Gå til innhold

Saksøker Microsoft for Silverlight

Anbefalte innlegg

Teknologiutviklingen og valg av OS hos bedrifetr vettas ikke av stortinget. Det går sin gang basert på lønsomhet, og per idag, bruker de fleste Windows på sine klient maskiner.

Bedrifter er ikke så uvitne/dumme om altnativene til Windows, de har nemlige dyktige IT-medarbeidere og bør kunne klare å finne det beste. Men alt tyder på at de finner ikke de besparelsene som du mener de kan ha med å flytte til Linux kleinter.

Jeg kunne skrive mye om fordlene/besparelsene som Windows har for bedrifter, Men jeg skal ikke fovandle denne tråden til Linux vs Windows diskusjon. Så jeg lar det ligge her.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
joda, men det tar litt tid å skrive plugin til alle nettlesere.

pluginene til Fx burde vel virke i linux og bsd osv. også.

Hva får deg til å tro dette? Svart magi?

nei, men jeg ser ikke hvorfor det skal være annerledes å skrive en plugin til firefox på windows, og firefox i linux.

det er da vel samme firefox? eller mener du det er to helt forskjellige nettlesere!?

det som gjør at de skriver dette er at det er åpent nok til at andre kan skrive en plugin.
La det være klinkende klart at de sier det fordi de må, hvis ikke hadde EU kommet og bitt dem i rompa med en bot i jumboklassen. Så kan du tenke litt over at de trykker .Net inn i nettleseren, hvilket vel betyr at du trenger en tolker for VB, C# og alt den andre dritten i den plug-in, dvs. hele MS sin plattform stappet inn i nettleseren. Hvordan de har gjort dette på Mac vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om det blir en mindre enn perfekt implementasjon. Les nøye det som står i den høyre rammen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Silverlight

legg merke til hva den er skrevet i, hvilke lisenser den har og hvilke plattformer som er støttet. Alt er proprietært.

OS X er basert på BSD, som er en unix variant. Linux er skrevet for å være mest mulig likt unix, og er faktisk stort sett det samme på flere områder.

hvorfor skal det da være så stor forskjell?

om noe har lisenser på seg, så kan det fortsatt være åpent nok til at andre kan skrive en klient til andre programmer. klienten vil kanskje bindes litt av de samme lisensene.

Visual Basic og C# i seg selv har pent lite med windows å gjøre. mesteparten av linux programvare er skrevet i C#(såvidt jeg vet), skulle hele microsoft sin plattform ha vært i den pluginen,

så hadde det blitt en nedlasting på flere hundre megabyte med dynamiske bibliotek osv.

greit nok at du ikke liker silverlight, men du bør ikke bli blendet av din holdning imot silverlight heller.

Lenke til kommentar
Teknologiutviklingen og valg av OS hos bedrifetr vettas ikke av stortinget.
Vel, Stortinget kan bestemme hva det offentlige Norge skal bruke, og det setter en del føringer som bedrifter må rette seg etter enten de liker det eller ikke.
Bedrifter er ikke så uvitne/dumme om altnativene til Windows, de har nemlige dyktige IT-medarbeidere og bør kunne klare å finne det beste. Men alt tyder på at de finner ikke de besparelsene som du mener de kan ha med å flytte til Lunix.
Du må lære deg å lese, jeg sa t.o.m. at mange av dem ville knekke ryggen hvis de prøvde å gå over. Eventuelle besparelser, men viktigere, tapte inntekter, forutså de nok ikke.
jeg kunne skrive mye om fordlene som Windows har overfor Lunix for bedrifter,
Du har allerede gulpet opp mer enn nok av MS sitt reklamemateriale, det blir ikke mer sant av at du gjentar øvelsen.
Lenke til kommentar
nei, men jeg ser ikke hvorfor det skal være annerledes å skrive en plugin til firefox på windows, og firefox i linux.
To forskjellige API'er i bunn? Vet du hva forskjellen på kildekode og binær kode er?

OS X er basert på BSD, som er en unix variant.
og hvem er det som har laget OS-X plug-in? MS sitter på hele kildekoden til .Net, og den er proprietær så det synger.
Visual Basic og C# i seg selv har pent lite med windows å gjøre. mesteparten av linux programvare er skrevet i C#(såvidt jeg vet),
Du vet ikke, du er derimot rammet av noe veldig vanlig. MS har kjørt sin EEE taktikk, og du aner nå ikke hva som er standard og hva som er MS. Linux er programmert i C, GNU programvare er ofte programmert i C og C++ med Qt eller GTK som GUI rammeverk. Skriptspråk som Perl, Python og Php er også populære, og så har vi naturligvis Java. Hvilke GNU/Linux applikasjoner kjenner du til i VB?
Lenke til kommentar
Vel, Stortinget kan bestemme hva det offentlige Norge skal bruke, og det setter en del føringer som bedrifter må rette seg etter enten de liker det eller ikke.

Disse tankene dine er veldige farlige for norske berifter. Ønsker du at en gjeng trette byrokrater skal tvinge norske bedrifter til å tape konkuransen i internasjonale markedet.

Norske bedrifter er smarte nok til å velge sine OS, de trenger ikke "rette seg etter" byrokrater.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

..flott diskusjonsteknikk med "trette byrokrater". :roll:

Jeg skal ikke komme med et bastant altdekkende svar, men vil bare nevne at ofte er det en fordel at noen som ikke har direkte kontakt med systemet tar avgjørelser slik at det lettere tas en unbiased avgjørelse. Hadde jeg driftet et Windowsbasert system det siste tiåret og for lenge siden vært ut av den perioden hvor du greier å følge med i utviklingen hadde jeg nok lent mer mot konservative avgjørelser selv om netto fortjeneste av et annet valg er høyere. Det er fellen med "legacy".

Lenke til kommentar
To forskjellige API'er i bunn? Vet du hva forskjellen på kildekode og binær kode er?

jeg vet godt forskjellen, og jeg ser fortsatt ikke at dette skal kreve at en plugin til firefox

skal være forskjellig om den brukes på linux eller windows. APIet er da vel imot firefox?

jeg kan ikke tenke meg noe annet, når det er firefox man skriver en plugin til.

resten av det du har å si må jeg bare gi meg på. om ikke helt enig, så kan jeg ikke nok til å fortsette :/

Lenke til kommentar
Silverlight 2.0 er cross-browser, cross-platform, and cross-device. Dvs. den skal funkere på alt (vel botsett fra kjøleskapet). :!: Den er fremdles beta2, men du kan Downloade det her

Jeg forsøkte også siden du foreslo, fikk beskjed om å aktivere flashlight(eh silverlight :p) som jeg gjorde og fikk bare en sort siden i browseren(FF 2.0.0.15)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

He he Theo, den siden virker til å være non-browser, no-platform kompatibel...

Jeg ble litt nyskjerrig på resursbruk ifht utseende så ville se denne siden Sam linket til jeg også. Har sølvlyset påskrudd, men får også bare en jevn pen sort side, med Vista og IE7/ FF/ Opera.

Har du et bedre eksempel Sam_Oslo?

Lenke til kommentar
jeg vet godt forskjellen, og jeg ser fortsatt ikke at dette skal kreve at en plugin til firefox

skal være forskjellig om den brukes på linux eller windows. APIet er da vel imot firefox?

jeg kan ikke tenke meg noe annet, når det er firefox man skriver en plugin til.

Uten at jeg skal være for sikker tror jeg det nesten er motsatt. En plugin skrives mot operativsystemet og nettleseren bruker så plugin igjen. Det er derfor Firefox, Mozilla, Netscape, Opera alle bruker samme Flash-plugin på Windows 32bit, som ikke er den samme som versjonen for Windows 64bit som ikke er den samme som versjonen for GNU/Linux.

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT: Det stemmer at plugins er kodet mot et bestemt OS, og også fungerer på tvers av en rekke browsere som alle er kompatible med Netscape-plugins.

tha stoffi blander kanskje plugins med extensions i Firefox? Dette er 2 totalt forskjellige ting, for mens plugins er binære programmer som bare kjører på det aktuelle OSet, er extensions skrevet i Firefox sitt interpretede scriptspråk, og alle extensions jeg har benyttet har fungert både på Linux og Windows.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Skjønner det Theo, og deler nyskjerrigheten. Litt ironisk syns jeg nok med tanke på diskusjonen likevel det var at dette tilsynelatende ikke ville kjøre med noen browser eller OS.

Hvis du lurer på om selv Silverlight fungerer kan man jo se video feks her http://www.microsoft.com/emea/spotlight/

Dette virker i alle fall her med både IE7 og FF3, men resursbruken (CPU) er noe høyere enn video på feks youtube, både i fullskjerm og vanlig. (Med 2,2Ghz C2D laptop)

Men så var det vel kanskje andre ting enn video/videospiller man ville testet? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...