Gå til innhold

Saksøker Microsoft for Silverlight

Anbefalte innlegg

Flash og Silverlight er ikke egentlig det samme, de fungerer på to ganske forskjellige prinsipper.

Silverlight minner mer om PHP sider, eller mer ASP.NET ved at programmet blir generert server-side til et XML dokument som blir oversatt og lest av klienten for å danne vektorgrafikk og animasjoner.

Eneste de har til felles er at de viser vektorgrafikk.

Jeg har ikke selv brukt Silverlight til noe, men så er jeg heller ikke en webutvikler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo tåpelig!

For og si det sånn så burde jo Gotuit saksøke Youtube.com også da i og med at de også bruker "tags" til søk etter videoer. (bare for og ta et teit eksempel)

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Forstår ikke helt hvorfor Del er sånn imot konkurranse på dette området.
Jeg er imot at selskaper skal konkurrere om standarder, de skal konkurrere om teknologi som følger standarder. Det er et fundamentalt problem knyttet til å la enkelt selskaper diktere standarder, de er ikke behovsdrevet, de er kun drevet av egen markedsposisjon og egen profitt, Silverlight er et godt eksempel på dette, og MS er det siste selskapet vi bør la diktere standarder for internett. Når så da MS ved gjentatte anledninger bruker begrepet konkurranse når de egentlig mener å ødelegge eksisterende standarder, så er dette feil bruk av dine lisenspenger, og har ingenting med fair konkurranse å gjøre. Nå stiller egentlig flash i samme kategori som silverlight, og er vel ikke noen standard i ordets rette forstand, men det er uendelig mer farlig for konkurransen å la MS få styre web-standarder.

Du bør ta deg tid til å lese dette stykket:

http://www.ecis.eu/news/2007_jan26.html

Legg da spesielt merke til delen om XAML.

Håper min holdning er litt mer forståelig nå.

Ja, dette hjalp. Misforstod deg nok litt i sted.

I mangel av en åpen videostandard på nett, ser jeg allikevel ikke problemet med at MS prøver seg med Silverlight. Men jeg har ikke installert produktet selv, og kommer ikke til å gjøre det med det første!

Opera har jo lekt med tanken rundt et <video>-element som nettleseren takler. Nå aner jeg ikke det bakenforliggende her, men hvis det kan bli en åpen standard, så støtter jeg opp om det prosjektet! Folka bak CSS kan jo ikke være helt idioter, men spørs om de klarer å overtale industrien til å implementere dette. Med et eget <video>-element i html-spesifikasjonen blir det nettleserne som må implementere saken, og man slipper tredjeparst plugin-moduler. Spennende å se om det er liv laga :)

Lenke til kommentar
I mangel av en åpen videostandard på nett, ser jeg allikevel ikke problemet med at MS prøver seg med Silverlight.

<video> er per i dag en del av HTML5 og vil nærmest garantert også være i den endelige versjonen. Opera har alt implementert det, WebKit/Safari har alt implementert det og Firefox har implementert det for v3.1 som kommer rundt nyttår.

I utgangspunktet kan jo MS som et kommersielt selskap gjøre akkurat som de vil, det jeg reagerer på er at de utvikler en alternativ plattform, mens IE sin støtte for W3C-standardene fortsetter å være lysår bak alle de andre aktørene, samtidig som de overstyrer normale markedskrefter ved å bundle IE med Windows og dermed sikrer at webutviklere flest må forholde seg til Internet Explorer sine begrensninger. Dette strekker seg altså langt utover videodelen.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar
<video> blir forhåpentligvis en del av HTML5-standarden så Opera og de andre som har ønsket en standard måte å avspille video på nett har valgt en mer akseptert ( av meg og trolig Del ) måte å få til dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Html5

Flott å se, og du har helt rett i at jeg liker dette mye bedre enn den nye nettleserkrigen MS prøver å dra i gang. Godt å høre at dette kommer på plass i Opera og ff forløpende. Dette skulle jo aller helst vært på plass nå slik at vi kunne gitt NRK en klar anbefaling.

Selv med html5 ser vi hvor trøblete det er når de kommersielle softwaretilbyderne blir med på standardiseringen, hvor Nokia og Apple i dette tilfellet stikker kjepper i hjulene for valg av codecs. Kan godt hende de har de beste intensjoner, det er bare at jeg tviler. Jeg har sett dette så mange ganger i flere bransjer at min holdning i dag er at standardisering bør primært gjøres av kundene/kunderepresentanter i fellesskap, tilbyderne har dessverre ikke interesse av noen fungerende standard fordi det frarøver dem kontroll over markedet. De store kommersielle aktørene har allerede satt oss ti år tilbake, la oss sørge for at det ikke blir ti til. Jeg blir (også) kvalm når uopplyste utbasunerer at vi kan takke MS for datamaskinene rundt i de tusen hjem, som om MS har gjort noe annet enn å stikke kjepper i hjulene for maskinene i mitt og etterhvert mange andres hjem.

Lenke til kommentar

Microsoft® Silverlight™ is a cross-browser, cross-platform, and cross-device plug-in for delivering the next generation of media experiences and rich interactive applications for the Web.

EDIT:

For de som lurer på hva forskjelen mellom Flash(bla bla bilde/film/reklame) og Silverlight(inteaktive applikasjoner, uavhengig av browser, platform, og devise) er, kan ta en tit på et eksemple her, My travel mangment (dette krever Silverlight 2.0)

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

For å vise vidoe på browser, trenger man hverken flash eller Silverlight. Hvis man har mange klipp, da kan silverlight og Flash hjelpe med å organisere og presentere dem på en brukevennlige og oversiktlig måte. Dvs. det er ikke nødvendig, men kan gi ekstra verdi i form av oversikthet og brukervennlighet.

Flash har en stor ulempe i slike "unødvendige" sitasjoner, den krever for mye av klient mashinen. Min E8400 @4.1GHZ går opp til høye load på Flash-sider. Mens jeg prøvde den tunge og interaktive Silverlight applikasnonen (My travel mangment) min CPU-load sto på 2% for det meste og makset i korte perioder opp til 27% CPU-load. Om Flash kunne presenter slike intensive sider (noe som heldighivis ikke kan), ville den sette en konstent 80-90% CPU-load, ville jeg tro. Noe litt morsomt: Da ville det være mulige å bruke Flash-sider for å teste sabliteten, og man kunne si jeg har kjørt 1 time Flash-test mens jeg så på den videon og trenger ikke å kjøre 1 time OCCT Mix test. :whistle:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Microsoft® Silverlight™ is a cross-browser, cross-platform, and cross-device plug-in for delivering the next generation of media experiences and rich interactive applications for the Web.

Virker ikke hos meg, hverken med opera, FF eller Konqueror. Ser for meg at den bare virker med Windows og mac. Da er den vel mer en bi-platform istedenfor cross?

Lenke til kommentar
Silverlight 2.0 er cross-browser, cross-platform, and cross-device. Dvs. den skal funkere på alt (vel botsett fra kjøleskapet). :!: Den er fremdles beta2, men du kan Downloade det her

Browser: Ie. FF 1,5 og 2,0 og safari.

Med andre ord ikke Cross plattform elelr cross browser.

Lenke til kommentar

joda, men det tar litt tid å skrive plugin til alle nettlesere.

pluginene til Fx burde vel virke i linux og bsd osv. også.

det som gjør at de skriver dette er at det er åpent nok til at andre kan skrive en plugin.

om jeg lager meg en egen nettleser, så kan ikke jeg forvente at microsoft skal skrive silverlight

plugin til min nettleser, men derimot, så kan jeg forvente at det er nok dokumentasjon ute til at

jeg kan skrive dette selv.

er ikke dette åpenbart?

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro dette? Svart magi?
det som gjør at de skriver dette er at det er åpent nok til at andre kan skrive en plugin.
La det være klinkende klart at de sier det fordi de må, hvis ikke hadde EU kommet og bitt dem i rompa med en bot i jumboklassen. Så kan du tenke litt over at de trykker .Net inn i nettleseren, hvilket vel betyr at du trenger en tolker for VB, C# og alt den andre dritten i den plug-in, dvs. hele MS sin plattform stappet inn i nettleseren. Hvordan de har gjort dette på Mac vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg om det blir en mindre enn perfekt implementasjon. Les nøye det som står i den høyre rammen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Silverlight

legg merke til hva den er skrevet i, hvilke lisenser den har og hvilke plattformer som er støttet. Alt er proprietært.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Dette er standard Microsoaft. Les lisensavtalen,

Omgå de tekniske begrensningene i programvaren.

· Foreta omvendt utvikling ("reverse engineering"), dekompilere eller demontere programvaren, med mindre og bare i den grad dette er tillatt i henhold til gjeldende lov, til tross for denne begrensningen.

· Publisere programvaren slik at andre kan fremstille eksemplarer av den.

· Leie ut, lease eller låne bort programvaren.

· Overføre programvaren eller denne avtalen til en tredjepart.

Det vil si at jeg ikke kan laste ned Silverlight og låne det eksemplaret ut til en kamerat av meg.

Det er ikke mye åpenhet her.

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar
Silverlight 2.0 er cross-browser, cross-platform, and cross-device. Dvs. den skal funkere på alt (vel botsett fra kjøleskapet). :!: Den er fremdles beta2, men du kan Downloade det her

Browser: Ie. FF 1,5 og 2,0 og safari.

Med andre ord ikke Cross plattform elelr cross browser.

om jeg lager meg en egen nettleser, så kan ikke jeg forvente at microsoft skal skrive silverlight

plugin til min nettleser, men derimot, så kan jeg forvente at det er nok dokumentasjon ute til at

jeg kan skrive dette selv.

er ikke dette åpenbart?

Nei, Silverlight er på ingen måte hverken cross platform eller cross browser i dag. Det kan godt hende dette endrer seg en eller annen gang langt inn i fremtiden, men det er utrolig frekt av Microsoft å påstå at de er cross platform, uten å kunne vise til en eneste måte å spille av formatet på f.eks. samtlige Linux-distroer.

Til og med på Windows virker det som at Silverlight ikke er tilgjenglig for alle - du må ha rett browser. Så nei, er sterkt uenig i de sitatene Sam_Oslo fremlegger!

Flash har derimot fått relativt god cross-platform og -browser støtte i løpet av de siste årene. Men det er ikke fryktelig lenge siden linux-varianten hang langt etter de andre. Heldigvis kjerpet Adobe seg tilslutt.

Lenke til kommentar

Dette handlet jo om patentene, men ser jo at tråden har gått mot en generell diskusjon av Silverlight, Flash og andre interaktive multimediarammeverk for nettet.

Silverlight er bare et naturlig steg videre fra .NET rammeverket til Microsoft. Windows Presentation Foundation i plugin form på en måte.

Flash bruker ActionScript for selve koden, Silverlight bruker et hvilket som helst .NET språk som kompileres til et ferdig Silverlight program.

Når bedrifter og andre velger å bruke .NET rammeverket så er det fordi det tilfredsstiller de krav de må ha hatt og er tilgjenglig.

Ingen bør føle seg truet eller nødt til å bruke .NET rammeverket.

Du må se på dine behov og se hva .NET kan gjøre for deg.

De fleste større programvareselskap bryr seg lite om åpne standarder. De velger det som er installert hos folk flest noe som betyr MS standarder. De skal bare ha et fungerende produkt som er laget enklest mulig. Hvis ikke bruker de for mye tid og ressurser (= penger). Dette er høna og egget, så lenge vi vanlige mottakere ikke bryr oss nevneverdig bare vi får det vi vil ha så kan du la prinsippene dine om åpne standarder fly.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Heldigvis tar du feil saivert. EU bryr seg, og de har makt til å gjøre noe med det. Foruten det ser jeg klare indikasjoner på at plattformuavhengige løsninger får fokus fra programvareleverandører. De som satser på . Net er ofte ikke klar over hvilken risiko de løper, og sparer verken penger eller tid på å velge MS vogna. Derimot vil mange selskaper knekke ryggen på å porte over kode fra .Net, og mange av disse taper kunder på valget de har gjort. De er typisk ikke klar over risikoen de løper, eller tapet det medfører, de har hørt på personer som Sam, og gått fem på.

Lenke til kommentar
Heldigvis tar du feil saivert. EU bryr seg, og de har makt til å gjøre noe med det. Foruten det ser jeg klare indikasjoner på at plattformuavhengige løsninger får fokus fra programvareleverandører. De som satser på . Net er ofte ikke klar over hvilken risiko de løper, og sparer verken penger eller tid på å velge MS vogna. Derimot vil mange selskaper knekke ryggen på å porte over kode fra .Net, og mange av disse taper kunder på valget de har gjort. De er typisk ikke klar over risikoen de løper, eller tapet det medfører, de har hørt på personer som Sam, og gått fem på.

Flere bedrifter har hørt på meg og alle sammen har gått konkurs nå. :tease:

Lenke til kommentar
Flere bedrifter har hørt på meg og alle sammen har gått konkurs nå. :tease:
:!: jeg mente kanskje ikke akkurat deg, men faktum er at andre plattformer er på fremmarsj, og mange som satset på .Net har allerede tapt kunder. Med økt popularitet av Mac og GNU/Linux vil dette naturligvis bare bli mer og mer kritisk for de det gjelder.

Dessverre var GNU/Linux ikke moden for desktop for kun få år siden, og følgelig var det, og forsåvidt fortsatt er det, mange som ikke en gang er klar over at det finnes alternativer til MS. Da var det heller ikke så rart at mange ikke så noen risiko ved å basere seg på .Net. I dag selges Mac hos Elkjøp, og UMPC med linux ferdig selges nærmest overalt i løpet av noen uker. Det offentlige Norge med Stortinget i spissen har sagt krystallklart i fra at åpne standarder er det som gjelder, og på dokumentsiden trår dette i kraft om et halvt år. Det er meget vanskelig å spå hvor fort det går, men at ting er i bevegelse, og at MS har gått fra skanse til skanse bør være klart for alle som følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...