Gå til innhold

IE8 blir sikrere

Anbefalte innlegg

Aldri hatt noe problem med sikkerheten. Brukt IE siden Windows 95 og har bestandig fungert flott. Å installere en tredjeparts nettleser når IE er integrert i Windows er bak mål. Greitnok IE er dårlig med å støtte webstandarder men det er kjapt og minimalistisk noe jeg liker.

Brukergrensesnittet i IE har vel vært mer eller mindre uendret siden tidlig 90-tall. "Moderne" nettleser som Opera og Firefox har en del funksjoner som gjør det absurd mye fortere og lettere (for ikke å nevne sikrere) å ferdes på webben.

Ja, er enig hvis du ikke har installert IE7 pro. Da får du vanvittig bra nettleser som gjør alt fortere og lettere. Eneste jeg synes er kjekt med Fx er f.eks tillegg som Firebug. Eller trives jeg bedre med IE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aldri hatt noe problem med sikkerheten. Brukt IE siden Windows 95 og har bestandig fungert flott. Å installere en tredjeparts nettleser når IE er integrert i Windows er bak mål. Greitnok IE er dårlig med å støtte webstandarder men det er kjapt og minimalistisk noe jeg liker.

Ting IE ikke har som jeg bruker daglig:

• Mouse gestures
  • Speed dial
  • Søk i div. nettsteder (google, wikipedia ...) lett tilgjengelig. Altså i adresselinja, ikke en egen rute man mangler hurtigtast for.
  • Opera link
  • Quick find

Å bruke noe annet enn IE i Windows er helt klart bak mål!

Forøvrig, synes jeg støtt og stadig hører at MS skal forbedre sikkerheten i ørten produkter jeg. Lurer veldig på når det faktisk skal skje? De sier jo indirekte at de har løyet om det forige gang i og med at sikkerheten nå skal bli så fantastisk mye bedre.

Ting min IE har har som jeg er helt avhengig av:

• Mouse gestures
  • Speed dial
  • Søk i div. nettsteder (google, wikipedia ...) lett tilgjengelig. Altså i adresselinja, ikke en egen rute man mangler hurtigtast for.
  • Ad block

IE7Pro!

Endret av mortenaa
Lenke til kommentar
In other news, water becomes dryer.

:wee:

Tror nok at hvis IE skal nærme seg sikkerthet burde de fjerne hele activeX tullet.

"Denne nettsiden kan skade datamaskinen din. er du sikker på at du vil åpne www.diskusjon.no" JA/NEI

*JA*

"Er du helt sikker på at du vil at Internet Explorer skal åpne www.diskusjon.no?" JA/NEI

*JA*

"Programmet har utført en feil og vil bli avsluttet. Sende feilmelding?" JA/NEI

*NEI*

*.:BLUESCREEN:.*

Kjent problemstilling det her ja. På Server 2008 er den jo helt paranoid! Der må du legge til alle sidene i en liste, og om du laster ned f.eks Firefox som velger nytt mirrir hver gang du laster ned, så må du legge til alle i lista, og vente på at du kommer til 1. mirror igjen! ><

uhm hallo?? Surfer du fra en 2008 server med IE sikkerhetsmodus slått på? Det samme gjelder forøvrig på 2003 server. Gå til add/remove software velg windows komponenter og fjern IE sikkerhetsmodus så blir alt som i XP/vista. Dette er en sikkerhetsfunksjon som skal hindre folk fra å bruke servere til å surfe rundt på nettet med. Noe som naturlig nok er en dårlig ide fra starten av, men det finnes en del triks for å konfigurere 2003/2008 server som workstation og da er de faktisk ganske bra. Litt i overkant dyrt for et workstation OS da..

Har imidlertid ikke prøvd firefox på noen MS server OS så jeg vet ikke hva som er problemet der.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Får håpe at Microsoft holder ord denne gangen da, ganske tragisk at så mange millioner brukere blir stadig utsatt for risiko fordi Microsoft sier det er "sikkert". Det må bli slutt på at alt som skal til for å få maskinen infisert med ulumskhet ved å gå inn på en skadlig nettside.

Frem til Microsoft kommer diltende etter og beviser sikkerheten sin, så bør folk bruke alternativer som Firefox og Opera. Dere vil ikke angre, opplev nettet på nytt!

Det holder fint og oppgradere til IE7. Vista og Protected mode hjelper jo og. Les mer om dette på IEBlog

Har dessuten venner som har opplevd og få skadelig programvare installert med Fx 2. Dette er ganske lenge siden nå.

Lenke til kommentar

Og hvis ingen hadde brukt fx,opera etc. ? Da hadde du fortsatt sittet med en ie6 full av hull ;)

Lenke til kommentar
IE7Pro!

Helt enig!

Bruker også IE7 med IE7Pro på mine Windows maskiner. Er veldig fornøyd med det, og ser ingen grunn til å bytte nettleser.

Det er som vanlig et sytekor her, og det blir som vanlig slengt spydig søppel.

IE7 var en forbedring fra IE6, og IE8 blir sikker en forbedring fra IE7.

Lenke til kommentar
Microsoft skrøt jo fælt av hvor sikker IE7 skulle bli. Men hva skjedde?

Nå skryter Microsoft igjen fælt over hvor sikker neste IE skal bli. Tror vi på dem? :hmm:

post-3851-1215173881_thumb.jpg

Eh? For det første er rapporten fra 2006.

Denne rapporten som du viser til er en rapport som tar for seg sikkerthetstrusler på internet generelt. Den sier feks ikke om dette er IE6 eller IE7. Mozilla har også mange hull i perioden. Den sier også en del andre interessante ting, om andre trusler. Operativsystem, SQL-server. Generelt kommer Microsoft meget godt ut.

Lenke til kommentar
Får håpe at Microsoft holder ord denne gangen da, ganske tragisk at så mange millioner brukere blir stadig utsatt for risiko fordi Microsoft sier det er "sikkert". Det må bli slutt på at alt som skal til for å få maskinen infisert med ulumskhet ved å gå inn på en skadlig nettside.

Frem til Microsoft kommer diltende etter og beviser sikkerheten sin, så bør folk bruke alternativer som Firefox og Opera. Dere vil ikke angre, opplev nettet på nytt!

Det holder fint og oppgradere til IE7. Vista og Protected mode hjelper jo og. Les mer om dette på IEBlog

Har dessuten venner som har opplevd og få skadelig programvare installert med Fx 2. Dette er ganske lenge siden nå.

Sikkerheten både i IE7 og Vista er dårlig sammenlignet med det Microsoft sa og sammenlignet med konkurrentene. Firefox og Opera er ikke perfekte, og de har hatt noen sikkerhetshull, men ikke så mange og alvorlige som IE, samt at sikkerheten utenom hull er dårlig i IE.

100% av all spyware som jeg har fjernet fra maskiner (en god del maskiner) har kommet gjennom IE.

Og med tanke på at den gjennomsnittlige bruker ikke har stor kompetanse om sikkerhet, så bør de ha en sikrere nettleser enn IE. Jeg har ryddet opp nok maskiner der IE har skylden for trøbbel.

Lenke til kommentar

Sikkerheten både i IE7 og Vista er dårlig sammenlignet med det Microsoft sa og sammenlignet med konkurrentene. Firefox og Opera er ikke perfekte, og de har hatt noen sikkerhetshull, men ikke så mange og alvorlige som IE, samt at sikkerheten utenom hull er dårlig i IE.

100% av all spyware som jeg har fjernet fra maskiner (en god del maskiner) har kommet gjennom IE.

Og med tanke på at den gjennomsnittlige bruker ikke har stor kompetanse om sikkerhet, så bør de ha en sikrere nettleser enn IE. Jeg har ryddet opp nok maskiner der IE har skylden for trøbbel.

Du kommer spekulasjoner, ikke fakta. Sikkerheten i IE7 og Vista er meget bra. Jeg her helt enig med deg at med WinXP innlogget med Admin, IE6 (eller eldre versjoner av Fx) så var det meget lett å få styggevare installert.

Dessverre må jeg si så er virkeligheten mer komplisert. På de nettstedene jeg jobber med, så er det mange IE6 brukerne enda. Jeg fatter ikke hvorfor, da IE7 har vært på Windows Update lenge.

Lenke til kommentar

IE7 på Vista var så forbrukerfordummende "sikkert" at jeg ga opp å laste ned MS Volume License produktnedlastinger fra Microsoft sine egne sider (Hadde slått av den begrenset modus eller hva den heter). Gikk derimot fint på XP (med IE7).

Det blir ikke sikrere ved å innføre 1000 bokser hvor du som oftest må svare ja på alle sammen for å gjøre det du vil uansett. Det gjør bare at man alltid trykker JA (..for faen!) uansett hva det måtte være etterhvert.. noe som faktisk senker sikkerheten etter min mening ved å innføre en dårlig "trykk JA" holdning.

Lenke til kommentar
Dessverre må jeg si så er virkeligheten mer komplisert. På de nettstedene jeg jobber med, så er det mange IE6 brukerne enda. Jeg fatter ikke hvorfor, da IE7 har vært på Windows Update lenge.

Hovedsaklig fra bedrifter/organisasjoner som ikke kan bruke IE7 grunnet at den er inkompatibel med svært mange webbaserte applikasjoner basert på MS teknologi (hører jeg ActiveX).

Og dere som bruker og liker IE7 bør hver gang dere laster den takke Fx og Operabrukere for at de har klart å få konkurransen til å fungere til en viss grad i dette markedet. MS hadde faktisk lagt ned sitt utviklingsteam på nettlesere, og ville neppe "reetablert" dette uten den konkurransen som faktisk ble etablert.

Ellers må MS droppe den ekstremt sterke integrasjonen av nettleser i OS skal de ha reell sjanse til å lage en virkelig god og sikker nettleser.

Lenke til kommentar
Har sjelden sett verre grining. Hvorfor er dere så redd for at IE som de fleste av oss bruker, skal bli sikrere og bedre? Tørk tårene Mac og Linux gutter og få dere et liv!

Det er ingen som er redd for at IE skal bli sikrare. Men noko liknande sa MS før IE 5 var lansert, før IE 6 var lansert og før IE 7 var lansert. Om MS for ein gongs skuld vil halde ord vil jo berre tida vise.

Lenke til kommentar

Nytt i IE8 er også aktivering av DEP. Pga kompatibilitets problemer med enkelte ActiveX tillegg ble det ikke aktivert i IE7. Bruker du Vista kjøres IE i beskyttet modus og når også DEP aktiveres blir IE8 faktisk en del sikrere (i alle fall under Vista). IE6 derimot er helt på jordet på alle områder.

Lenke til kommentar

Integrasjonen av IE i Windows er et av de mange sikkerhetsproblemene med IE.

Og kom ikke her og si at sikkerheten i Vista er bra. Selv med alle de sikkerhetsadvarslene aktivert, så er det ikke problemer å gå rundt det systemet og gjøre skade. Dette skyldes det tåpelige valget med implementasjon av sikkerhet på toppen, (+ integrasjon av IE gjør det ikke bedre).

Lenke til kommentar
Har sjelden sett verre grining. Hvorfor er dere så redd for at IE som de fleste av oss bruker, skal bli sikrere og bedre? Tørk tårene Mac og Linux gutter og få dere et liv!

Ja, jeg lo godt da jeg leste denne nyheten. Jeg tåler ikke inderlig vel det som ikke rammer meg selv.

9.51 er sålangt mer overbevisende enn 9.50 var på linux. Windowsversjonen av 9.50 var ikke så problematisk for min del.

Lenke til kommentar
Kjent problemstilling det her ja. På Server 2008 er den jo helt paranoid! Der må du legge til alle sidene i en liste, og om du laster ned f.eks Firefox som velger nytt mirrir hver gang du laster ned, så må du legge til alle i lista, og vente på at du kommer til 1. mirror igjen! ><

SMARTING.

1) Servere brukes ikke til å surfe med.

2) Man skrur dette av ved å fjerne Enhanced IE Security i features.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...