las^se Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Heisann, Har en Dell D630 laptop som jeg har prøvd forskjellige distroer på. De jeg har prøvd er: Ubuntu (De to siste versjonene) Linux Mint 5 Mandriva Spring 2008 Det er hovedsaklig kona som bruker laptopen, men jeg får den når det er problemer Følgende opplevelser har jeg hatt til nå: Ingen av distroene taklet mitt Broadcom WIFI-kort uten at jeg fikset det etter installasjon. Etter det, fungerer det knirkefritt. (Men burde klart det automatisk, da det er rimeligt mange som har disse kortene.) Ingen av distroene klarer å være energi-effektive. Mens jeg har 3-4 timer i windows, er jeg heldig om jeg får mer enn én time i Linux. Dette problemet har jeg hatt på en Dell D610 også. I diverse fora, blant annet dette, så har jeg lest om at intel-brikkesett er så bra støttet osv. Det jeg synes er litt rart da, er at jeg ikke får kjørt penguin racer engang med mer enn 10-15 fps ved laveste instillinger. Når jeg har googlet problemet finner jeg ingen "fix" for det integrerte skjermkortet jeg har. Tydeligvis bare jeg som har problemet? Jeg har en HP Photosmart C5180 multifunksjons-skriver. Genialt med HPLIP (sånn ca. rett stavet...). Alt fungerer untatt knappene på skriveren, som jeg allikevel ikke bruker.. Problemet er utskriftskvalitet, som stinker ved utskrift av bilder. Hele vitsen med god skriver blir liksom borte da... I ubuntu og mint, ble støyen fra laptopen merkbart redusert, men varmere.. (skummelt...) I mandriva gikk viften på fullt hele tiden.. (Idiotisk, da jeg likte denne distroen best...) I ubuntu og mint har jeg lydproblemer. Knappene for justering av volum fungerer fint, samt at lyden er hørbar, men volumet går ikke like høyt som i windows, slik at jeg må sette alle volumkontroller på 100% for i det hele tatt å høre noe. Jeg liker veldig godt utseende i linux, og kan godt tenke meg å kjøre videre på grunn av dette, men da må overnevnte problemer løses, da de er essentielle for vår bruk av laptopen. Dersom dere der ute i internetten har tips til hvordan ett/flere av problemene kan løses, blir jeg glad mvh las^se Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Grunnen Broadcom-kort ikkje fungerar "ut av boksen" er fordi Broadcom ikkje har gjeve ut spesifikasjonane til korta sine, så Linux-utviklarane kan ikkje lage ein drivar utan og måtte inkludere såkalla "firmware" og det har dei ikkje lov til ifølgje lisensen dei nyttar. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 broadcom kortene funker. bare mere avansert. du må kjøpre windows drivere for å få det til å funke. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Apropos 10-15 fps i penguin racer. Du har ikke tilfeldigvis 3D-effekter aktivert når du kjører dette spillet? Ved å skru av 3D-effektene(compiz) så får du en merkant ytelsesøkning! Lenke til kommentar
t_k Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det er desverre litt hit and miss med Linux enda pga hardware. Jeg kjøpte en rimelig Fujitsu Siemens AMILO Pi 1536 Laptop med Windows XP. http://www.ciao.co.uk/Fujitsu_Siemens_AMILO_Pi_1536__6499375 Jeg kjører dual boot da jeg trenger enkelte programmer til musikk laging, men jeg bruker Kubuntu installasjonen til ALT annet. (surfing, nedlasting, chat, film, musikk, etc) Denne laptoppen er ikke en racer men kan vel i nød kjøre Vista tror jeg. Windows XP går som sirup på den, derfor bruker jeg Kubuntu. Jeg får mindre load, masse candy i KDE 4 og viftene starter ikke så ofte. Jeg får også en 10 minutter lengre batteri tid på den. Av negative ting kan vel nevnes at jeg ikke har hatt dugende ATI drivere til skjermkortet før nå. Til å med memory card leseren fungerer! Om du har lyst til å få laptoppen din til å fungere, gå til forumet til disto'en du bruker og rapporter om problemene. Kanskje det finnes workarounds for den. Om ikke så er det greit og rapportere, da de har da sjansen og lage bedre støtte til den i framtidige versjoner. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Grunnen Broadcom-kort ikkje fungerar "ut av boksen" er fordi Broadcom ikkje har gjeve ut spesifikasjonane til korta sine, så Linux-utviklarane kan ikkje lage ein drivar utan og måtte inkludere såkalla "firmware" og det har dei ikkje lov til ifølgje lisensen dei nyttar. broadcom kortene funker. bare mere avansert. du må kjøpre windows drivere for å få det til å funke. Jeg har fått det til å funke Problemet er at det ikke er linux-driver til kortet. Men det kommer vel. Apropos 10-15 fps i penguin racer. Du har ikke tilfeldigvis 3D-effekter aktivert når du kjører dette spillet? Ved å skru av 3D-effektene(compiz) så får du en merkant ytelsesøkning! Jeg må rette meg selv. Det var ikke 10-15 fps, men 2-3 fps. Da med alle effekter skrudd av både i penguin racer og i gnome. Det er som om grafikkkort driveren ikke er installert. Men ingen feilmelding eller.no å se noe sted.. Rart. Kan KDE 3 fungere bedre for meg når det gjelder grafikken? Vil ha et dønn stabilt system, og det er mint 5 og ubuntu, men det skal jo fungere også Lenke til kommentar
t_k Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Du får ikke noe feilmelding om du ikke har installert grafikk drivere da Linux ikke trenger de. Er bare 3d støtten som blir borte. KDE vil ikke løse noen av problemene dine. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 3D støtten blir ikke nødvendigvis borte eller en får feilmeldinger selv om en ikke har installert drivere for grafikk-kort/brikke, x.org kommer med "innebygget" 3D støtte i form av Mesa 3D som er software basert (forbehold: kjenner ikke Ubuntu så jeg vet ikke om de har gjort noe annet/anderledes) Nå vet ikke jeg hva penguin racer er for noe, men hvis det bruker 3D og X bruker Mesa driverne for 3D kan det nok sikkert gå i bare 2-3 fps... Åpne et terminal/konsoll vindu og skriv "glxinfo" (mener jeg å huske det er; sitter ikke på et Linux system nå og kan sjekke). Hvis du finner noe om Mesa 3D i teksten som kommer ut kjører du nok "software 3D"... Lenke til kommentar
las^se Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Du får ikke noe feilmelding om du ikke har installert grafikk drivere da Linux ikke trenger de. Er bare 3d støtten som blir borte. KDE vil ikke løse noen av problemene dine. Yes, nå skjer der ting her Hvor kan jeg sjekke hvilket intel-kort jeg har, i tillegg til hvilke driver som er installert eventuelt trenger å bli installert... Lenke til kommentar
las^se Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 3D støtten blir ikke nødvendigvis borte eller en får feilmeldinger selv om en ikke har installert drivere for grafikk-kort/brikke, x.org kommer med "innebygget" 3D støtte i form av Mesa 3D som er software basert (forbehold: kjenner ikke Ubuntu så jeg vet ikke om de har gjort noe annet/anderledes) Nå vet ikke jeg hva penguin racer er for noe, men hvis det bruker 3D og X bruker Mesa driverne for 3D kan det nok sikkert gå i bare 2-3 fps... Åpne et terminal/konsoll vindu og skriv "glxinfo" (mener jeg å huske det er; sitter ikke på et Linux system nå og kan sjekke). Hvis du finner noe om Mesa 3D i teksten som kommer ut kjører du nok "software 3D"... Mesa 3D ja.. Kunne godt tenkt meg å brukt det innebygde skjermkortet. (Ref. forrige post av meg..) Lenke til kommentar
t_k Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Google is your friend. Slik er det lettest of finne løsninger. Søkte på Dell'en din: Fant dette: http://www.dell.com/content/products/produ...=biz&cs=555 Ifølge første review av den sies det: The first thing I did was install ubuntu. There are a couple of "gotchyas" when installing linux on any computer, so search ahead of time for any special commands or settings or to learn how other linux users have their D630s set up. I chose to run 64bit version, which initially made things more difficult than needed, but compile times are blindingly fast. Altså. Den er ikke så værst til Ubuntu. Men det finnes småting som må fixes. Så googler du laptopp navnet og ubuntu i lag: http://www.google.com/search?hl=en&saf...amp;btnG=Search Så finner du en haug med brukere, workarounds osv osv osv om den. Det er litt kjedelig og google etter løsninger for andre, da det kan lett gjøres selv. Ikke for å være kjip, men det blir kjedelig i lengden når alle svar og instrukser finnes der ute. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Kan KDE 3 fungere bedre for meg når det gjelder grafikken? Vil ha et dønn stabilt system, og det er mint 5 og ubuntu, men det skal jo fungere også Mint og Ubuntu dønn stabile? vel... vil si at Debian er mye mye mer stabil. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Kan KDE 3 fungere bedre for meg når det gjelder grafikken? Vil ha et dønn stabilt system, og det er mint 5 og ubuntu, men det skal jo fungere også Mint og Ubuntu dønn stabile? vel... vil si at Debian er mye mye mer stabil. Hvorfor skal du alltid pirke negativt på småting? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Mint og Ubuntu dønn stabile? vel... vil si at Debian er mye mye mer stabil. Debian stable er vel meir for "high critical systems" der ting berre MÅ fungere, sjølv om det tyde at dei må nytte steinalder-programvare. Ubuntu og Mint er stabile, ikkje fullt stabile som Debian, men alikevel så stabil at ein vanlig person som nyttar han ikkje vil merke noko og personen vil kunne nytte programvare som har vore utvikla i dette tusenåret. Eller har eg misforstått noko? Lenke til kommentar
goggys Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Eller har eg misforstått noko? Nei, det er bare han som tydeligvis fikk lyst til å bidra med noe høyst unødvendig pirking. Angående batteritiden så ville jeg ha lastet ned powertop til din distro. Det er et terminal program, men det gjør at du kan se hva på pcen som bruker batteri, og foreslår så løsninger for hvordan du kan fikse det. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Kan KDE 3 fungere bedre for meg når det gjelder grafikken? Vil ha et dønn stabilt system, og det er mint 5 og ubuntu, men det skal jo fungere også Mint og Ubuntu dønn stabile? vel... vil si at Debian er mye mye mer stabil. Hvorfor skal du alltid pirke negativt på småting? Vel mann kan ikke si at Mint og Ubuntu er dønn stabilt, vil mer definere Debian stable som dønn stabil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Vel mann kan ikke si at Mint og Ubuntu er dønn stabilt, vil mer definere Debian stable som dønn stabil. Erm. Mint og Ubuntu er dønn stabilt for ein vanleg brukar. Er andre distroar som ikkje er fullt så stabile for vanlege brukarar, til døme Arch, og Fedora. Men dette er ein meiningslaus diskusjon Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Vel mann kan ikke si at Mint og Ubuntu er dønn stabilt, vil mer definere Debian stable som dønn stabil. Erm. Mint og Ubuntu er dønn stabilt for ein vanleg brukar. Er andre distroar som ikkje er fullt så stabile for vanlege brukarar, til døme Arch, og Fedora. Men dette er ein meiningslaus diskusjon Vel jeg ser på meg selv som en vanlig bruker, bruker pcen til å surfe på internett. lese og skrive epost bruke IM, høre på musikk og se på film, alltid et eller annet som ikke funker på ubuntu opp igjennom tidene. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Hadde vært moro om dere kunne ta "stabilitets-debatten" i en annen tråd Installerte Kubuntu med KDE 4.0 idag, for moro skyld, og merket til min forfjamselse at DVD-RW ikke fungerte. Denne fungerte i Ubuntu/Mint. Er ikke dette et driver-problem, så vet ikke jeg. Nei, det blir nok windows på meg allikevel. Takk for hjelpen uansett Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Det beste er nok å gjøre litt research i forkant, og kjøpe en maskin hvor alle delene er støttet i linux. Det er jo egentlig ikke så vanskelig, da ganske mye forskjellig hardware er støttet. Det forutsetter dog at man har litt begrep om hva som støttes og hva som ikke støttes i forkant, og det er det jo ikke alle som har/vil bruke tid på å sette seg inn i. For min del har jeg ihvertfall aldri hatt en PC hvor linux ikke har funket 100%, enten out-of-the-box eller etter litt tweaking.. og jeg har hatt en del PCer oppgjennom årene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå