Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Annbefalt mat for diabetiker?

Gjest diabetiker

Anbefalte innlegg

Gjest diabetiker

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Poster anonymt, vil ikke at at noen skal kunne søke opp brukernavnet mitt og finne denne posten :)

Jeg har nettopp fått vite at jeg har fått diabetes (mest sannsynlig type 1) og har derfor fått endel opplæring på hva jeg bør holde meg unna og hva jeg bare bør konsumere i små mengder. Grønnsaker utenom potet og erter er BRA, noe frukt er greit, helst grovt brød, ikke mye melk, unngå søte ting osv.

Er det noen flere som har denne sykdommen? Kunne vært interessant å høre hvilke matvaner dere har, hvilken mat dere spiser, og hva dere spiser om dere skulle få lyst på "noe godt". Har dere funnet noen pålitelige kilder/lister over god/dårlig-mat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har ikke sykdommen, men har en viss peiling likevel (greit å være forberedt ;)). Hvilken type du har er ganske vesentlig. Det finnes fordeler og ulemper ved begge. Jeg antar at du har type 1, med mindre du er gammel, kraftig overvektig eller tilfeldigvis har arvestoffet til type 2.

Hvorfor er ikke poteter bra? Eller melk? Den tar jeg ikke helt. Målet ditt må være å spise mat med lav glykemisk belastning så du unngår store svingninger i blodsukkeret. Har du type 1 kan du styre mye med hurtigvirkende insulin og dermed vil du kunne spise ting med høy glykemisk belastning, så lenge du kompenserer med insulin. Det regner jeg med ikke er veldig anbefalt, men kan være greit når du skal unne deg noe.

Lenke til kommentar

Det at man bær unngå melk og poteter er fordi disse inneholder mye melkesukker og stivelse. Jeg har diabetes 2 og bruker insulin sammen med tabeletter, spiser egentlig egentlig "normal" kost bare man passer på å unngå søtsaker, meieriprodukter og slikt. Har ikke kuttet ut kokt potet men varierer mye med ris så går greit for meg. Har aldri vært glad i fet mat heldigvis. Spsier sjokolade og potetgull en sjelden gsng men spsier som regel popcorn som snacks, er litt salt men overlever Frukt har man fått beskjed om at man kan spise mye av.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jepp, håper jeg kan gå over til tabletter, men det er vel heller tvilsomt - jeg er verken gammel eller overvektig.

Jeg har alle symptomer på type 1, men det rare er at den eneste i familien vi er sikre på har hatt diabetes, var min ene oldemor.

Lenke til kommentar
Gjest Diab?

Hei.

Jeg lurer også på om jeg har diabetes. Har ihvertfall flere symptomer som kan type på dette. I forbindelse med dette har jeg gjort litt research. Kom over en liste hvor det står hvilken frukt som har høy og lav glykemisk belastning. Kunne sikkert vært interessant å vite. ;) Og også en hvor det står glykemisk belastning for en del andre mattyper.

Forresten, hvilke symptomer hadde du som gjorde at du fikk mistanken?

Lenke til kommentar
Jepp, håper jeg kan gå over til tabletter, men det er vel heller tvilsomt - jeg er verken gammel eller overvektig.

Jeg har alle symptomer på type 1, men det rare er at den eneste i familien vi er sikre på har hatt diabetes, var min ene oldemor.

Diabetes kan være arvelig og kan slå ut når som helst egentlig. Bestefaren min fikk type 2 når han var gammel og vet det lå diabetes i familien hans på onkelen hannessin side. Er ingen andre i famiien min blant onkler, tanter og søskenebarn som har det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Type 1 diabetes er umulig å ikke oppdage. Når kroppen slutter å produsere insulin fullstendig, så får man ganske heftige symptomer etterhvert. Type 2 kan man derimot gå med i flere år. Desto lengre man går med type 2, desto verre blir diagnosen. Jeg har testet meg to ganger, for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Gjest Diab?
Type 2 kan man derimot gå med i flere år. Desto lengre man går med type 2, desto verre blir diagnosen.

Det er dette som bekymrer meg. Om jeg har diabetes vil jeg få vite det så fort som mulig, før jeg får varige svekkelser som ikke kan bekjempes kun med omlegging av kosthold.

Forresten, noen som vet den glykemiske belastningen en kebab har? Godteri og brus kan jeg nok legge av meg, kebaben hadde det blitt vanskeligere med.

Jeg har testet meg to ganger, for å være på den sikre siden.

Japp, har også testet meg en gang før. Da spurte legen om jeg hadde spist en brødskive litt før. Antar at det betyr at jeg hadde blodsukker-verdier som var litt i overkant av normalspekteret? Tror i alle fall jeg skal få testet meg igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du skal i utgangspunktet måle blodsukkeret fastende. Deretter skal du drikke en sukkerløsning (elns) og måle igjen.

Lenke til kommentar

Om du kjenner noen som har blodsukkermåleapparat så kan du bruke det og teste deg med. Normalt ligger blodsukkeret mellom 4- 7 eller 8. har du over 10 så bør du igå til lege og sjekke og få tatt blodprøver av deg. . Da de ble oppdaget hos meg så hadde jeg et blodsukker på over 18. Nå de tar blodprøver av deg så er det de går etter for å se hvordan du ligger an HBA1C som også kalles langtidsblodsukker som er et gjennomsnitt for de siste måneden. dette bør ligge under 7-8.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hadde 5. Og det var ikke fastende. En kompis hadde 25 og ble lagt rett inn på sykehus.

Lenke til kommentar

Som det ble nevnt så er type 1 når du ikke har insulinproduksjon igjen og må tilsette insulin via sprøyte/pumpe hele tiden for å regulere. Type 2 kan variere veldig om hvordan den kan reguleres. Med mange så kan det reguleres med kost uten noen form for medisinering.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter
Hei.

Jeg lurer også på om jeg har diabetes. Har ihvertfall flere symptomer som kan type på dette. I forbindelse med dette har jeg gjort litt research. Kom over en liste hvor det står hvilken frukt som har høy og lav glykemisk belastning. Kunne sikkert vært interessant å vite. ;) Og også en hvor det står glykemisk belastning for en del andre mattyper.

Forresten, hvilke symptomer hadde du som gjorde at du fikk mistanken?

kraftig vekttap, tørr på leppene, tørr i munnen, kløe nerrantil, ekstrem tørste. Takk for linkene forresten.

Jeg hadde 5. Og det var ikke fastende. En kompis hadde 25 og ble lagt rett inn på sykehus.

Jeg hadde 19 og ble lagt rett inn på sykehus. På sykehuset hadde det økt til 23 eller noe. Er nok rimelig sikker på at jeg har type 1, men har ikek fått svar på alle prøvene enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...