Gå til innhold

Bygge PC til Webdesign

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave på skolen å "bygge" en pc som hovedsaklig skal brukes til webdesign (kjøre programmer som Adobe Photoshop, Adobe GoLive!,Dreamweaver og Flash 5.0)

Hva bør jeg legge vekt på når jeg skal bestemme meg for CPU,hovedkort,Minne osv til denne type arbeid? (AMD vs Intel osv) Poenget med oppgaven er å velge de rette komponentene (kanskje noen har linker med tester?)

Dette er ett gruppearbeid, og jeg fikk den lite hyggelige oppgaven å "bygge" pc n siden jeg er den eneste av oss som har åpnet ett kabinett tidligere.

Håper noen kan hjelpe en stakkar som er redd store dele av helga kan gå bort til dette :oops:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp en skikkelig skjerm og et skjermkort (raedon9500?) så blir

billedkvaliteten god. så kjøper du 1024MB ram. tror det kan være

lurt å gå for p4, med tanke på optimalisering i photoshop++ (er ikke

helt sikker her.. hmm husker i alle fall at 64bit cpuen skulle bli/være det)

Lenke til kommentar

Styr unna geforce skjermkort da disse er dårlig til 2d, sats heller på et kort med f.eks radeon chipsset. Ellers er det nok ganske viktig med nok ram og cpu i en slik maskin, og ikke minst operativsystemet, tror jeg ville brukt win2000 dersom du ikke skal bruke en form for Linux distro. En god skjerm er også viktig.

Lenke til kommentar

Siden du skal bygge en maskin for webdesign trenger du ikke allverden av maskinkraft ettersom du stortsett bare jobber med veldig komprimerte filer.

men siden du har et enormt budskjett paa 16000 så sier jeg peis på med mye ram, stor skjerm og passe bra skjermkort! :D

(og for alldel ikke mac)

Lenke til kommentar

Til den prisen er Mac et absolutt ikke uansett.

Nettverkskort..?

Scanner..?

Digitalkamera..?

En god mus, eventuelt et tegnebrett! Absolutt!

(Logitech MouseMan Dual Optical, for eksempel. Super-nøyaktig, og ganske god å holde i. Selv for MS-fanboys.)

HYUNDAI F910 er en absolutt god budsjett-skjerm. Du burde ha flatscreen på en sådan maskin, uansett hva du gjør. (Og nei, flatscreen er IKKE LCD.)

Lenke til kommentar

Du burde seriost vurdere en toskjermslosning til webdesign og photoshop arbeid. Ikke minst er det veldig nyttig aa kunne bruke en annen opplosning paa skjerm nummer 2 siden det da blir lettere aa teste hvordan websiden ser ut i de forskjellige opplosningene. Og Photoshop er ogsaa veldig behagelig med 2 skjermer. IMHO trenger du ikke 2 like store og dyre skjermer, f. eks. en god 19'' en middels 17''. Skal du bruke w2k ville jeg da anbefalt G550 Matrox kort, hvis du skal bruke noe annet en slik som WinXP kan du ogsaa bruke et Radeon kort...

(Hei hvor ble det av det norske tegnsettet mitt ??)

Lenke til kommentar

ble bare litt nysgjerrig på va man kunne få for 16 store, så satt opp i full fart denne paa komplett;

Q-Tec Midi tower ATX 6023MD, Silver

Asus P4PE "Black Pearl" Hovedkort 478

Intel Pentium 4 2.66 GHz Boxed PC533

2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

Sapphire Radeon 9500 Atlantis PRO 128MB

Plextor CD-brenner IDE 20x/10x/40x/12x m/dvd les

Iomega Intern Zip 250MB IDE Drive

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

Samsung 19" CRT Syncmaster 957MB TCO99

Microsoft Intelli Mouse Explorer v. 3.0

Logitech Internet Navigator Keyboard SE

total pris på dette ble da 14500,- så da har du fortsatt en del og rutte med til alt av ekstra utstyr som jeg har glemt, kabler osv + porto.. :D

(kan jo også slankes veldig da med tanke på va den egentlig skal brukes til)

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

Har forstått det sånn at det jeg bør legge mest vekt på er: Minne (er det samme hva slags Ram brikke, bare det er min. 512 mb? )

Skjerm,Skjermkort (ikke GF) en bra mus og ikke bruke for mye av budsjettet på cpu/hovedkort. Anbefalingene går mot P4 ser jeg, men ikke nødvendig det "hotteste" på markedet.

Hva med f.eks harddisk, bør jeg tenke på lesehastigheten på den, eller bare lagringsplass? 60-80 gb burde vel holde en stund tipper jeg.

Skal ha nettverkskort, men ikke scanner og printer da det kommer i ett eget budsjett. Samme med Software heldigvis :)

Takker igjen for veldig mye god hjelp til en stakkar som ikke har hardware som sin store styrke. :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svar!

Har forstått det sånn at det jeg bør legge mest vekt på er: Minne (er det samme hva slags Ram brikke, bare det er min. 512 mb? )

Skjerm,Skjermkort (ikke GF) en bra mus og ikke bruke for mye av budsjettet på cpu/hovedkort. Anbefalingene går mot P4 ser jeg, men ikke nødvendig  det "hotteste" på markedet.

Hva med f.eks harddisk, bør jeg tenke på lesehastigheten på den, eller bare lagringsplass? 60-80 gb burde vel holde en stund tipper jeg.

Skal ha nettverkskort, men ikke scanner og printer da det kommer i ett eget budsjett. Samme med Software heldigvis  :)  

Takker igjen for veldig mye god hjelp til en stakkar som ikke har hardware som sin store styrke.  :)

altså du kjøper seff en 7200rpm, størrelse blir vel 60-80 som du sier.

kjøp en seagate da vel? nice og stille :]

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjermkort så er det egentlig bare en ting som gjelder for deg. Matrox Parhelia, evt. eldre modeller(g550 osv). Dette hvis maskinen utelukkende skal brukes til Web-design. Jeg driver "litt" med dette selv og vet hva kortet duger til. Finnes vel ingen bedre 2d kort.

Så er det jo mye ram osv. Noe som kan være kjekt er når man har mye med Eksterne devices er USB og eller FW tilkoblinger i front. Ville valgt et kabinett som har dette. Ville også gått for et Raid opsett da det ville øke din sikkerhet, kan slippe en del ekstra arbeid ved valg av raid løsning.

Personlig synes jeg Hyundai Q910S, Monitor 19" hos psdata ser interessant ut. Bra specs til en lav pris.

Håper dette hjelper litt..

Mvh

hansbt

Lenke til kommentar

En trenger vel strengt tatt ikke det hotteste av det hotte for å designe websider. Enhver ny PC en får kjøpt idag vil tilfredstille kriteriene. Masse minne osv er jo selvfølgelig en fordel, men en trenger det ikke nødvendigvis. Alt kommer ned til budsjett. har du 50 000kr å brenne av så go for it, men er du som resten av oss enkle, fattige og dødelige så kan en handle med moderasjon.

Lenke til kommentar

Nei, siden budsjettet er på 16 000 så blir det jo ikke det hotteste uansett. Poenget med spørsmålet mitt var å få tips til hva jeg bør legge vekt på til en slik pc så jeg sitter igjen med ett best mulig produkt ut i fra det den skal brukes til. Og til det har jeg fått mange gode råd så langt. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...