Gå til innhold

Laks på 37.5 kg tatt på sørøya.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg er at de "klager" over smaken på fisken og ka er då vitsen med å ta livet av en slik flott eksemplar av en laks som kunne ha ført sine fantastiske gener videre om den hadde blitt sluppet ut igjen.

 

Skjønner heller ikke korfor de får lov til å drive på med kommersielt fiske etter laks i lakseelvene. :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvor tok du den?

 

Noen som vet om det er noe laks å få i Oselvo?

 

Hvor lenge må man stå før man får noe? ELler hvor lenge er det vanlig å stå?

 

Kan man bruke sjøfiskestang?

Eg har ikke fått enda men mistet en fin 5-6kg's i begynnelsen av sesongen. Akkurat nå er det FIN vannføring i elven og mulighetene skal være der for å få laks.

Fisket der sist for 2 dager siden og hadde kontakt med laks flere ganger men det ble til slutt bare en ørret. :p

Kor lenge man må stå der kommer ann på "god" man er og kor mye laks som går i elven. Desverre er dette første året mitt i elven og eg har nettop begynt å se kor de gode hølene er. Har sesongkort i "kremretten" som er noen km'r lang men såvidt eg vet blir det tatt en del laks i sone2 ved kvernhushølen. Desverre er dette utenfor sonen min. :(

 

Du kan bruke sjøstang ja. Selv bruker eg en 13fots til å fiske med søke og makk/reke og kast litt sluk med. Ellers benytter eg fluestangen der det er mulighet.

Lenke til kommentar

Altaelva , som laksen var på vei til har en enormt god sesong

i år.

Det er ingen som kan huske sist det var så mye laks i elva.

Muligens p.g.a innskjerping av garnfiske i fjordene.

Har hørt om laks som ble tatt på sjøen for mange år siden som ble veid til 36 kg.

 

Ser kongen også fikk en fin tur i Altaelva

i år

Endret av hans A
Lenke til kommentar
Hvor tok du den?

 

Noen som vet om det er noe laks å få i Oselvo?

 

Hvor lenge må man stå før man får noe? ELler hvor lenge er det vanlig å stå?

 

Kan man bruke sjøfiskestang?

Eg har ikke fått enda men mistet en fin 5-6kg's i begynnelsen av sesongen. Akkurat nå er det FIN vannføring i elven og mulighetene skal være der for å få laks.

Fisket der sist for 2 dager siden og hadde kontakt med laks flere ganger men det ble til slutt bare en ørret. :p

Kor lenge man må stå der kommer ann på "god" man er og kor mye laks som går i elven. Desverre er dette første året mitt i elven og eg har nettop begynt å se kor de gode hølene er. Har sesongkort i "kremretten" som er noen km'r lang men såvidt eg vet blir det tatt en del laks i sone2 ved kvernhushølen. Desverre er dette utenfor sonen min. :(

 

Du kan bruke sjøstang ja. Selv bruker eg en 13fots til å fiske med søke og makk/reke og kast litt sluk med. Ellers benytter eg fluestangen der det er mulighet.

Takk for informasjon! Man må kanskje kjøpe ny snelle og nytt snøre?

Lenke til kommentar

Vet ikke ka snelle og snøre du har?

Eg har gått fra å bruke multisnøre til å bruke mono. Bruker 0.40mm som har bruddstyrke på ca 12kg. Oselvo er ikke noen gigant elv og huser ikke de største laksene så er vel kanskje ikke så nødvendig med kraftigere men eg ville ikke fisket med under 0.35 der i tilfelle du skulle få en nygått laks på 10kg.

 

Dagskort og sesongkort får du kjøpt hos mx sport i amfi senteret.

Lenke til kommentar
Vet ikke ka snelle og snøre du har?

Eg har gått fra å bruke multisnøre til å bruke mono. Bruker 0.40mm som har bruddstyrke på ca 12kg. Oselvo er ikke noen gigant elv og huser ikke de største laksene så er vel kanskje ikke så nødvendig med kraftigere men eg ville ikke fisket med under 0.35 der i tilfelle du skulle få en nygått laks på 10kg.

 

Dagskort og sesongkort får du kjøpt hos mx sport i amfi senteret.

den va ny,fra multi til mono??? hva er grunnen til det? jeg ville ha anbefalt det motsatte..

Lenke til kommentar

Når man fisker med søkke og makk/reke setter man seg ofte fast i bunnen. Dette resultet at man nøkker og drar og selvom man har multisnøre med mono fortom og god knute og gjerne tatt på lim på knuten for å forsterke denne så klarer altså multisnøret å slite på mono fortommen til den skjærer seg gjennom og monofortommen ryker. Det er utrolig kjedelig å måtte knyte ny monofortom og alt det i elven når det er laks i hølen og man skjelver og har kalde hender. :p

 

 

Derfor har eg gått over til kun mono for da er det mindre kluss og elven er såpass liten at man lett kaster til andre siden så da trenger man ikke denne tynne multi'n. Mono har også mye høyere slitasjestyrke enn multi har.

Lenke til kommentar

tar da bare 1min å knyte albrightknuten..fortomer med ferdig krok kan du ha med klart.men sjønner deg vist elva er så liten.(bekk??) du har og mye bedre "føling" med "bruket" med multi og med en fortom av mono på 3m er slitasje problemet løst.

 

vist det er søkket som mest kiler seg fast kan man bitte det fast som en opp henger med 0,20 eller noe med en otersvivel eller kirug knuta slik at man kunn mister søkket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...