Gå til innhold

Finnes det en mailklient til linux som takler Exchange på en bra måte?

Anbefalte innlegg

Som nevnt, så "trenger" jeg en email klient som takler Exchange på en bra måte til Linux. Ja, jeg vet at jeg kan kjøre wine og få outlook til å fungere ypperlig i linux, men det var liksom ikke helt tanken jeg hadde tenkt meg.

Tenkte jeg skulle se hvordan det gikk å bruke Linux i jobbsammenheng, da trenger jeg å ha noen programmer som må virke, blandt annet ett mailprogram som takler exchange, finner jeg ikke det. Så får jeg heller installere Office 03.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd Evolution? Den er vel den klienten med best støtte for MS Exchange etter hva jeg har forstått. Det er riktignok en stund siden jeg har brukt den selv.

Jeg leser studentmailen i Thunderbird via IMAP selv om den ligger på en MS Exchange-server - nå er jeg ikke sikker på om det fungerer fordi det kjører en IMAP-tjener i tillegg til MS Exchange på den tjeneren eller om det er fordi Thunderbird gjør et eller annet som får det til å fungere, eller om det bare fungerer. Jeg er ikke så kjent med MS Exchange på tjenersiden - og enda mindre med det eksakte oppsettet på mailtjeneren til skolen. ;) Thunderbird gir deg riktignok ikke kalender og notater og alt det andre som er del av MS Exchange, men jeg tror Evolution gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg tror IMAP-interface er en server-option, så er du heldig kan du koble deg opp med en hvilken som helst klient...

Evolution støtter Exchange via Outlook Web Access, så dette må være tilgjengelig. Evolution parser faktisk websidene, så dette kan være noe tregt, men fungerer stort sett fint. Tungvindt, men det betyr f.eks. at det ikke spiller noe rolle om du har serveren lokalt eller sitter et annet sted, du får mailen inn i Evolution uansett.

Lenke til kommentar

Jeg ble først positivt overrasket når jeg så dette. Det viser seg imidlertid at de kun tillater "ikke-kommersiell bruk" av dokumentasjonen, som i praksis betyr at programvare under GPL og lignende lisenser ikke kan benytte seg av dette... hurra.. :roll:

Så nei, en mailklient som takler Exchange på en bra måte ser det mørkt ut for. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Desverre IMAP er greit (når man er utenomhus) innenhus med gode linjer rett mot server, så suger imap teleballe som "exchangeløsning" Er ganske mange mailklienter som kan kjøre imap, men å kjøre imap istedenfor ren exchange er ikke en mulighet som jeg har sett for meg...

Lenke til kommentar
Desverre IMAP er greit (når man er utenomhus) innenhus med gode linjer rett mot server, så suger imap teleballe som "exchangeløsning" Er ganske mange mailklienter som kan kjøre imap, men å kjøre imap istedenfor ren exchange er ikke en mulighet som jeg har sett for meg...

Joda, bare gjør IMAP-mappene dine tilgjengelig også offline. Det fører også til at den den ikke hele tiden laster ned mail, men bruker det du har lagret på disken først.

Lenke til kommentar

Problemet med å bruke IMAP (eller pop3 for den saks skyld) mot Exchange er at da får du kun mail-funksjonaliteten. Når man bruker Exhange som mailsystem i jobbsammenheng så er ofte kalender (med møtebooking osv.) viktig. Jeg vet ikke om det finnes noen alternative klienter som støtter kalender i tillegg til mail.

Dersom OP bruker nyeste versjon av Exchange, og har OWA (Outlook Web Access) så funker den ganske bra som mailklient, selv med Firefox som browser.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Problemet med å bruke IMAP (eller pop3 for den saks skyld) mot Exchange er at da får du kun mail-funksjonaliteten. Når man bruker Exhange som mailsystem i jobbsammenheng så er ofte kalender (med møtebooking osv.) viktig. Jeg vet ikke om det finnes noen alternative klienter som støtter kalender i tillegg til mail.

Desom OP bruker nyeste versjon av Exchange, og har OWA (Outlook Web Access) så funker den ganske bra som mailklient, selv med Firefox som browser.

Vel, problemet er at hvis jeg ikke kan få funksjonaliteten på en enkel måte, så er liksom alternativet å kjøre exchange via web (ett dårlig alternativ) som nevnt, så tror jeg desverre ikke det finnes noen gode exchange klienter til Linux, som støtter mail, kontakter, kalender ol. (MS har laget en god lock in, som det ikke ser ut til at det er kommet en god "workaround" til enda) veeel, får vel bare kjøre office via wine inntil videre, det fungerer iallefall sånn halvveis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...