Gå til innhold

Skader Litago tennene(syreangrep)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker jeg målte pH på Litago med lakmuspapir i kjemien på skolen en gang. Papiret viste at pH var nøyaktig 7 noe som vil si nøytralt. Jeg er dog overbevist om at det ikke kan stemme, selv om jeg målte flere ganger med samme resultat.

Men bra for tennene er det nok ikke, da det inneholder mye sukker.

Lenke til kommentar
Husker jeg målte pH på Litago med lakmuspapir i kjemien på skolen en gang. Papiret viste at pH var nøyaktig 7 noe som vil si nøytralt. Jeg er dog overbevist om at det ikke kan stemme, selv om jeg målte flere ganger med samme resultat.

Kvifor i all verden skulle det ikkje stemme?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Litago bør ikke inntas på jevnlig basis. I likhet med brus inneholder det vanvittige mengder med sukker som virker skadende på tenner, og fetende. Om du inntar for mye sukker vil du i verste fall ende opp med diabetes. Og det min venn, det vil du ikke.

Lenke til kommentar
Litago bør ikke inntas på jevnlig basis. I likhet med brus inneholder det vanvittige mengder med sukker som virker skadende på tenner, og fetende. Om du inntar for mye sukker vil du i verste fall ende opp med diabetes. Og det min venn, det vil du ikke.

Klart jeg ikke vil det,- men nå er jeg langt ifra den situasjonen også. Har nesten aldri smakt Litago.

Lenke til kommentar

Det er en misoppfatning at sukker i seg selv gir diabetes (man kalte det jo før sukkersyke).

Livsstil kan helt klart være en bestemmende faktor for om man får diabetes type 2, men det er for høyt energiinntak som fører til overvekt/fedme, og dermed økt risiko for diabetes. Men sukker (da mener jeg tilsatt sukker, dvs sukrose/sakkarose) er ikke avgjørende (det kommer an på hva du mener med "for mye" forresten).

Hvis man sammenlikner Litago sjokolademelk med Coca-Cola, får du i deg ca 33,5 gram mindre sukker pr 1/2-liter. Dessverre får du også i deg 105 kcal mer hvis du velger 1/2 l Litago fremfor Cola, men du får samtidig i deg en god del kalsium (nesten 500 mg) og essensielle aminosyrer (protein).

Men det bør selvsagt ikke drikkes som om det var vann, og skal man drikke det daglig må man kompensere for den ekstra energien man får i seg ved å spise/drikke mindre av andre ting...

Endret av eriks1
Lenke til kommentar
Forskere har bevist at sukker ikke skader tenner. Kan ikke backe det opp atm, men skal finne link.

Hm, det var nok ukjent for meg, men vis gjerne til hvor du har det fra.

Det finnes jo flere sukkerarter som har ulik effekt på tennene. Forklaringen på at sukker gir karies er at sukker blir brutt ned ved hjelp av spyttamylase, og at nedbrytningsproduktene gir næring til bakterier i munnen (streptokokkbakterier og laktobasiller) og senker pH i spyttet.

Karies ble "oppdaget" på 1890-tallet, og man har jo hatt en ganske entydig oppfatning av hvordan det dannes, men presenter gjerne ny og spennende forskning på dette!

Lenke til kommentar
Eg har drukke mykje brus og ein del Litago og har verken hol eller syreskader på tennene.

Da har du sikkert sterke tenner med kraftig emalje.

Har forøvrig verken syreskader eller hull i tennene jeg heller,- selv om jeg ikke drikker så mye brus o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...