Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor efektivt er det å slutte å spise i en periode? hvordan gjøre det på rett måte?

Gjest gutt 18 mange kg.

Anbefalte innlegg

sammenlignet med kaker, is, godteri og chips. hvor skadelig er ostepopp?

Ostepop er antakelig verst. Is er ikke så ille, Sans-isene er et godt alternativ eller dream-is. Det er pinneisbombene du må holde deg unna. Det er mye som faller inn under godteri, vingummi fremfor søt sjokolade f. eks. Det er heller ikke så vanskelig å lage kake som er mye sunnere enn man skulle tro, ikke ofte selvsagt.

En ting til, ikke stopp å spis. En million ganger bedre å knaske grønnsaker når du er sulten mellom de vanlige måltidene.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Snuppi_*

Hei du!

Det er faktisk ikke så effektivt å kutte maten noen dager for å så spise en dag. Når diu blir sulten og ikke får mat vil kroppen begynne å spare på energien for å sikre seg at den skal klare seg gjennom fasten. Dermed vil forbrenningen settes ned, og når du da begynner å spise igjen vil du ha en mye dårligere forbrenning enn du hadde før du startet med dette og legge på deg mye lettere. Om du spiser litt frukt annenhver time, som et eksempel siden det var det du spurte om, vil du holde forbrenningen din oppe hele tiden, slik at du kan gå ned i vekt!!! Vann må IKKE kuttes ut i mage dager, det er livsnødvendig med væske! Jeg ville spist mange sunne, små måltider ofte for å holde forbrenninga oppe, ikke spise så mye på kvelden og drikke mye vann. Om du orker kan du jo også gå deg en tur og litt sånn forskjellig! Om du gjør dette garanterer jeg at du vil gå ned i vekt, du vil få større forbrenning pga hyppig spisig, som dermed gjør at du forbrenner maten bedre OG du kan holde på med det mye leger enn det andre opplegget ditt :-). Håper jeg var til hjelp :-D

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

For meg som trener og prøver å være i kcaloverskudd virker det nesten gøy å slanke meg.. Man får et helt nytt perspektiv på ting når man har begynt å trene. Jeg lover deg, du kan slanke deg uten å trene, men om du trener og slanker deg samtidig vil alt gå MYE fortere.

Så om du går deg en god tur hver dag, spiser mye frukt, tar tran f.eks. drikker mye vann, da vil forbrenningen øke, og du vil gå ned i vekt. Og husk å spis mindre enn du bruker opp, da vil kroppen ta av kroppsfettet ditt for å få energi.

Det er det motsatte av å bygge muskler, så det kan du ikke ha noen store håp om. Men om du bedriver styrketrening ved siden av, vil det hjelpe, pga du vil opprettholde muskelmassen til en viss grad (så ikke kroppen tar av musklene i tillegg til fettet) men også pga det vil øke forbrenningsevnen.

Uansett, løsningen er ikke å faste. Slikt gjør de bare i tullete religioner etc.

Lenke til kommentar
OP

Dropp all snacks, så slipper du å tenke på hva som er sunt eller ikke. Spis det du vil en gang i uken (ikke så mye du vil en gang i uken, men de tingene du vil. Hold mengden nede) hvis du har behov for å stappe i deg sukker og e-stoff, så har du noe å glede deg til. Ellers drikk kun vann.

Ellers... gå til og fra jobb hvis du kan, jogg mye, sykle mye, ha for vane å ta en 30-40 sit-ups etter at du står opp og før du legger deg.

En sunn livsstil er i grunn alt som føles jævlig i begynnelsen. Men det vil føles helt greit etter hvert.

[Edit: endret en quote]

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Aurvan <--- Tror du quotet feil person xD jeg trener regelsmessig vektløfting og vet at det forbrenner fett, jeg er ikke OP ^_^

Heh, ja... var ikke tenkt å quote noen i det hele tatt *fikse fikse*

Vektløfting, som all annen aktivitet, forbrenner fett. Men ikke så mye som løping, sykling, boksing og annen aktivitet som har en høy intensitet over en lengre periode. Kanskje hvis du greier å pumpe konstant like lenge som du jogger, men det er vel lite trolig at det er mulig. En jogger jo gjerne uten stopp i 1-2 timer når en først tar på seg joggeskoene ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Men ikke overdriv løpinga, presser du deg for hard vil kroppen ta av karbohydratlageret i kroppen, og ikke av fettlageret, siden behovet for energi RASKT blir større.

Rolig jogging eller gåing hvis det passer deg bedre hadde vært ypperlig. + et sunt kosthold såklart.

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Mye bra her, slutte å spise er ikkje noe triks som de fleste sier.

Fikk selv litt problemer med vekta etter eg ødelagte foten min for veeeldig lenge siden, kombinert med et forfallende kosthold. Men å innse problemet, og ha fokus på bedre kosthold + regelmessig trening i form av svømming og litt sykling begynner å vise at det går ann å snu utviklingen uten å slite seg ut, eller blakke seg på "fancy helsekost". Men det tar *tid*!

Har ikkje noe konkrete tall, men først etter en 3-4 mnd la eg virkelig merke til at det nytter - og da blir motivasjonen plutselig mye bedre. Du vil antagelig også merke en bedring i kondisjon de første 3-4 ukene, for så å flate litt ut - men dette er normalt (såvidt eg har forstått? Sikker noen som kan bekrefte/avkrefte dette)

Lenke til kommentar

"har ikke begynt å trene eller andre drastiske tiltak"

Du vil slutte å spise, noko du tydlegvis ikkje meiner er drastisk, men du anser trening som drastisk?!

Kutt ut pizza og snop fullstendig du, spis sunt og for all del, aktivitet er alt :)

Lenke til kommentar
muligvis litt avsporing, men hvor fetende er lett-brus? bare lurer. sammenlignet med appelsinjus for eksempel.

Appelsinjuice har mange kalorier, og du bør ikke ha i deg mer enn et glass - ihvertfall ikke i din situasjon.

Mange kalorier i denne sammenheng betyr at appelsinjuice har omkring like mange kalorier per 100 gram som sukkerbrus - 40 kalorier. Om du i dag drikker en liter juice om dagen er det 400 kalorier - et lite måltid i seg selv. Lettbrus har jo i stor grad "null kalorier" - du mister dog de vitaminene du får fra juicen, men jeg ville nok gå så langt som å "anbefale" lightbrus dersom du drikker mye juice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...