rvenes Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Var ute å testa min Canon 70-200 IS f/2.8 USM linse ein dag, på mitt Canon 40D. Dette var før finværet kom, så det var ganske så skya ute. Prøvde å ta bilder av noken måser som var ute og flaug... men bilda blei meget mørke, i allefall fuglen blei. Er det kvitbalansen kameraet mitt har bomma totalt på eller? Legger med 2 bilder for å vise... Og for dei som vil, bilde nr 1 i RAW her. Har lest og grubla litt... og kanskje funnet ut at eg har brukt feil instillinger. Sette kamera på Spot metering på kvitbalansen og på autofokusen (slik at kamera tar kvitbalansen og fokuseringen på kun den boksen som er midt i kamera. Bruke Av fuksjonen, og sette blendern til 2.8, sette fokuseringen til AI Servo Er dette dei beste innstillingene eller har du noken andre på lur? Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Lysmåleren din kan ha blitt lurt i dette tilfellet, og har målt lyset på himmelen+måke? jeg ville prøvd meg med spot lysmåling. muligens også prøvd med en eksponeringskompensjon på ca. +1 EV. for å få måken riktig eksponert. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Måsene blei mørke - Feil eksponering. Riktig som kjempeangtofrundmaunv sier. Lysmåleren er bare til hjelp, og er ikke til å stole blindt på. Her må fotografen ta kontrollen. Så her må du legge til lys, men hold et øye med histogrammet slik at det ikke blir alt for mye. Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Enig med tidligere kommentarer om at det eksponeringen som er feil her. Spotmåling kan være en mulighet, men det er vanskelig å være sikker på at målepunktet treffer riktig (fuglen) når den beveger seg. Mange måter å løse dette på. Er det samme lys over tid så finn riktig eksponering og still kameraet på manuell. Skifter lyset en del vil ekponeringskompensasjon sannsynligvis fungere bedre, og +1 er et greit startpunkt. Her er det snakk om å lære kameraet å kjenne, eksakt kompensasjon vil sikkert variere litt med forholdene og det er bare erfaring som hjelper. Bruker du RAW har du litt mer å gå på slik at eksponeringen kan justeres litt i ettertid hvis det er nødvendig. Edit: Husk at har du en annen bakgrunn enn himmelen trenger du sansynligvis ikke å kompensere, i hvertfall ikke like mye. Endret 4. juli 2008 av se# Lenke til kommentar
echoromeo Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Kvitbalansen har med fargetemperatur på lyset, medan lysmåling har med over-/undereksponering.. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Riktig eksponering av måkene her hadde gitt deg overeksponert himmel. Vanskelig å gjøre rett i slike tilfeller. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det var det jeg tenkte også. Dvs ikke vanskelig, men umulig. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Hvis lyset er enhetlig så finnes det et enkelt triks. Kjør manuelt og hold opp hånda framfor objektivet og mål mot den. Lyset blir omtrent det samme under hånda som under fuglevingen. Er vingen hvit så bruker du et trinn kortere lukkertid for å kompensere for dette. Er den mørk gjør du motsatt. Enkelt og forholdsvis idiotsikkert, så lenge du fotograferer fuglen fra undersida. Men det kan selvfølgelig være en fordel å chimpe litt underveis (altså se på bildene på LCD'en). Hvis du skal fotografere den fra siden, holder du bare hånda i tilsvarende vinkel i forhold til lyset. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det der var ikke så dumt Tim, skall prøve det en dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå