Ferchie Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det er feil Zarac. Vanlig håndsåpe fra for.eks LAno er ikke giftig, men det er svært lakserende. Såpe er i bunn og grunn fett. Fett oppløser fett. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Åååå, men det gjør det jo mye bedre. Sikkert moro å ha en unge som går rundt å driter på seg hele dagen. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 ja, forgiftning vs. løs mage, tror det er litt bedre med løs mage! Men skjønner hva du mener, tingen er at barn svelger jo ikke såpa, de spytter den jo ut igjen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg mener ikke at det er verdt å ta den risken, da er detbedre å finne en annen måte å bli kvitt drittpratet på. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) jaja, det er absolutt feil måte å utføre disiplin på, men jeg vil ikke si at det er så skadelig for barnet heller. PS: Når man sier vaske munnen med såpe, så er det ikke slik at de pumper masse såpe inn i munnen til barnet og skrubber i vei, det er jo faktisk på grensen til barnemishandling. Endret 15. juli 2008 av Rasch Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det som er problemet er at det ikke er lov til å disiplinere barn lenger i dette landet. Jeg fikk ris på blanke messingen når jeg var liten. Det var ikke så fristende å drive med faenskap når man visste hva som var i vente. Uten konsekvenser så er det ikke rart at barn og unge tar helt av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det som er problemet er at det ikke er lov til å disiplinere barn lenger i dette landet. Jeg fikk ris på blanke messingen når jeg var liten. Det var ikke så fristende å drive med faenskap når man visste hva som var i vente. Uten konsekvenser så er det ikke rart at barn og unge tar helt av. Helt enig, brent barn skyr ilden. De vet hva de har i vente når man f.eks gjør faenskap. Det som jeg tror er problemet er at foreldre er alt for snille idag når ungene er ulydig. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det som er problemet er at det ikke er lov til å disiplinere barn lenger i dette landet. Jeg fikk ris på blanke messingen når jeg var liten. Det var ikke så fristende å drive med faenskap når man visste hva som var i vente. Uten konsekvenser så er det ikke rart at barn og unge tar helt av. Helt enig, brent barn skyr ilden. De vet hva de har i vente når man f.eks gjør faenskap. Det som jeg tror er problemet er at foreldre er alt for snille idag når ungene er ulydig. Det går an å lære et barn disiplin uten å ty til vold. Det er en grunn til at det ikke er lov å slå barnet sitt, fordi det lærer barn feil verdier. Jeg liker ikke frekke unger, det er det vel ingen som gjør, men hvis foreldre plutselig begynner å slå barnet sitt tror jeg ikke det løser problemet, da er det rett og slett oppdragelsen det er noe feil med. Hverken meg, eller mine søsken, har blitt lagt så mye som en finger på, og vil si at vi har hatt greit med disiplin og lært oss folkeskikk. Men akkurat den diskusjonen har vi vel hatt før her på forumet Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du kan gjerne utdype hva du mener med "feil verdier". Jeg har helt riktige verdier og løser aldri noe med vold, om de er det du sikter til. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Både jeg og søss har fått vår dose ris og ørefiker når vi var ulydige og vi har folkeskikk og oppdragelse. Minstesøss har ikke fått noe (unntatt juling fra meg og søss når hu har vært ei pest og ei plage og ødelagt tinga våre), og har heller ikke respekt, folkeskikk eller oppdragelse. Hu er rett og slett umulig. Ingen normale unger kaster kjøttpålegg på besøkende eller herper kjøretøyene deres eller truer å drepe storebror med øks ... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Heisann, skal skrive et kort sommerinnlegg her idag. Som sikkert mange av dere gjør er å nyte solen, men kan ta dere en kort pause og svare her Var og spilte volleyball sammen med noen gode kompiser her idag også kom det ett par småunger bort på sikkert 5-6år og sier :" flytt dere fra banen jævla fitter", jeg fikk jo bakoversveis av ungen som var sikkert i kne-høyde på meg og ble jo helt sjokkert og sa til gutten at de måtte ikke si slike ord, og han svarte meg med :"gjør hva jeg vil jeg", Mens den andre gutten ropte ut alle styggord han hadde i ett 6årig ordforråd. Hva syns dere om at små barn snakker slikt ? Diskuter. (Beklager ord feil) Nei, hva skal man mene om dette da? Bedritne unger, ditto foreldre, eller bare en selv som tar slikt litt for alvorlig? Det beste middelet mot slik adferd er etter min erfaring å ikke gi dævelynglene noen form for oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du kan gjerne utdype hva du mener med "feil verdier". Jeg har helt riktige verdier og løser aldri noe med vold, om de er det du sikter til. Med feil verdier mener jeg nettopp det at barn lærer seg at vold er måten å takle problemer på, men det er bra og høre at det er noen som ikke ender opp sånn også Det er jo også forskjell på å gi en ris på rumpa og få et slag i trynet, der skal jeg prøve å ikke generalisere. Men for meg blir det bare feil å avgi fysisk avstraffelse, det innebærer også å trykke såpe i munnen på unger. Jeg kan nok ta søsknene mine hardt i armen og utrykke sterke meninger, men der går også grensen. Man skal helt klart sette grenser, for meg er det et mål at de skal respektere, ikke frykte. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Både jeg og søss har fått vår dose ris og ørefiker når vi var ulydige og vi har folkeskikk og oppdragelse. Minstesøss har ikke fått noe (unntatt juling fra meg og søss når hu har vært ei pest og ei plage og ødelagt tinga våre), og har heller ikke respekt, folkeskikk eller oppdragelse. Hu er rett og slett umulig. Ingen normale unger kaster kjøttpålegg på besøkende eller herper kjøretøyene deres eller truer å drepe storebror med øks ... ADHD? Det er jo også forskjell på å gi en ris på rumpa og få et slag i trynet, der skal jeg prøve å ikke generalisere. Nettopp. Det er stor forskjell. Dessuten så har det mye å si at man er rettferdig. Jeg fikk ris når jeg hadde gjort noe virkelig galt, som den gangen jeg knuste ruta til naboen med snøball. Velfortjent straff vil jeg si. Det hjelper ikke å si: "Fy skam, hvis det ikke får noen fysiske smertefulle konsekvenser." Straff skal være vondt. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Det er jo også forskjell på å gi en ris på rumpa og få et slag i trynet, der skal jeg prøve å ikke generalisere. Nettopp. Det er stor forskjell. Dessuten så har det mye å si at man er rettferdig. Jeg fikk ris når jeg hadde gjort noe virkelig galt, som den gangen jeg knuste ruta til naboen med snøball. Velfortjent straff vil jeg si. Det hjelper ikke å si: "Fy skam, hvis det ikke får noen fysiske smertefulle konsekvenser." Straff skal være vondt. Jo, et barn trenger ikke å få fysiske smerter for at de skal skjønne at man har gjort noe feil. Her i huset passer jeg søsknene mine nesten daglig, og jeg kan gi dypt uttrykk for at jeg er sint uten å fike til dem. Og det holder i lange baner for at de ikke skal gjøre det samme igjen. Du sier i en tidligere post at du ikke ser på vold som noen løsning, det er bra Men du mener likevel at det eneste alternativet ved oppdragelse er fysisk avstraffelse? EDIT: Når det gjelder det med å kaste kjøttpålegg på folk og ødelegge kjøretøy til folk virker det ganske ekstremt Kan vel være ADHD, men jeg heller mer i retningen at det har skjedd noe forferdelig feil et eller annet sted i oppveksten(Uten å kjenne verken deg eller familien din(datasmurf) bare så det er sagt ) EDIT#2: Kjøretøy, ikke kjøretøyter Endret 15. juli 2008 av Dimitrij Lenke til kommentar
Saggy Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Hvorvidt du utøver fysisk eller psykisk avstraffning bedriver du fortsatt avstraffning. Vi har utallige eksempler på hvordan psykisk avstraffelse eller mangler på kontakt med foreldre, omsorg i oppveskte osv osv osv gir like elendige konsekvenser som vold i hjemmet. Personlig blir jeg kvalm av den overpretensiøse og sinnsvakt motstridende måten samfunnet behandler fysisk vold og tilogmed kontakt på. Hva slags logikk eller empiriske forsknings resultater beviser at fysisk avstraffelse, av typen ris på stumpen eller at en foreldre tar såpe på fingern og vasker munnen til jyplingen, fordrer "gatevold" i senere alder? Vi har blitt så forbannet forsiktige og fikserte av all fysisk kontakt at det nå i USA er nesten umulig for barnehage ansatte å gi et barn en klem om de skrubber seg på kneet i frykt for pedofili stempelet, og det er blitt umulig å sette barn "på kammerset" i frykt for tortur anklager. Jeg kan ikke engang telle på en hånd antallet ganger jeg har faktisk slått en annen person. Allikevel, jeg fikk både ris og munnvask, og gjorde jeg grundig ugang var det inn på fars og mors soverom med lyset av i et par timer så jeg virkelig kunne kjede meg, ifulgt grundig kjeft og verbal oppstramming. Selv bruker jeg sjelden sterker ord enn "fanken" og "svarte" med unntak av når jeg er i jamnaldrende selskap. Huff, jeg lurer på hvor lenge det er til foreldre ikke kan ta i ungene sine lenger uten at det går av automatiske voldsalarmer og barne"vernet"kommer til unnsetning. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Både jeg og søss har fått vår dose ris og ørefiker når vi var ulydige og vi har folkeskikk og oppdragelse. Minstesøss har ikke fått noe (unntatt juling fra meg og søss når hu har vært ei pest og ei plage og ødelagt tinga våre), og har heller ikke respekt, folkeskikk eller oppdragelse. Hu er rett og slett umulig. Ingen normale unger kaster kjøttpålegg på besøkende eller herper kjøretøyene deres eller truer å drepe storebror med øks ... ADHD? Hu er sjekka for det ja, men legene fant ingenting. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Det som er problemet er at det ikke er lov til å disiplinere barn lenger i dette landet. Jeg fikk ris på blanke messingen når jeg var liten. Det var ikke så fristende å drive med faenskap når man visste hva som var i vente. Uten konsekvenser så er det ikke rart at barn og unge tar helt av. Jeg er helt enig. Jeg har hatt en ganske streng oppvekst, ikke det at det hindret meg for mye å gjøre gale ting da. Jeg var forresten en sånn unge som begynte å gråte på forskudd om jeg hadde gjort noe galt og viste at jeg kom til å bli tatt for det! Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Sokrates sa en gang:Barna nå for tiden er tyranner. De trosser sine foreldre, hiver maten i seg og tyranniserer sine lærere. “Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk.” Sokrates, ca. 2500 år siden. [/thread] Endret 16. juli 2008 av Kakofoni Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) “Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk.”Sokrates, ca. 2500 år siden. Egentlig ganske rart det der, det er skrevet ned for 2500år siden, og det er slikt idag. Personlig ville jeg trodd av samfunnet og verden hadde forandret seg siden den gang. Nå over til dette med om det er rett og gi ris til barn, mine besteforeldre gjorde det på mine foreldre, og mine foreldre gjorde det mot meg når jeg var ulydig. Det er deres form for straff og jeg kommer til å følge den straffen på mine barn. Ser ikke på det som ondskapsfullt, men slik som Carl I.Hagen sa «Kjærlig, men mild form for avstraffelse» Her er det ikke snakk om å være voldelig mot barnet, eller å slå h*n gjentatte ganger. Det er snakk om å gi en liten fik eller lignende. Ikke å banke barna opp. Det har vært mange artikler i både aviser og lignenede, som f.eks det Verdens Gang har skrevet. TRYKK HER FOR Å LESE Hadde jeg vært virkelig slem så kunne jeg få psykisk straff også, f.eks jeg gledet meg til fredagen for da skulle jeg til bassenget, men hadde jeg vært ulydig så sa faren min :" Nei, nå har du fått deg en lærepenge, idag drar vi ikke på bassenget". Jeg lærte tidlig at visst jeg gjorde noe dumt, så fikk jeg konsekvenser for det. Jeg sier ikke at alle foreldre skal gjør dette, men jeg mener at barna skal få en lærepenge visst de har vært ulydig Som sagt tidligere, det er stor forskjell på en liten ørefik og ett stort blåmerke. Endret 16. juli 2008 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
theboss22 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 skjønner godt hva du mener trådstarter.. Har en haug med unger her i nabolaget å.. blir helt rar når jeg hører de utroligste ordene som kommer ut av munnen deres.. Og det skal sies at jeg har tatt en del unger på dette.. og etter jeg har tatt og kjefta litt på de så har jeg ikke hørt mye fra de når jeg har gått forbi f.eks... men samfunnet har nok blitt sånn i dag.. og det kommer nok mye av våres nye landsmenn og tempramanget som de har ført med seg fra landet sitt. ( jeg mener ikke noe rasistisk i det) men en ting skal være sant.. Værre skal det bli.. men når ungene blir voksne så lærer de nok at de ikke skal si sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå