poeng til gorber ;)

du får 7% rente på BSU.. bedre enn de islandske bankene og norwegian tilbyr, selvom det bare er maks 15.000 og selv uten skattefradrag vil det jo i enkelt tilfeller være ok, men jeg ville heller hatt pengene på en annen konto og overført 15.000 første gang du finner ut at du skal jobbe såpass at du vil passere 3000 i skatt

Lenke til kommentar

Du kan fint opprette konto nå, for så å se på slutten av året om du har fått skattbar inntekt. Ingen krav til at du skal sette inn penger på kontoen selv om du har opprettet den. Som nevnt flere ganger her, bør du ikke sette inn penger dersom du ikke skatter over kr 3.000,-. Dette pga at beløpet du setter inn regnes som en del av de kr 100.000,- du maks kan sette inn, selv om du ikke får fradrag på skatten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, du er fri til å åpne en BSU konto når du måtte ønske dette og i hvilken som helst bank du ønsker. Du kan bare ha èn BSU konto, men denne kontoen kan flyttes fra bank til bank om ønskelig uten å få brudd på kontrakten.

Du kan maks sette inn 15.000,- kroner på denne pr. år til fyllte 34 år, dvs. til og med året du er 33 år. Maks innskudd totalt er 100.000,- eks. renter. Dvs. at om du har vært flink så kan du godt ha stående 130.000 på BSU, hvor 30.000 av dette er renter.

Rentemarkedet er svært bra nå i disse tider og BSU sparing er den mest sikkre og beste sparingen du kan gjøre, tenker da på avkastning i forhold til risiko. Ser man på skattefradraget(kommer også tilbake til dette) har du 20% fradrag på det du putter inn oppad til 20% av 15.000 pr år. Som utgjør 3000,- i ren skattelette, om du er i en skatteposisjon. SÅ, når skal du begynne å spare, er du i en skatteposisjon, dvs tjener vel 55.000,- i året. Da først er du i posisjon for å få full effekt på fradraget på 3000,- Ser man også på den reelle avkastningen om du også sparer skattefradraget ligger en BSU konto i dag på vel 27% rente, og dette uten risiko, dette er SVÆRT bra!

BSU kontoen skal brukes til boligformål, dvs. enten som egenkapital den dagen du skal kjøpe bolig, eller som avdrag mot lånet når du har kjøpt deg bolig. Det er uansett en god konto, som har god rente, og gode egenskaper og som gjør en bra buffer eller EK til deg når du kommer til stykke om å kjøpe deg en bolig.

Ønsker deg lykke til med sparingen. Husk at den som sparer, den har!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...