Gå til innhold

har noen tips til et bra 70-300 objektiv eller tilsvarende til nikon d300 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg satt og så på det tidligere selv. Hva legger du egetnlig i "ikke dyrt"? Det er ett meget relativt uttrykk ;)

Nikons eget 70-300mm VR f.eks. fikk jeg "godkjent" da jeg foreslo det til meg selv (men det ble ikke noe av av helt andre grunner). De er ikke så dyrt som det 70-200mm f/2,8 VR jeg egentlig ville ha...(relativt) ;)

Lenke til kommentar
Jeg liker Nikon 70-300 VR bedre og bedre ettersom jeg bruker det.,

Var på fotballcup med det i forrige uke og har brukt det med en 1,4 x

teleconverter denne uka - ser veldig bra ut.

Hvordan funket VR og AF med teleconverteren?

Hvilken type converter var dette?

Lenke til kommentar

Nikons 70-300 VR koster jo litt, men kvalitetsmessig er det verdt pengene. Til D300 synes jeg det er liten vits i å sette på noe dårligere -- optikken blir nådeløst avslørt av sensoren. (Og, ja, 70-300 ER mindre skarp enn f.eks 80-200/2.8 AF-S, særlig over ca 150mm. Så "helproff" er den ikke. Men særlig ned mot 70mm er den omtrent feilfri.)

Hvis en skal poste bilder som viser skarphet/forskjeller klart, må det helst bli cropping -- jeg har dessverre ikke tid til det nå.

Lenke til kommentar
Hvordan funket VR og AF med teleconverteren?

Må du spørre så vanskelig? Jeg vet ærlig talt ikke, men har ikke brukt det på stativ enda, så jeg regner med at det virker.

AF kjenner jeg ikke forskjell med eller uten converteren.

Både denne og 1,7 x utgaven skal være brukbare.

Det ligger mange bilder på www.arela.no fra Skandia cup.

Alle disse er tatt med 70-300mm VR uten annen etterbehandling enn at de er batchet til jpeg filer.

Ingen bilder med teleconverter er lagt ut ennå.

Hvilken type converter var dette?

Kenko Pro Teleplus PRO 300 DG

Mer lovprising http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=173091

edit: OBS Bildene er justert for BW (de fleste i allefall) og noen av de siste er også cropet - sorry :-)

Endret av arela
Lenke til kommentar

AF blir langsommere og mer usikkert med TC. Utover i zoom-området er en jo med 1.4X TC langt over "grensa" på f/5.6, det kan bety at det funker for dårlig på f.eks fugler i flukt. Både hastighet og presisjon. I fotball og endel andre "delvis forutsigbare" sportsgreiner kan det gå bra likevel, og med ca 420mm når en jo over en fotballbane.

Lenke til kommentar
Utover i zoom-området er en jo med 1.4X TC langt over "grensa" på f/5.6, det kan bety at det funker for dårlig på f.eks fugler i flukt. Både hastighet og presisjon.

Ser ut til at det er slik ja. Jeg tok noen bilder av et redningshelikopter på fjorden med 300 * 1,4 og da mistet jeg fokus fleere ganger, men det kom igjen etterhvert.

Tydelig at AF jager.

AF blir langsommere og mer usikkert med TC

Vanskelig å si etter min erfaring så langt, men meget sannsynlig.

Lenke til kommentar
Vanskelig å si etter min erfaring så langt, men meget sannsynlig.

Med 70-300 og 1.4x TC, så har man f/8 @ 300mm. Det er utenfor "spec" for AF (som er f/5.6), så det er ikke annet å forvente enn at det går litt trått. Enkelte merker ville vel ikke en gang forsøkt å fokusere... :roll:

Lenke til kommentar
Jeg vil ha et skarpt og godt 70-300 objektiv til nikon d300 må ikke være dyrt ,men bildekvalitet må være skarpt ,gode farger mm.har dere tips

Jeg har hatt Nikon 70-300 VR i et par uker nå, bruker det på D300, og jeg er meget godt fornøyd. Diverse tester har gjort det klart at man må regne med at i området over 200mm er dette objektivet ikke det skarpeste, men selv i dette området får jeg bilder jeg er godt fornøyd med. Byggekvalitet ikke helt som proff, men holder i lange baner for de aller fleste. Litt "trang" zoom, men den siger ikke. AF har tendenser til jaging i dårlig lys og når helt ute av fokus, men ikke stort problem. Du får det fra under 4000 (før porto) fra norsk nettbutikk. Mitt eksemplar hadde serienummer som startet m US, så jeg regner med de importerer fra USA og videreseller, men who cares?

Anbefales.

Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...