Gå til innhold

Zalman +q 6600 = bom?

Anbefalte innlegg

Har nylig gått til innkjøp av en zalman cpu kjøler som visstnok skal være superbra med min prosessor. Men temperaturen på kjernene fordeler seg slik:

(Idle)

Core 0: 38

Core 1: 38

Core 2: 35

Core 3: 37

Systemtemp ligger på 20 grader, og CPU skal visstnok ligge på 16 grader.

Kjernetempen går derimot ned på hundredelssekundet etter at jeg lukker tunge spill.

Alle tallene er tatt i fra speedfan. Cpuinstillingene er stock, og med stock vifte lå tempen på 40-50, 58 ved load.

Er dette akseptabelt med en helt ny kjøler? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en Zalman 9700NT cpukjøler, på en Q6600 prosessor som er overklokka fra 2.4 til 3.0 GHz (speedstep er slått av).

Jeg har nå bestemt meg å holde cpu-kjølevifta på 37.5% styrke og kun 100% når cpu temperatur er over 55 grader C (bios instillinger). Da støyer cpu vifta minst mulig har jeg oppdaget.

Da temperaturgrensa var satt til 50 grader og vifta sto på 50% styrke tidligere, så slo vifta ofte opp på 100% styrke, sånn fram og tilbake under middels arbeidslast.

Idle temp:

40

36

42

40

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

La den svette litt for deg vel... ville ikkje brydd meg før den var oppi 70-75 grader, om den var stabil og fin...

Alt for mange er bekymra for denne tempraturen på cpu'n...

Eg har enda til gode for å finne noken som faktisk har avliva cpu'n pga varme.

Blir dei for varme, klokker dei seg ned...

Dei dør ikkje akkurat som fluger.

Lenke til kommentar
La den svette litt for deg vel... ville ikkje brydd meg før den var oppi 70-75 grader, om den var stabil og fin...

Alt for mange er bekymra for denne tempraturen på cpu'n...

Eg har enda til gode for å finne noken som faktisk har avliva cpu'n pga varme.

Blir dei for varme, klokker dei seg ned...

Dei dør ikkje akkurat som fluger.

Hmm. Kanskje kravet mitt om lav temperatur ikke er så realistisk lenger?:p Forrige system jeg satt opp hadde en amd athlon 2600+. Var litt enklere å holde nede. Men hvor går grensa for overdriven varme da? Det går ikke ut over ytelse selv om den blir 70 grader kanskje?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruk Coretemp for å finne HELT korrekt temperatur. Opplevde at Speedfan rotet med tallene når jeg skulle måle av, men kan hende den har blitt oppdatert og fikset siden det.

Anbefaler uansett coretemp til å lese av temperaturer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...