Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye jeg sove?

Anbefalte innlegg

Plages med at jeg blir trøtt om ut på dagene (11-12 tiden). Jeg spiser og drikker nok tror jeg ( 0,5l drikke + 2 skiver hver tredje time, havregryn til frokost). Er små trøtt hele dagen, men spesielt mellom 10-13! Senere, på kvelden kvikkner jeg litt til ... Jeg jobber 8 timer dagen, bruker kroppen når jeg jobber, men blir ikke sliten. Er ikke hardt fysisk arbeid.

Legger meg mellom 2100 og 2130, står opp kl 0630. Spiser frokost 0645(havregryn). Kommer på jobb 0730, jobber til 0930 pause hvor jeg spiser(10-15min). Rundt 10 tiden blir jeg trøtt og seig, gjesper osv. Jobber til 1230 da jeg spiser og har pause 30min. Jobber resten av dagen til 1530, drar hjem, spiser middag. Venter 1 time før jeg drar på trening(styrke 1 time). Jeg våkner liksom litt tiden jeg skal trene, rundt 1700. Kommer hjem i 1900, spiser. 2 timer på dataen før jeg spiser noen skiver og legger meg :p Er kansje ikke lurt å spise rett før jeg legger meg, men er så sulten :p

Jeg sover alså ca. 8-9timer natten. Jeg våkner kansje èn gang om natten, bare for å drikke litt pepsi max, så sovner jeg igjen. Når jeg går å legger meg, tar det ikke mer enn 5 min før jeg sover :S

Er det noe jeg kan gjøre for å ungå å bli trøtt på dagene? Hadde vært utrolig fint om noen har noen tips :D Har kjøpt meg koffeinpiller, noe jeg håper funker.

Edit; glemte å nevne kveldsmat og mat etter trening.

Endret av Medisinmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Plages med at jeg blir trøtt om ut på dagene (11-12 tiden). Jeg spiser og drikker nok tror jeg ( 0,5l drikke + 2 skiver hver tredje time, havregryn til frokost). Er små trøtt hele dagen, men spesielt mellom 10-13! Senere, på kvelden kvikkner jeg litt til ... Jeg jobber 8 timer dagen, bruker kroppen når jeg jobber, men blir ikke sliten. Er ikke hardt fysisk arbeid.

Legger meg mellom 2100 og 2130, står opp kl 0630. Spiser frokost 0645(havregryn). Kommer på jobb 0730, jobber til 0930 pause hvor jeg spiser(10-15min). Rundt 10 tiden blir jeg trøtt og seig, gjesper osv. Jobber til 1230 da jeg spiser og har pause 30min. Jobber resten av dagen til 1530, drar hjem, spiser middag. Venter 1 time før jeg drar på trening(styrke 1 time). Jeg våkner liksom litt tiden jeg skal trene, rundt 1700. Kommer hjem i 1900, spiser. 2 timer på dataen før jeg spiser noen skiver og legger meg :p Er kansje ikke lurt å spise rett før jeg legger meg, men er så sulten :p

Jeg sover alså ca. 8-9timer natten. Jeg våkner kansje èn gang om natten, bare for å drikke litt pepsi max, så sovner jeg igjen. Når jeg går å legger meg, tar det ikke mer enn 5 min før jeg sover :S

Er det noe jeg kan gjøre for å ungå å bli trøtt på dagene? Hadde vært utrolig fint om noen har noen tips :D Har kjøpt meg koffeinpiller, noe jeg håper funker.

Edit; glemte å nevne kveldsmat og mat etter trening.

.......du spiser for mye korte karbohydrater! Bytt ut skivene med kornblandinger. (gir energi 4-5 timer) Og så må du spise grønnsaker/frukt og proteiner(fisk,egg og kjøtt) ........mye mer jeg kunne foreslått men da må jeg vite mye mer om deg;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Stikk til legen. Han/hun finner nok roten til problemet. Det er mulig du får i deg for lite vitamin B12. Men stikk til legen, som sagt. Ikke bruk koffeinpiller, da behandler du symptomet og ikke problemet.

Lenke til kommentar

Kjøpte koffeinpiller på shopinprivate.com ... NoDoz og Vivarin. Pepsi Max på natten er noe jeg må ha ... :/

Spiser korn til frokost og etter trening. Ellers er det skive til mat på jobb og kvelds. Skal begynne mer med frukt og grønt.

KOffeinpillene får være "midlertidig". Skal til legen om noen måneder for å sjekke ut noe annet, så tar det nok opp med han da. Hadde bare vært fint å løst det nå :p

Lenke til kommentar

Hva slags middager spiser du? Hva drikker du til måltidene? Hvor lenge har du følt deg slik? Husk at det bør være varierte middager med både grønnsaker, kjøtt eller fisk og kanskje poteter/ris/pasta. Dersom du spiser junkfood til middag, skjønner jeg isåfall at det kan gjøre deg slapp. Brød er jo egentlig langsomme karbohydrater, så det er ikke bare fy-fy å spise mtp. at det gir "bedre" energi enn for eksempel en Esso-pølse eller boller.

Har du forresten sjekket at du ikke kan være deprimert? Stoffskifteproblemer? Har du sjekket hemoglobinnivået med tanke på jernmangel? Er du mann eller kvinne? Hvor gammel er du?

PS! Pepsi Max midt på natten gir neppe noen helsegevinst. Tror ikke det er lurt å drikke. Du skader vel tennene dine. ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Er en "mann" på 17 år. Har følt meg slik i flere måneder nå, så lenge jeg kan huske ... Jeg spiser det jeg blir servert til middag. Blir hurtig mat 2-3 ganger i uken ellers greie måltid. Grønnskaper spiser jeg ikke.

Jeg tror ikke jeg er deprimert ... Hvordan finner jeg det ut ? Har ikke sjekket noen ting med kostholdet mitt.

Pepsi Max har ødelagt tennene mine ... Hadde 8 hull og enda 8 som kom til å bli hull når jeg var på tannlegen i fjord. Tennene mine har begynt å bli gule, selv om jeg pusser tenner hver dag. Det hvite på tennene er et belegg, noe som pepsi har etset vekk. Tannlegen forklarte meg noe slikt :p

Lenke til kommentar

Du kan jo lese mer om depresjon og symptomer på internett, for eksempel www.lommelegen.no eller www.helsenett.no. Der står det greit forklart de vanligste kjennetegnene ved depresjoner. Mange går rundt uten å ane at de er deprimerte. Saken er at depresjon og negative tanker tapper kroppen for enormt mye energi. Fysisk aktivitet hjelper for å få ut spenning og frustrasjon, og du ender som oftest opp både med god samvittighet, overskudd og endorfinrus, som igjen gjør deg gladere.

Kanskje folk rundt deg stiller for høye krav til deg, og at det er derfor du er utslitt? Dersom det er tilfelle, er det ikke rart at du kjenner deg som en strømpe og bare vil legge deg nedpå. Forventningspress tapper en for masse krefter.

Dersom du ennå ikke kjenner deg igjen i noe av det ovenfor og mener dette ikke kan være potensielle årsaker, kan du jo kanskje gå til legen for å sjekke om du faktisk har jernmangel.

Et tips til deg: kutt ut Pepsi Max! Det gir ingen gevinst, og nå har du jo også sett at tennene dine sier ifra til deg. Dersom du i tillegg pusser tennene rett etter å ha drukket brus, virker heller tannkremen som negativt poleringsmiddel, og du gjør bare vondt verre for tennene dine. Du sliper dermed av emaljen. Kutt ut brusdrikkingen og da særlig om natten! Og for all del: bli flinkere til å spise grønnsaker. Det er både vitaminer, mineraler og sunne karbohydrater, og de fargerike fruktene og grønnsakene inneholder dessuten antioksidanter.

Og så har jo selvfølgelig pålegget på alle skivene dine betydning for blodsukkeret ditt. Det er jo klart at om du spiser Nugatti eller syltetøy på hver skive, vil blodsukkeret hoppe i været for deretter å synke til under det opprinnelige nivået etter en stund, og dermed blir man slapp. Spis da heller kjøttpålegg og fiskepålegg! Hvis du endrer på noen vaner du kanskje er i tvil om er i tråd med det som anbefales på helsesider, så vil du kanskje merke en positiv endring, og at du får mer energi. ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er viktig å ikke lese for mye på symptomer, da kan man fort få psykosomatiske lidelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...