Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lekte meg litt med wireshark nettopp, og la fort merke til at ARP ga så mye feil informasjon at det var helt jævlig. Er klar over at ARP er en stor svakhet i nettverk, men skal det virkelig si så mye dritt som det gjør?

Det foregår heller ikke poisining på nettverket, x.x.x.242 er KVM'en

Sikkert ikke noe galt, men jeg forstår likevel ikke hvorfor det er så uintelligent. Eller har jeg misforstått hele greia?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke noe galt i loggen din der.

ARP er jo beregnet på å finne ut av hvilken IP adresse tilhører hvilken MAC adresse. Disse lagres i cachen på alle enheter som er tilkoblet nettverket i en viss periode. Etter at perioden er over så slettes den ene oppføringen i cachen og neste gang den skal kontakte den mottakeren så må den spørre igjen. Og på større nettverk så kan man etterhvert se ganske mye av denne typen trafikk. Og alle enheter kommuniserer jo med alle og dermed blir det fort dobbelt opp.

Og man kan jo kanskje kalle det uintelligent, men det fungerer egentlig veldig bra. Skulle for eks denne funksjonen ha ligget i switchene så vil man stille høyere krav til maskinvaren og softwaren i denne. Eg synes det fungerer veldig fint at den eneste jobben til switchen er å vite hvilken mac som er på hvilken port(og evnt VLAN og QoS).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...