JohnnyRubber Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Hei! Er ganske n00b når det kommer til overklokking, så jeg lurte derfor på om dere her inne kan hjelpe meg. Vil ikke google, siden jeg er ganske dårlig i engelsk :$ Jeg har en Intel Core 2 Duo E8400, Corsair PC8500 Dominator RAM brikker (tror det var det de hette) og ASUS P5N-D hovudkort. Hadde vært fint med en step-by-step guide Lurer også på hvilken CPU-vifte jeg skal kjøpe meg, men først og fremst vil jeg vite om det er nødvendig og overklokke en 3Ghz prosessor. Endret 4. juli 2008 av .:McLovin:. Lenke til kommentar
GamleErik1992 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Er ikke veldig god når det gjelder overklokking, men vil bare si at jeg har lest at det er lett å klokke den til 3.6ghz på stock kjøler, så hvis du ikke er veldig inne i overklokking tror jeg ikke det er noe vits med en stor kjøler (du har sikkert blitt anbefalt TRUE, men det er så og si garantert ikke vits). Hadde jeg vært deg ville jeg enten droppet å kjøpe en kjøler eller tatt en som er billig og god (rundt 400 kroner maks). Angående overklokkingen så er det hovedkortet som er hva du må tenke på; BIOSen er alt (nesten da ) Overklokking av din prosessor er strengt tatt ikke veldig nødvendig, det blir mest for benchmarks (rett meg hvis jeg tar feil). Tror nok heller flaskehalsen blir på skjermkortet, så det er først og fremst det du må fokusere på. Dette gjøres via RivaTuner (er vel det vanligste). Har selv bare klokket et 7950 Bliss GX kort, og det er ikke klokket til veldig mye heller (stjal speccsa fra en review ) Sikkert skrevet noe feil (tar gjerne imot rettelser), men er bare de tipsene jeg kan gi deg. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 For overklokking må du aller først komme inn i biosen. Bli kjent og finn ut hvor du gjør forskjellige handlinger. For overklokking må du stort sett bare øke noe som heter FSB. Når du øker denne øker Mhz på CPU iforhold til hvilken multiplier du bruker. F.eks setter du Multiplier til 8x og FSB på 450Mhz så ganger vi disse sammen og får 3.6GHz! Du burde kanskje først starte med å sette multiplier til 8x og FSB på 400MHz og så ta en restart og se om det funker. Når du er inne i windows bruker du et program som heter Prime95 og tester i ca 10min om det er stabilt. Bruk RealTemp for å overvåke tempen! Temp over 70 grader begynner vel å bli litt mye (er ikke helt kjent med E8400 tempen) Så øker du FSB litt igjen i bios og fortsetter slik til det ikke er stabilt lenger. Da kan du enten prøve å øke Volt (Vcore) til CPU og se om det kan få GHz lenger. Her er det prøving og feiling som hjelper mye. Når du klarer å starte inn i windows, men CPU'en ikke takler Prime95 testen så senker du bare FSB litt igjen og prøver på nytt Du kan nesten ikke gjøre noe galt. Eneste du må være litt fosiktig med er volten, men det skal også mye til her før du dreper CPU Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå