Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Konvertering til E85


Anbefalte innlegg

Som den gjerrig-knarken jeg faktisk er, ser jeg nå en mulighet til å spare penger! Som tittel sier, har jeg endelig fått øya opp for E85-drivstoffet, som nå selges i byen jeg bor i.

 

Google forteller meg at jeg må konvertere bilen med en bensintrykksregulator dersom jeg vil kjøre på 100% E85.

Men;

Flere steder opplyser at man kan kjøre på en blanding av E85 og vanlig 95 oktan

 

Noen som har prøvd ut dette selv?

 

Jeg er redd for slitasje på motor, hvis det skal nevnes noen viktige momenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volvoen min går på ren e85. Jeg har justert opp bensintrykket vha. en justerbar bensintrykksregulator koblet i serie etter den originale. Det fungerer helt fint, bilen bruker vel 1,2l e85 pr mil på litt ufin bykjøring, noe som tilsvarer 10,35 øre pr mil.

 

Det finnes mange andre (og bedre) måter å konvertere. Enten ved å bytte til større innsprøtningsdyser (som slipper ut mer drivstoff pr åpning) eller montere f.eks flexitune, som er en boks som modifiserer signalet ut fra bilens styreenhet slik at åpningstiden på de originale dysene forlenges. Med høyere bensintrykk må bensinpumpe jobbe hardere, hele fuelrail'en blir satt under høyere trykk enn den har hatt før osv.

 

Jeg har montert inn et manometer slik at jeg kan se bensintrykket over dysene, og målt utgangssignalet fra lambdasonden min for å kontrollere at alt er rett.

 

*edit: Hvis du ikke gjør noe med f.eks kaldstartdyse eller lignende kan det bli vrient å få start når temp'en blir lav. Jeg har ikke ordnet til noe enda, og når det blir lavere enn 10 plussgrader merker man at den ikke fyrer like lett som på bensin. De aller fleste biler har en ekstra kaldstartsanrikning de 2-3 første sekundene man drar på starteren, så det som funker for meg er å dra rundt starteren 2-3 sekunder, vente 8-10 sekunder og prøve igjen samtidig som man gir litt gass. Da hoster og harker den i noen sekunder og går etterpå som normalt.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Hvis ikke motoren går magert (lite sannsynlig med så lav innblanding) så er det ikke noe problem. Volvoen min begynte å miste futten når man nærmet seg 60% e85.

 

Enkelte motorstyringer kan kompansere mye og andre lite, du får nesten prøve deg fram.

Lenke til kommentar

Det er lite penger å spare på det uansett. Man får høyere forbruk uansett om man klarer å utnytte det 100% (som da gir 30% høyere forbruk). En motor som ikke har motorstyring som takler det vil konstant regne feil på drivstoffmengden, og feil drivstoffmengde uansett om det er for lite eller for mye ender opp med høyere forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...