Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ja. Klart Gud har skjegg. Men er det slik at de snille mennene har langt skjegg, og de slemme kort? Jeg lurer på om ikke det lange skjegget kan symbolisere godhet. Men da synes jeg det er rart at djevelen ofte er illustrert slik:

satan.jpg

Noe annet jeg synes er rart er at de snille ofte er litt tunge og runde.

Endret av Ville Vonca
Lenke til kommentar
A Kindergarten teacher was observing her classroom of children while they were drawing. She would occasionally walk around to see each child's work.

As she got to one little girl who was working diligently, she asked what the drawing was.

The girl replied, "I'm drawing God."

The teacher paused and said, "But no one knows what God looks like."

Without missing a beat, or looking up from her drawing, the girl replied, "They will in a minute."

Så vi får finne denne jenta og spørre henne ;)

 

Siden Gud er allmektig, så kan han vel vise seg akkurat slik Gud ønsker. Gud har jo bl.a fremstått som en brennende busk.

Som nevt over så er nok langt eller litt stort kraftig skjegg ett symbol på visdom, og Gud skal visst nok være ganske vis, så da bør Gud ha skjegg.

 

Kirken forby frem til, husker ikke helt når, men mener det var frem til 1600 tallet, kunstnere å illustrere engler. Fordi ingen viste hvordan engler så ut. Man hadde da også spørsmålet "hvor mange engler er det plass til på et knappenåls hode" (er knappenålen så gammel ?) Egentlig så gjelder jo denne problemstilingen også Gud, ikke knappnålen, men hvordan Gud ser ut. Så kirken burde vel egentlig opprettholdt dette forbudet ?

 

Hvis Gud finnes, og Gud ønsker å vise seg i menneskelig skikkelse så har Gud skjegg. Noe annet blir skuffende ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror Gud har skjegg når han ønsker det. Tross alt er han allmektig, og har åpenbart seg for mennesket på flere forskjellige måter. Blant annet åpenbarte han seg for Moses, i form av en skjeggløs, brennende busk. Men så vidt jeg vet, finnes det ikke noe om at Gud har åpenbart seg med skjegg i verken Koranen eller Bibelen. (Jeg har hverken lest Koranen eller Bibelen.)

Endret av Funky-mama
Lenke til kommentar

Hadde Adam skjegg?

 

Mest sannsynlig ikke, skjegg og hår må jo gjerne vokse ut først. Han hadde nok heller verken hår på hode eller ved kronjuvelene heller. Er jo ikke særlig smart å skape noen med masse skjegg og hår..

Adam gikk rundt naken da og han var sikkert utsatt for kjølige vinder han også. Kanskje hele kroppen var full med hår?

 

Så gitt at Gud skapte mennesket i sitt eget visuelle bilde så kan man trekke konklusjonen om at Gud skjeggvekst.

 

Skapte Gud mennesket i sitt eget "mentale" bilde derimot så faller denne konklusjonen bort.

 

Er Gud en kvinne så barberer hun seg nok både under armene og nedentil. Man dette forutsier jo også at Adam var en kvinne, noe som er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Først må en definere skjegg for å kunne avgjøre om denne Gud består blandt annet av det.

Det er hår på hake og kinn. Gjerne litt nedover mot halsen også.

Men har Gud et definert ansikt. Kan du si at Gud ser "sånn" ut?

 

 

 

Hvor mye veier Gud? Hvor høy er Gud? Hvor bred er Gud? Hva består Gud av? Disse spørsmålene er latterlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...