Isvarmt Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 - Lurte på om Litago sjokolademelk er syreskadelig for tennene, altså at det etser på emaljen som Cola gjør, vet at vanlig melk er sunt for tennene men hva med Litago.? Lenke til kommentar
Two-headed boy Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Husker jeg målte pH på Litago med lakmuspapir i kjemien på skolen en gang. Papiret viste at pH var nøyaktig 7 noe som vil si nøytralt. Jeg er dog overbevist om at det ikke kan stemme, selv om jeg målte flere ganger med samme resultat. Men bra for tennene er det nok ikke, da det inneholder mye sukker. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Husker jeg målte pH på Litago med lakmuspapir i kjemien på skolen en gang. Papiret viste at pH var nøyaktig 7 noe som vil si nøytralt. Jeg er dog overbevist om at det ikke kan stemme, selv om jeg målte flere ganger med samme resultat. Kvifor i all verden skulle det ikkje stemme? Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 I denne sammenheng ville jeg ikke tenkt syreangrep. Jeg ville heller hatt i bakhodet at det tilsatte sukkeret skader tennene og kan gi hull. Dessuten er det svært fetende og langt ifra ideelt om du tenker på vekten. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Tviler på at syreangrep er det største problemet med Litago. Er mer skeptisk til alt sukkeret man får i seg. Lett å fa diabetes på den måten... Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Litago bør ikke inntas på jevnlig basis. I likhet med brus inneholder det vanvittige mengder med sukker som virker skadende på tenner, og fetende. Om du inntar for mye sukker vil du i verste fall ende opp med diabetes. Og det min venn, det vil du ikke. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Litago bør ikke inntas på jevnlig basis. I likhet med brus inneholder det vanvittige mengder med sukker som virker skadende på tenner, og fetende. Om du inntar for mye sukker vil du i verste fall ende opp med diabetes. Og det min venn, det vil du ikke. Klart jeg ikke vil det,- men nå er jeg langt ifra den situasjonen også. Har nesten aldri smakt Litago. Lenke til kommentar
eriks1 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Litago bør ikke inntas på jevnlig basis. I likhet med brus inneholder det vanvittige mengder med sukker som virker skadende på tenner, og fetende. Om du inntar for mye sukker vil du i verste fall ende opp med diabetes. Og det min venn, det vil du ikke. Det er en misoppfatning at sukker i seg selv gir diabetes (man kalte det jo før sukkersyke). Livsstil kan helt klart være en bestemmende faktor for om man får diabetes type 2, men det er for høyt energiinntak som fører til overvekt/fedme, og dermed økt risiko for diabetes. Men sukker (da mener jeg tilsatt sukker, dvs sukrose/sakkarose) er ikke avgjørende (det kommer an på hva du mener med "for mye" forresten). Hvis man sammenlikner Litago sjokolademelk med Coca-Cola, får du i deg ca 33,5 gram mindre sukker pr 1/2-liter. Dessverre får du også i deg 105 kcal mer hvis du velger 1/2 l Litago fremfor Cola, men du får samtidig i deg en god del kalsium (nesten 500 mg) og essensielle aminosyrer (protein). Men det bør selvsagt ikke drikkes som om det var vann, og skal man drikke det daglig må man kompensere for den ekstra energien man får i seg ved å spise/drikke mindre av andre ting... Endret 12. august 2008 av eriks1 Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Forskere har bevist at sukker ikke skader tenner. Kan ikke backe det opp atm, men skal finne link. Lenke til kommentar
eriks1 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Forskere har bevist at sukker ikke skader tenner. Kan ikke backe det opp atm, men skal finne link. Hm, det var nok ukjent for meg, men vis gjerne til hvor du har det fra. Det finnes jo flere sukkerarter som har ulik effekt på tennene. Forklaringen på at sukker gir karies er at sukker blir brutt ned ved hjelp av spyttamylase, og at nedbrytningsproduktene gir næring til bakterier i munnen (streptokokkbakterier og laktobasiller) og senker pH i spyttet. Karies ble "oppdaget" på 1890-tallet, og man har jo hatt en ganske entydig oppfatning av hvordan det dannes, men presenter gjerne ny og spennende forskning på dette! Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Forskere har bevist at sukker ikke skader tenner. Kan ikke backe det opp atm, men skal finne link. Det visste jeg absolutt ikke. Har alltid trodd sukker skader tennene. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Eg har drukke mykje brus og ein del Litago og har verken hol eller syreskader på tennene. Endret 17. august 2008 av Jassogitt Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Eg har drukke mykje brus og ein del Litago og har verken hol eller syreskader på tennene. Da har du sikkert sterke tenner med kraftig emalje. Har forøvrig verken syreskader eller hull i tennene jeg heller,- selv om jeg ikke drikker så mye brus o.l. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Nesten alt man putter inn i munnen starter et angrep på en eller annen måte, så Litago gjør nok dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå