Gå til innhold

BK: Starten på en brann..


Anbefalte innlegg

Jeg var å labbet rundt i byen Toulouse sør i Frankrike for et par dager siden, sammen med mitt trofaste Pentax k100D kamera. Etter en flott gåtur og med kameraet fullt av broer, bygninger og andre seerverdigheter ble jeg nærmest tatt på sengen idet det brøt ut sterk røykutvikling fra en bygning lengre nede i gaten. Politi og brannvesen ble ringt umiddelbart og nærmest på minuttet etter suset den ene bilen etter den andre nedover. Alle gående og kjørende ble raskt ledet bort fra åstedet og store deler av gaten ble stengt av idet politiet trådte frem. Bak barrikadene begynte det å samle seg en større folkemengde som kikket interessert på situasjonen som var i ferd med å utfolde seg. Jeg fikk knipset et par bilder av den da startende hendelsen før kameraet sa takk for seg med helt tomme batterier og et i utgangspunktet fullt minnekort..

post-49161-1215281584_thumb.jpg

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet gjennspeiler kanskje ikke helt dramatikken i situasjonen?

Føler at det blir stor fokus på personene og at brannen ikke kommer like heldig fram.

 

Mulig bildet har kunnet vært litt mer interesant om du hadde fått vinklet det litt, legg merke til hvor sentrert bildet føles.

 

Men sant skal sies, jeg er ingen fotograf.

Lenke til kommentar

Synes dette er uvanlig godt fanget. Her har du fanget dramaet fra et helt annet perspektiv, og satt det i en ramme som på mange måter gjør det hele mye verre. Dette kunne vært et standard reportasjebilde av brann og skrikende folk. Men her fanger du perspektivet til en liten gutt og pappa, og får med resten, litt på avstand. Det er sterkt!

Lenke til kommentar

Du har fanget en situasjon fra et spennende ståsted og jeg syns bildet fungerer meget godt. Fint perspektiv på en dramatisk hendelse, vi skjønner at mannenn og gutten ser mot det som skjer men vi ser ikke deres reaksjoner. Hva tenker de? Overraskelse og frykt? Eller er de likegyldige tilskuere? Den eldre mannen i forkant tar seg til hodet, muligens i forferdelse? Rent "teknisk" liker jeg lyset og fargene i bildet godt, uten at jeg her og nå greier å beskrive det noe mer detaljert enn som så.

Lenke til kommentar

Jeg liker dette.

 

Ikke så mye på grunn av at du har klart å fange starten på en brann og har vær på rett sted til rett tid. Jeg liker aller best menneskene i forgrunnen og at det er de som er i fokus i bildet, ikke selve slukkearbeidet.

 

Det er en kraftig symbolikk her. Vi mennesker har en trang til det spektakulære. Vi står i kø for å se ulykker eller branner eller andre episoder med stor dramatikk. Vi fråtser i katastrofer som ikke rammer oss selv. Mannen med sønnen på armen - de vil ha noe å snakke om i dagevis, nesten like bra som sirkus.

 

Jeg vet ikke hva du har gjort med etterbehandlingen, men det funker også.

 

Det eneste jeg ikke liker er at du har linket fra imageshack. Les retningslinjene for å legge ut bilder i BK. Imageshack er en host jeg har irritert meg mye over, den er ofte treg.

 

- Rams

Lenke til kommentar

Jeg har bare en ting å si:

Jævla bra!

 

Soleklart et av de beste bildene jeg har sett her inne. Fototeknisk kunne det vært ønskelig å få plassert mannen og barnet lengre til venstre, og dermed skape litt tyngde, men dette er bare pirk, og jeg vet ikke om det ville, sånn sett, tilføyd bildet noe. Det er fantastisk, om det så er et lykketreff, at mannen holder barnet på den måten, at fargene stemmer så godt overrens og at det ikke er noe nevneverdig utbrenthet (for det ser ut som om sollyset kommer mot deg?). Knall, og du har min fulle respekt, noe jeg ikke gir mange her inne.

Lenke til kommentar

Imageshack ødelegger et ellers meget bra bilde for meg. Meget bra reportasjebilde som jeg ikke har noe å utsette på. Hvorfor skulle jeg det. Jeg har bare oversett det fordi det er linket til Imageshack.

 

Jeg gleder meg til å se flere interessante bilder fra din side, men bruk den lagringsplassen som følger med din brukerkonto her. I andre kategorier og fora kan du gjøre hva du vil, men ikke i BK. Her er det ikke lov å bruke hosting og linking til eksterne sider slik det er i de tekniske delene av forumet.

Lenke til kommentar
Synes dette er uvanlig godt fanget. Her har du fanget dramaet fra et helt annet perspektiv, og satt det i en ramme som på mange måter gjør det hele mye verre. Dette kunne vært et standard reportasjebilde av brann og skrikende folk. Men her fanger du perspektivet til en liten gutt og pappa, og får med resten, litt på avstand. Det er sterkt!

 

 

Kan ikke si noe annet enn at jeg er enig i det her...

Lenke til kommentar
Imageshack ødelegger et ellers meget bra bilde for meg. Meget bra reportasjebilde som jeg ikke har noe å utsette på. Hvorfor skulle jeg det. Jeg har bare oversett det fordi det er linket til Imageshack.

Er selv veldig imot imageshack, mer enn noen andre bildehost tjenester. Popups, treg lasting, og mye mer. Men her er det altså linket direkte til bildet, ikke noe unødvendig ting på sidene eller noe slikt. Så at du ikke kommenterer fordi det står imageshack i adresselinjen blir for dumt. Ikke vær så pirkete i den grad.

 

 

Ellers så var dette bildet utrolig godt fanget. Guttungen som holder rundt faren, og stigene med brannmannskapet som spyler ned bygningen. Bildet er veldig sterkt i mine øyne og fører frem de viktigste tingene i livet.

Lenke til kommentar

Scotty: Her må vi være rettferdige, og jeg er ikke mer pirkete enn det vi alle er enige om å være. Nå er vi midt i en prosess der dette skal bort, så vi må være så pirkete. Siden du ikke er aktiv i BK så er du unnskyldt for denne posten, men jeg mener at du som kommer utenfra skal respektere hvordan vi her i BK ønsker at det skal være. Det er vi som daglig bruker denne delen av hw.no som skal avgjøre hvordan vi skal ha det her. Hvis du har noen innvendinger på det jeg skriver så ta det opp i rett tråd, og den finner du her.

 

Det er nemlig ikke bare på grunn av at Imageshack er full av pop-ups og slikt at vi er i mot dette vesenet, men også fordi da blir BK avhengig av stabiliteten til en annen side i tillegg. Det er ekstra viktig for BK at bildene også finnes i tråden i fremtiden, for uten bilder blir BK-tråder helt meningsløse.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Synes dette er uvanlig godt fanget. Her har du fanget dramaet fra et helt annet perspektiv, og satt det i en ramme som på mange måter gjør det hele mye verre. Dette kunne vært et standard reportasjebilde av brann og skrikende folk. Men her fanger du perspektivet til en liten gutt og pappa, og får med resten, litt på avstand. Det er sterkt!

 

 

Kan ikke si noe annet enn at jeg er enig i det her...

 

Slenger meg på denne jeg også; fantastisk bra utført! :thumbup:

 

 

EG

Lenke til kommentar
(...) bruk den lagringsplassen som følger med din brukerkonto her. I andre kategorier og fora kan du gjøre hva du vil, men ikke i BK. Her er det ikke lov å bruke hosting og linking til eksterne sider slik det er i de tekniske delene av forumet.
Beklager så mye, jeg var ikke klar over at det var blitt innført som regel her i bildekritikken. Jeg brukte imageshack denne gang da jeg i gjennom årenes løp har brukt opp all den tilgjengelige vedleggsplassen, men jeg har nå gjort noen justeringer å fått det lastet opp på forumets servere i steden. Kanskje kunne det legges til i Retningslinjer og info for bildekritikk slik at andre ikke brenner seg på det samme?

 

Det er nemlig ikke bare på grunn av at Imageshack er full av pop-ups og slikt at vi er i mot dette vesenet, men også fordi da blir BK avhengig av stabiliteten til en annen side i tillegg. Det er ekstra viktig for BK at bildene også finnes i tråden i fremtiden, for uten bilder blir BK-tråder helt meningsløse.
Dette er jeg prinsippiellt sett faktisk helt enig i, jeg argumenterte selv for det samme under kravet om økning av vedleggsgrensen?. (Som heldigvis ble infridd, om enn ikke like drastisk som kanskje ønsket..)

 

Bildet gjenspeiler kanskje ikke helt dramatikken i situasjonen?

Føler at det blir stor fokus på personene og at brannen ikke kommer like heldig fram.

 

Mulig bildet har kunnet vært litt mer interesant om du hadde fått vinklet det litt, legg merke til hvor sentrert bildet føles.

Jeg er helt enig i at dramatikken ikke kommer helt frem, på tidspunktet bildet ble tatt var brannen fortsatt i startfasen og de fleste (inkludert meg selv) lurte på hvorvidt de ville klare å slukke brannen eller om den ville utvikle seg videre. Kameraet sa dog takk for seg med flate batterier ganske kort etter bildet ble tatt så jeg fikk dessverre ikke dokumentert det fulle forløpet som innebar bandt annet ambulanser og røykdykkere og følgelig mer røyk. (Flammer var det lite av fra den vinkelen.)

 

Jeg skulle nok ønske at det var litt mer rom på høyresiden, men der sto det en politibil i veien og politiet var såpass jumpy at jeg valgte å ikke lene meg nevneverdig over bilen. Jeg har derfor ikke noe å gå på på høyre side. Bildet er egentlig tatt på høykant men jeg skar bort litt korsrygg og himmel i etterkant for å komme litt tettere på personene i bildet.

 

Jeg har bare en ting å si:

Jævla bra!

 

Soleklart et av de beste bildene jeg har sett her inne. Fototeknisk kunne det vært ønskelig å få plassert mannen og barnet lengre til venstre, og dermed skape litt tyngde, men dette er bare pirk, og jeg vet ikke om det ville, sånn sett, tilføyd bildet noe. Det er fantastisk, om det så er et lykketreff, at mannen holder barnet på den måten, at fargene stemmer så godt overrens og at det ikke er noe nevneverdig utbrenthet (for det ser ut som om sollyset kommer mot deg?). Knall, og du har min fulle respekt, noe jeg ikke gir mange her inne.

Jøss, takk for flotte ord! Når jeg så motivet tenkte jeg spontant at dette er en sjanse som ikke kommer igjen og jeg prøvde som best jeg kunne å komponere bildet slik som over samtidig som eksponeringen skulle passe. Jeg fik tatt to bilder med mine skjelvende fingre før vi ble geleidet lengre bakover og kameraet sa takk for seg. Jeg skulle nok ønske at jeg hadde mer erfaring i en slik situasjon men det ble ihvertfall en opplevelse og et bilde fra noe jeg ikke havner midt i så alt for ofte.

Lenke til kommentar
Kanskje kunne det legges til i Retningslinjer og info for bildekritikk slik at andre ikke brenner seg på det samme?

Jobber med saken. Hvis du har tid, les denne tråden og kom med kommentarer. Mange av disse reglene står i dag ikke i rettningslinjene, men istedet i diskusjonen til den. Det er mulig at noen regler er uskrevne idag, men det er noe av det vi vil rette opp.

 

Jeg har ikke hatt tid til å kommentere bilde ditt, og etersom det som bør sies allered er sagt, nøyer jeg meg med å si: fint bilde - godt jobbet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er et glimrende bilde som kunne ha stått på trykk i et seriøst reportasjemedie, så jeg er glad for at du i det hele tatt deler det med oss. Men jeg håper at du ikke har klart å bruke opp alle 50mb du har tilgjengelig. Jeg gikk også tom for plass for en tid tilbake, men nå har jeg 15mb å gå på før jeg går tom igjen. Jeg håper nye BK med ubegrenset lagringsplass til vedlegg snart er på plass.

 

Hvor mye plass har du igjen, fargoth?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...