Gå til innhold

Saksøker Microsoft for Silverlight

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NRK bruker Silverlight for å vise videoer på Mac.

Hva er galt med eksisterende og mye mer brukte teknologier?

Riktignok bare en midlertidig løsning. De var dumme og valgte wma/wmv-formatet tidlig, og merker dette nå når Linux og Mac er blitt mer utbredt. Silverlight kan vise wmv-filene fra NRKs nett-TV, vistnok på en bedre måte enn tredjepartsløsninger som flip4mac o.l., både på Mac og Linux.

http://nrkbeta.no/nrk-nett-tv-med-silverlight/#more-1493

Forøvrig:

Nå har vi lagt over til Flash og MPEG4 for mye av naturstoffet i NRKs Nett-TV. Som vanlig ønsker vi tilbakemeldinger slik at vi kan luke ut eventuelle problemer og rulle mer av stoffet over på denne platformen. Det neste blir sansynligvis nyheter, sport og innhold fra distriktskontorene.

Teknisk: MPEG4 H.264 i 800 kbit/s.

http://nrkbeta.no/flash-og-mpeg4-i-nrks-nett-tv/

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Hva er egentlig salgsargumentene for Siverlight? Jeg ser bare ikke helt vitsen med det.

Silverlight 1.0 var Microsoft's første forsøk og var stortsett ganske liket flash. Men nå med Silverlight 2 åpner for cross-platform, cross-browser programering på .NET development platform som kjører på browser. Utviklere kan brke alle .NET language (VB, C#, JavaScript, IronPython and IronRuby). Alt dette betyr at utviklere kommer til å ha nesten "ubegrenset" muligheter for å programmere visuelle effekt på Silverlight 2.0.

Da kan du tenke deg at all slags apllikasjoner (ikke bla bla bilde/reklame) vil dukke opp. Da tenker jeg på applikasjoner ala lik Google Erath på Silverlight.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hva er galt med eksisterende og mye mer brukte teknologier?

Personlig skulle jeg mer enn gjerne sett en konkurrent til dagens flash som var "snillere" på maskinkraft.

Om det betyr å lage noe nytt fra bunnen av, så gjerne det.

Langbein Lagt til I dag, 15:19

Selv syns jeg det er vanvittig overkill å bruke slike teknologier for å vise en videosnutt. Men det gjelder såklart ikke bare Microsoft. Flash er tross alt den store synderen, både til reklame og videoer. Bare se hvor mye CPU-kraft som brukes til å vise en low-res video med flash, og sammenlikn med hva som kreves når man kutter sideflesket og bruker en ren videocodec.

Ja det er jeg i alle fall veldig ening i fra et brukerperspektiv.

Hva er egentlig årsaken til at det blir gjort slik på så mange nettsider, altså hva er det (hvis noe) flash kan bedre på film/video?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig årsaken til at det blir gjort slik på så mange nettsider, altså hva er det (hvis noe) flash kan bedre på film/video?
Flash er vel mer utbredt enn en spesifikk codec tenker jeg. Nå er det lenge siden jeg har brukt Nett-TV men jeg husker at det var litt sånn så-så opplevelse, mens YouTube virker mer "glatt". Jeg snakker om brukeropplevelsen, ikke hvor fort ting gikk eller noe sånn. Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Er det noen som faktisk bruker Silverlight?

Aner ikke. Jeg har i hvert fall klart meg fint uten og har ingen planer om å installere det.

:yes:

Lenke til kommentar

Silverlight gjør meg kvalm. Det eneste positive jeg kan si om Silverlight er at det fikk Adobe til å åpne flash, hvilket muliggjør fullverdige åpne implementasjoner av flash. Både Microsoft og Adobe har ettertrykkelig bevist hvor elendig det går når man overlater standardisering til enkeltselskaper.

Hva er nå dette tullet om cross-platform og cross-browser? Såvidt jeg kan se fins et eksprimentelt prosjekt som forsøker å leke catch up med microsoft:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moonlight_(runtime)

Gudene må vite hvor de utviklerne henter sin motivasjon fra. At Apple nok en gang rotter seg sammen med MS i et forsøk på å drepe linux er ikke noe nytt. Et proprietært makkverk for multimedia innhold på nett er nok, hvorfor i all verden bruke energi på to. En åpen standard fra et åpent miljø hadde vært kjærkomment nå.

Endret av Del
Lenke til kommentar

(Og kan virkelig Microsoft lage en god konkurrent til Flash?)

OL fra Beijing streames ut med Silverlight 2 av NBC. Det er et av verdens største streaming video prosjekter, så en kan vel si at Silverlight duger?

Lenke til kommentar
Silverlight gjør meg kvalm. Det eneste positive jeg kan si om Silverlight er at det fikk Adobe til å åpne flash, hvilket muliggjør fullverdige åpne implementasjoner av flash.

Hvorfor blir du kvalm? Det er vel supert med flere valgmuligheter og konkurranse?

Lenke til kommentar
Hvorfor blir du kvalm? Det er vel supert med flere valgmuligheter og konkurranse?
Selvfølgelig, men Silverlight handler om alt annet enn det. Det handler om lock-in og konkurrerende standarder. Konkurrerende standarder er ingen god ting uansett hvordan du snur og vender på det, det er faktisk en selvmotsigelse, eller mer presist på engelsk contradiction in terms. Vi burde alle ønske en standard for hvert formål, og fri konkurranse på teknologi, hvorfor fanden angriper Microsoft standarder over hele linja istedet for å konkurrere med de standarder som allerede er etablert? Det er ikke produktivt, og det skader deg som forbruker. I tilfellet Silverlight er det mange aspekter som bør frembringe kvalme hos de som skjønner hva det er snakk om. Manglende støtte for etablerte standarder som SVG og H.264 samt lock-in til MS sin egen .NET skit eksempelvis.
Lenke til kommentar
Skal de ikke være bedre og flottere en Flash da?

Aner ikke. Synes folk flash er for dårlig og stygt?

JA! Flash er et stort irritasjonsmoment på nettsider som bruker dette i utstrakt grad. Formatet egner seg svært dårlig til videovisning - prøv for eksempel å kjør en av NRK sine naturfilmer i fullskjerm-modus. Adobe sitt format er svært ressurskrevende, og egentlig bare plagsomt å jobbe med.

Hvorvidt Silverlight er løsningen her, aner jeg svært lite om. Helt ærlig tviler jeg sterkt på at Microsoft klarer å slå igjennom her, til det kreves det en helt annen tilnærmin. I mine øyne virker det som at Silverlight er mer eller mindre en identisk kopi av Flash, det er ikke så mye nytt som blir presentert for oss brukere. Hvorfor skal man da skifte program?

NRK sin nett-tv har alt for lenge basert seg på wmp-formatet, men det har faktisk fungert. Riktignok er det litt trøblete å få løsningen til å fungere i andre nettlesere enn IE, og enda værre i ulike linux-distroer, og til tross for utallige reinstallasjoner og opp- og nedgraderinger av windows media player, har jeg kunne sett nett-tv i fullskjerm. For meg er slik ting viktig: Videovisning bør fungere fullscreen på en halv-sliten maskin!

Forstår ikke helt hvorfor Del er sånn imot konkurranse på dette området. Flash fungerer langt fra godt nok, og så lenge andre får lov til å prøve seg på markedet, er det en liten sannsynlighet for at et bedre produkt vil bli lansert. Jeg lever iallefall i håpet. Det aller beste ville jo være en åpen standard som industrien iver etter å ta i bruk, men tja .. er det realistisk?

Jeg er veldig glad i åpne standarder, men de har en lei tendens til å ta alt for lang tid å utvikle. Når alle skal si sin mening går det mange runder før man får begynt på nye utkast, og enda lengre tid før ting er endelig bestemt. Desverre :(

---

Allerede kommentert: patentering på ideer og tanker rundt implementasjon er for dumt. Har noen regelrett kopiert koden din, må han/hun såklart straffes, men å ta patent på video-søk på generelt basis er for dumt! (NB: jeg har ikke satt meg godt inn i denne saken, men mitt inntrykk av hw-artikkelen, er at Microsoft ikke har gjort noe jeg ser på som galt.)

Lenke til kommentar
Forstår ikke helt hvorfor Del er sånn imot konkurranse på dette området.
Jeg er imot at selskaper skal konkurrere om standarder, de skal konkurrere om teknologi som følger standarder. Det er et fundamentalt problem knyttet til å la enkelt selskaper diktere standarder, de er ikke behovsdrevet, de er kun drevet av egen markedsposisjon og egen profitt, Silverlight er et godt eksempel på dette, og MS er det siste selskapet vi bør la diktere standarder for internett. Når så da MS ved gjentatte anledninger bruker begrepet konkurranse når de egentlig mener å ødelegge eksisterende standarder, så er dette feil bruk av dine lisenspenger, og har ingenting med fair konkurranse å gjøre. Nå stiller egentlig flash i samme kategori som silverlight, og er vel ikke noen standard i ordets rette forstand, men det er uendelig mer farlig for konkurransen å la MS få styre web-standarder.

Du bør ta deg tid til å lese dette stykket:

http://www.ecis.eu/news/2007_jan26.html

Legg da spesielt merke til delen om XAML.

Håper min holdning er litt mer forståelig nå.

Lenke til kommentar
Selv syns jeg det er vanvittig overkill å bruke slike teknologier for å vise en videosnutt. Men det gjelder såklart ikke bare Microsoft. Flash er tross alt den store synderen, både til reklame og videoer. Bare se hvor mye CPU-kraft som brukes til å vise en low-res video med flash, og sammenlikn med hva som kreves når man kutter sideflesket og bruker en ren videocodec.
Jeg begynte lure om jeg var den eneste igjen med denne oppfatningen.

EDIT:

Jeg pleier forøvrig å se nyheter på TV2 på webtv.tv2.no når jeg jobber overtid el. For et par uker siden fikk jeg plutselig beskjed om at "du kan nå installer wmp plugin i Firefox for økt kvalitet og spillbarhet, trykk her". Det var meget kjærkomment og kvaliteten ble bedre. Det samme burde gjelde for NRK.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

(Og kan virkelig Microsoft lage en god konkurrent til Flash?)

OL fra Beijing streames ut med Silverlight 2 av NBC. Det er et av verdens største streaming video prosjekter, så en kan vel si at Silverlight duger?

Da blir det ildprøven da. Klarer Silverlight jobben, blir jeg imponert. Isåfall har vel Microsoft laget noe bra, men som noen andre sa her, bør man ikke konkurrere om standarder. Vi burde ha en standard som produsentene konkurrerer om å lage best mulig løsninger til. Eller noe slikt. (Vet lite om slikt, strengt talt. Har jobbet med Flash, men vet lite om selve grunnlaget i teknologien)

Lenke til kommentar

Microsoft vil nok sette inn alle kluter for at Silverlight2 skal fungere under Beijing OL. Man skulle forøvrig gjerne vært en høyt ansett og sentral(for teknologien) MS tekniker akkurat i den perioden :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg Kunne godt tenkt meg å se JavaFX utvikle seg til en standard på området, der er vil man kunne få en behovdrevet utvikling.

Jo, men da nytter det vel ikke å sitte på gjerdet å vente nå. Jeg setter pris på at i alle fall du er ærlig på hvor skoen egentlig trykker i denne saken, og at det er frykten for hvilke konsekvenser det kan få hvis MS blir den dominerende part på flash som er problemet, og ikke at flash av i dag er hverken bra nok, eller noen standard, eller at Silverlight er dårlig. Man trykker Adobe til brystet fordi det i valget mellom pest eller kolera er det minst skremmende alternativet. (Det er i alle fall da slik jeg oppfatter det.)

Men i mine ører er det likevel litt sutrete å klage over at en kommersiell aktør prøver å lage et konkurrerende produkt til noe det vel bare er en aktør av betydning på pr i dag (Adobe). Når (hvis) Silverlight mot formodning skulle bli en suksess, slik at MS får betydelig kontroll over dette markedet har toget gått. Da vil det høyst sannsynlig være meget vanskelig å snu trenden igjen siden MS bruker skremmende mye av lisenspengene på å sørge for at man kan være trygg på at man har valgt den overlevende part når man går med dem...

Men hva er det som stopper for eksempel da JavaFX fra å ta stafettpinnen nå da, jeg kan ikke se at dette er noe man kan skylde MS for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...