Gå til innhold

Ny PC til 3D-animasjon/casual gaming - 5-6000kr

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å sette sammen en grei stasjonær PC som skal brukes mest til 3D modelering/animasjon, og litt gaming av og til. Det er da snakk om spill som Garrys Mod/BF 2.

Jeg har ekstremt lite peiling når det er snakk om HW, så jeg takker for all hjelp :)

Prisen bør helst ligge på rundt 5000kr, men jeg kan strekke meg litt høyere. Skjerm/tastatur osv trengs ikke.

Det er ikke sikkert jeg får sett på denne posten igjen før om noen uker (ferie osv), men håper på noen fine forslag etter jeg er tilbake :)

Endret av kaiern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10274 Denne er ferdig bygget og funker mer enn bra nok til dine krav ;)

Tja, 3D modelering tilsvarer ikke lave krav. Til f.eks 3ds max ville jeg prioritert i denne rekkefølgen:

1 -Ram ,jo mere jo bedre. Ikke noe problem å "fylle opp" 2gb, 4gb eller enda mer.. og du sitter med en maskin som cacher på harde livet. Ram er å såpass billig, at du ikke burde satse på noe mindre en 4gb

2 -Cpu ,jo flere kjerner jo bedre, et av de få feltene i dag hvor man virkelig får valutta for flere kjerner.

3 -Gpu ,fordel med mye ram på skjermkortet dersom du jobber i modeller med masse polygoner. Har man mye penger, kan Quadro eller FireGL vurderes. Men setter det nederst på listen. Synes render software som kjører cpu fortsatt gir dårliger resultat og færre muligheter enn på cpu basserte. Ellers er ytelses økningen veldig liten. (Kjør softQuadro, og du har nesten samme ytelse for 1/4 av prisen)

Til 5-6000kr er det kanskje vanskelig å få en quad core, men ville prøvd det. Mer ram kan du jo enkelt putte i mer av senere.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp til å sette sammen en grei stasjonær PC som skal brukes mest til 3D modelering/animasjon, og litt gaming av og til. Det er da snakk om spill som Garrys Mod/BF 2.

Jeg har ekstremt lite peiling når det er snakk om HW, så jeg takker for all hjelp :)

Prisen bør helst ligge på rundt 5000kr, men jeg kan strekke meg litt høyere. Skjerm/tastatur osv trengs ikke.

Det er ikke sikkert jeg får sett på denne posten igjen før om noen uker (ferie osv), men håper på noen fine forslag etter jeg er tilbake :)

Jeg synes Sigurd2 sier det greit her. Sett skjermkort nederst på listen og kjøp evt. et bedre et senere. Skal du snu på modeller med overflater du har laget/lagt på i skjermbildet, vil et bedre skjermkort yte bedre og gjøre at alt går glattere og lettere, men det er slettes ikke der det er mest å hente. Med god erfaring og større krav i 3D-modellering vil skjermkortet bety mer, skal du bare leke deg litt er det ikke verdt å legge så mye i skjermkort ennå. Men så var det å kunne spille da..:-) Et 6600GT er iallfall billigere enn mye annet, men det er vel ikke mange som er fornøyd med det i dag..

Tenk prosessor, prosessor, prosessor til 3D..:-). ! Prosessoren er den som har den største belastningen i renderingen av dine oppsett i 3D. Jeg angrer ikke et sekund på mitt kjøp av en Q6600 som bare er klokket til 3 GHz. Antall kjerner er det du burde se etter først og fremst (I tillegg kan jeg nevne at en E2160 er mye raskere enn min gamle D 830...:-) )

Se på http://www.tomshardware.com/charts/process...-max-9,369.html (der kan du også kan sammenligne ytelse i spill etc.)

Q6600 er et godt valg fordi den har en multiplier på 9 og er billig. (Den blir litt varm hvis du klokker den opp, vannkjøling er nok bedre da. En E8400 har bedre ytelse i spill såvidt jeg vet, men kjøles fint med medfølgende kjøler). Vi får ikke i pose og sekk med mindre vi punger ut, og jeg har IKKE tenkt noen gang å kjøpe en prosessor til 10.000 og et skjermkort til 15.000. (Med mindre man skal jobbe med pc'en da, da kan det nok lettere forsvares..:-))

De nyere prosessorene har lavere multiplier og da trenger du raskere ram for å kunne oppnå samme hastighet på systemet..og raskere ram er dyrere.

Intel gir ikke ved dørene og vil gjerne lage forskjellige prosessorer med litt forskjellige egenskaper,ytelse og pris - ikke en som "har alt" som hadde gjort alt mye lettere..:-) (Selv om Intel 2x Core 2 Extreme QX9775 ser helt herlig ut helt til jeg ser på prisen...:-)

Jeg har et Gigabyte hodedkort (GA-P35-DS4) og 4 Gb Crucial DDR2 BallistiX PC6400 ram. Fungerer smertefritt..:-) Jeg kjørte med 2 Gb ram først og det går altså ikke noe særlig raskere nå for å være ærlig - og ram'en er langt fra utnyttet.. Jeg kjører både 32 bits og 64 bits Windows på dette systemet.

Uansett går tingene går ikke så raskt som jeg ønsker, prosessoren jobber hardt for å lage bilder og videoer og alt tar sin tid. (timer, timer, timer..:-) ) Har lurt litt på å sette flere maskiner sammen i en "render farm" for å få laget bilder og videoer raskere - men det koster både penger til maskin(er) og penger til strøm..:-). Jeg tør ikke å tenke på hva slags prosessor jeg brukte før, det er som natt og dag uansett..så jeg får vente til jeg har råd til to-tre ekstra maskiner med 4-kjerne prosessor og 2 Gb ram..:-)

Forslag fra Komplett:

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI - kr. 695 (evt 550W modellen)

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte - kr. 1475

Gigabyte GA-EP35-DS4, P35, S-775, ATX, Silent Pipe, DES, 2xPCI-Ex16 - kr. 1145

Gainward GeForce 8500GT 512MB DDR2, PCI-Express, DVI/Tv-Out, SilentFX - kr. 409

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64 - kr. 529

Chieftec Giga Gaming Miditower Sort, Sidevindu (Uten Strømforsyning) - kr. 579

Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM - kr. 375

NEC DVD-brenner AD-7200S Black OEM SATA - kr. 299

Sum kr. 5506 hvis jeg har regnet riktig. Skjermkort er ikke det jeg har mest peiling på for å være ærlig, så der valgte jeg bare noe jeg tror er ok.

Gigabyte 3D Galaxy vannkjølingskit koster kr. 950 eller noe slikt, og kommer da i tillegg.

Noen av Gigabyte's billigere hovedkort virker også bra, så du kan spare litt penger der. (- også stabile til klokking av prosessor og minne)

Har du en kasse fra før, kan du spare penger og heller kjøpe noen fine og stille kabinettvifter.

For å være helt ærlig så tror jeg et 64 bits operativsystem både vil bite bedre ifra seg og være mer stabilt i komplekse 3D-modeller enn et 32 bits operativsystem og 2 Gb ram i tillegg..:-)

Endret av JA
Lenke til kommentar

Sent på natt og jeg trykket på feil knapp..:-) Det er litt å hente her og der - men et godt hovedkort vil jeg iallfall ha sammen med en Q6600 eller bedre..:-)

Endret av JA
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...