Gå til innhold

Stortjuv i på leiting etter bytte

Anbefalte innlegg

Dette bildet legger jeg mest ut for moro skyld. Jeg synes rett og slett at storjoen er en artig fugl, der den i hovedsak lever av å rane andre sitt jaktbytte. Jeg synes den fortjener litt oppmerksomhet. Tjuer får alt for lite av det.

Ikke nødvendigvis stor fotokunst det her, men funker det på et vis?

post-70335-1215119696_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok komposisjon, men ingen deler av fuglen er ordentlig skarpt og fuglens øye kan bare såvidt skimtes. Kanskje det er mer å hente med etterbehandling og kanskje du har forbedringspotensiale i utstyr og/eller fotograferingsteknikk.

Lenke til kommentar
Ok komposisjon, men ingen deler av fuglen er ordentlig skarpt og fuglens øye kan bare såvidt skimtes. Kanskje det er mer å hente med etterbehandling og kanskje du har forbedringspotensiale i utstyr og/eller fotograferingsteknikk.
Dette er nok strengt tatt et av bildene jeg ikke burde vist, sånn med tanke på min forumkredibilitet. Men skitt la gå, tenkte jeg :)
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit å legge ut bilder som ikke er like vellykket, ikke minst fordi det ofte er diskusjoner rundt slike bilder man kan lære mest. Mange bilder jeg har lagt ut under BK tilhører kategorien "ikke like vellykket".

Hva ønsker du å oppnå med å legge ut denne tyven?

Lenke til kommentar
Hva ønsker du å oppnå med å legge ut denne tyven?
Tja. For å være 100% ærlig så vet jeg ikke helt.

Det handler nok mye om at opptaket er gjort under ganske ekstreme forhold kontrastomfangsmessig. Så det er mer et eksperimentelt opptak, hvor jeg forsøkte å tyne mer inn på brikka enn det som normalt er mulig. Bla. ved å bruke ERD funksjonen i kamera, og utstrakt bruk av komepnsasjon.

Problemet sånn rent tilbakemeldingsmessig, er at dere ikke var tilstede og derfor vanskelig kan si så mye fornuftig om teknikken. Ut over å hjelpe meg og fastslå at bildet ikke er så mye å samle på.

I tillegg har jeg nok og en viss trang til å dele noe som for meg var en spesiell naturopplevelse. Der er problemet at akam ikke er et naturopplevelsesforum.

Lenke til kommentar

For meg er ikke bildet noe spesielt, men for deg gir det helt sikkert assosiasjoner til akkurat den turen.

Det du nevner om at opptaket er gjort under ekstreme forhold kan sikkert være av interesse for andre Pentax-brukere. Hva med exif?

Lenke til kommentar
For meg er ikke bildet noe spesielt, men for deg gir det helt sikkert assosiasjoner til akkurat den turen.

Det du nevner om at opptaket er gjort under ekstreme forhold kan sikkert være av interesse for andre Pentax-brukere. Hva med exif?

EXIF er ikke særlig spesielle, f:5,6, 1/320 og 200 ISO. Lyset er målt med vanlig matrix-måling og -2EV kompensasjon. Men det avspeiler ikke kontrastomfanget, det avspeiler kun min eksponering.

For moro skyld lot jeg bildet få en ny runde i Lightroom. Jeg ser nå at jeg var alt for opptatt av å redde detaljer i høylysene, og at det gikk på bekostning av tegningene i fuglen. Ikke at dette gjør bildet til et mesterverk, men noe bedre ble det nok.

post-70335-1215126677_thumb.jpg

En anelse bedre tegning av fuglen gir dette på min skjerm.

Ellers blir dette et skoleeksempel på at det er lett og se seg blind på et bilde. Å legge sine egne følelser og sine egne oppleelseer for mye inn i vurderingene. For magefølelsen min har nok hele tiden sagt meg at dette ikke holder mål.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...