Gå til innhold

FÅr ikke trådløst nett til og funke på Ubuntu (den siste) HASTER (LØST=D)

Anbefalte innlegg

Jeg får da altså ikke det trådløse til og funke på laptopen...jeg skjønner ikker hva som er galt...forrige gang jeg brukte ubuntu så bare var den trådløse der uten at jeg trengte og gjøre så mye:S

Laptop: Toshiba SA40-231

netverkskort: Topcom SKyr@cer Pro PC Card 3054

HASTER!!

Endret av Devil123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke peiling. Jeg har ikke hardware som ikke er støttet av Linux.

Ser ut som den trenger madwifi eller NDIswrapper. Vet ikke hvordan de skal configureres men du finner sånt på google. Eller her faktisk. Er et vanlig problem.

Lenke til kommentar
går det an og laste ned windows driveren...oxo boote den i wine???:S

Da er ndiswrapper enklere. Man last ned madwifi-driveren, da skal det funke. madwifi.org

Madwifi-0.9.4??

Dersom den er oppgitt som den siste og stabile driveren, ja. Det ser ut til at du må kompilere driveren selv, med mindre du finner den gjennom Synaptic/apt. Det finner du tutorials på rundt omkring, men i hovedsak dreier det seg om å bruke terminalen til å pakke ut tar.gz-fila, gå inn i den nye mappa, kjøre "make" og "make install". Du trenger mest sannsynlig litt byggeverktøy underveis, så å kjøre en "sudo apt-get install build-essentials" (tror det var det den pakka het) vil spare deg for mye offing og knøling med å finne de rette verktøyene. Men du finner helt sikkert en readme/tutorial på madwifis sider, i selve tar.gz-filen eller på ubuntuforums. Men som tidligere tipset, dersom du får problemer, sjekk ut kanalen #ubuntu på irc.freenode.net eller irc.ubuntu.net (samme kanalen) (pigdin kan brukes som irc-klient, men jeg anbefaler å laste ned x-chat gjennom pakkebehandleren; den er langt mer oversiktlig). Der får du live hjelp til problemene dine, i motsetning til her på forum hvor du ofte må vente i flere dager før noen titter innom igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...