husmann Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Har hatt noen tråder på HW-forum i forbindelse med lynnedslag og ødelagt utstyr. Stor var min glede over etterhvert å få min ene pc opp å gå, men en harddisk var ødelagt. Dvs den ville ikke starte. Selvsagt den harddisken med OS'et på så nytt OS ble installert på en ny disk. Så var det bare å plugge inn min eksterne harddisk hvor jeg hadde back-up av alt viktig. Skrekk og gru - den var helt død. Lukten av den var ikke god og da jeg hadde tatt den opp så jeg at det ikke var mer å gjøre med den. men så tenkte jeg på en sak jeg har hørt andre gjøre - nemlig å skifte printkortet på selve harddisken med en annen disk. Saken er jo at selve disken er ikke ødelagt (tror jeg), men sannsynligvis kun styringen av den. Er det noen som har erfaring med slikt og vil dele med meg? Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Dette er vel en forsikringsssak, og en jobb som passer best for IBAS eller tilsvarende ? Dersom du er "heldig" er det bare noe på printkortet som har brent, og da er det ikke vanskelig å kryssbytte dette, dersom du har tilgang på en identisk disk. Hvis det derimot er motoren som har brent, er det starks "litt" verre å gjøre det selv. Siden innholdet på disken er "uvurderelig" og viktig, så er det best å la fagfolkene prøve seg før du gjør noe galt selv. Edit: skadene du ser, er de på selve disken eller kontroller-kortet som sitter mellom kassen og selve disken ? Endret 4. juli 2008 av BearCat Lenke til kommentar
husmann Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Skadene er på hele USB-delen samt at jeg lett kan se at en komponent har tatt kvelden på printkortet som sitter på disken. Om motoren er brent aner jeg ikke. Lenke til kommentar
husmann Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Har søkt på nett nå og finner jo ikke Maxtor Maxline plus II noe sted så å få tak i identisk kontrollerkort til harddisken synes ikke lett. Gode tips her? Hvor evt får jeg tak i slikt brukt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå