Gå til innhold

4870 X2 kommer i august


Anbefalte innlegg

Ho ho ho!

Blir vel ikke lenge til jeg kan få brukt pcen til å lage meg Bakt potet!

 

Nåda, ser ut som dette blir en kraftig løsning, og det var spennende å se at Crossfire blir ytterligere forbedret som sånn mistapi påpekte. Tror Nvidia skjelver i buksene nå...

 

Kanskje neste naturlige refresh for Ati blir en refresh av 4870X2 slik at den fungerer som 280GTX , dvs en brikke i steden for 2 på et kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oh my gad! Gleder meg som en unge! Trodde kortet skulle få 2x512 RAM? Kanskje kildene deres tar feil om 2 GB?

I følge fudzilla skal det komme begge deler. Altså 2*512 MiB GDDR3 og 2*1 GiB GDDR5.

 

Men har man egentlig en prosessor som er god nok til dette kortet?

Hensikten med slike kort er å kunne spille flytende på svært høye oppløsninger. Oppløsninger der GPU er flaskehals. Svaret er altså ja. Dagens CPU-er gir stort sett flytende ytelse også der de er flaskehalsen (lave oppløsninger). Om CPU er flaskehals ved 150 FPS så må man si seg fornøyd. ;)

 

Siste nyheten antyder at HD4870X2 kan komme med flere RAM størrelser, både 1GB DDR3 og 2GB DDR5. R700 also to come with 1GB GDDR3 . Det virker at denne gangen vil partenere ha mye mer spillerom for å modifisere referanse kortet. Jeg gleder meg til dette.

Det er veldig spennende. Her er en liten sammensetning av det som skrives om HD4870X2:

HD 4870 X2 2GB GDDR5 lanseres i midten av august og vil koste ~500$ = ~3500 kr

HD 4870 X2 1GB GDDR3 lanseres noe tidligere og vil koste noe mindre. Jeg vil gjette på 1. august og 430$ = 3000 kr.

 

Det kan hende Fudzilla tar feil og at sistnevnte kort ikke er 4870 men 4850. Altså: HD 4850 X2 1GB GDDR3. I så fall vil jeg gjette på 2500 kr og tilgjengelighet 1. august.

Lenke til kommentar
Ho ho ho!

Blir vel ikke lenge til jeg kan få brukt pcen til å lage meg Bakt potet!

Ja og man slipper å flytte seg fra pcen, selv om de fleste nok foretrekker og varme grandisen der.

Hvor har dere fått take i disse opplysningene om varmeutvikling på 4870X2?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ho ho ho!

Blir vel ikke lenge til jeg kan få brukt pcen til å lage meg Bakt potet!

Ja og man slipper å flytte seg fra pcen, selv om de fleste nok foretrekker og varme grandisen der.

Hvor har dere fått take i disse opplysningene om varmeutvikling på 4870X2?

 

Siste programmet til Jamie Oliver :thumbup:

Lenke til kommentar

Siste genarsjon (3870)-Crossfire skalerte bedre på 3 GPU enn på 4 GPU. Denne gangen blir det vedlige spendende å se på skaleringen. Flere rykter anyder en hel ny type intern-crosfire på 4870X2 og dette kan mulignes ha konskvenser for å kjøre en 4870 i Crossfire med 4870X2. Jeg tipper at denne gangen vil 2 * 4870X2(4 GPU) skalere bedre, det blir spendnde å se.

Lenke til kommentar
Joda, det var det jeg tenkte.. Men så har jeg jo DDR3 RAM da. Og hvis jeg kjøper 4GB til, så må jeg kjøpe Vista 64bit og dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346872 + skjermkort... Og jeg har ikke mer enn litt over 1000kr igjen av konfpenga, dem skal jeg spare til jeg får sånn ca litt over 3500kr før jul en gang. :( Da får jeg ikke råd til alt jeg skal ha.

Dette er litt OT, men du bør vente litt med å kjøpe 1333MHz DDR3. Flere 2000MHz DDR3 er på vei og dette vil påvirke kraftige på 1333MHz DDR3 prisen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg tviler på vi får se 2x 4870 kjerner med 2gb GDDR5 RAM til 3500kr. Det må være slik som Simen1 sier at det er 4850X2. Ellers så blir det nok 1gb GDDR5 på 4870X2.

Tviler sterkt på at det blir 2gb GDDR5 på noen kort med det første. Høy pris og liten tilgang.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Tord: Min anbefaling er å holde deg til 2 GB systemram, maks 1 GB skjermkortram og 32bit XP inntil videre.

 

Hvorfor vente?

- Fordi DDR3 kommer til å synke jevnt og kraftig i pris de neste 12 månedene.

 

Hvorfor ikke vente?

- Fordi 64bit XP professional forsvinner fra butikkhyllene nå for tida. Det lønner seg å skaffe en lisens før det er for sent.

Lenke til kommentar

Jaja, nå ser vi ihvertfall hva konkurranse gjør med markedet. 8800GTX/ULTRA regjerte i godt over et år uten motstand, og til blodpris, og nå spyr både AMD og Nvidia ut nye kort som øker ytelsen ganske betraktelig hver gang, nesten som overgangen fra 7*** til 8*** generasjonen til nVidia. Bare til langt hyggligere pris(foreløpig er det hvis man velger AMD vel og merke, men nVidia kommer vel etter snart de også) Bra!

 

Edit: @ Mikkelslask: AMD èr ATI

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...