phnx85 Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg lurer på en ting: Hvordan "bør" viftene monteres på en radiator? Bør de monteres slik at de suger luft gjennom radiatoren eller bør du blåse luft gjennom den? Bør de monteres slik at luften blir blåst inn i kabinettet eller bør luften blåses ut av kabinettet? En kompis av meg monterte viftene først slik av de tok luft og blåste den inn i kabinettet, men det resulterte i at toppen av kabinettet ble ca 55°C. Han påstår at etter han snudde viftene så gikk vann temperaturen ned, men siden han ikke har temperaturmåler på vannet så tar jeg det med en klype salt. Bør ikke egentli temperaturen stige siden viftene tar luft fra kabinettet som er varmere enn romstemperatur (i.o.m. at det står 2 Enermax Strømforsyninger, 2 DVD-rom, 1 Cd-brenner og 2 Digital Doc øverst i kabinettet)? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hvis du har den øverst i kabinettet burde den blåse ut, ja. Da rekker ikke lufta å bli varm oppe. Lufta på en av radiatorene som står oppe føles slettes ikke varm. Har også masse stash og piss i kabinettet... Men så har jeg passelig godt gjennomtrekk i kabinettet også. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Er det virkelig ikke fler som har erfaring på dette området? Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Det kommer helt ann på hvordan trekken er ellers i kabinettet ditt.... Har du mange vifter som blåser inn, kan du godt ha vifter som blåser ut av kabinettet gjennom radiatoren. Andre veien går også.... Men det beste du kan gjøre er å pørve deg fram, og lese av tempen. og snu viftene. så bruker du den måten du synes du får best resultat med. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Jeg har forsøkt med viften montert noen cm fra radiatoren. Dette funka best når viften ble kjørt på 12 volt. Nesten like bra resultat på 7 volt og direkte montert på innovatek radiatoren. 12 volt direkte på radiatoren førte til mye mer støy og ikke så mye mer effektiv kjøling. Når jeg satte viften til å suge ble resultatet dårligere en alle andre muligheter. Best for både ører og prosessor har jeg det når viften blåser gjennom radiatoren innenfra kabinettet og ut. (står montert i taket av kabinettet) Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Jeg har fra før 2 80mm kabinett vifter (forran harddiskene og en bak vedsiden av HK) men disse er ikke koblet i siden jeg vil ha en stille maskin. Men da får jeg bare prøve meg fram og se hva som gir best resultat. En annen ting jeg lurer på er: Jeg hadde tenkt å montere relé på vann pumpa, men jeg gidder ikke å betal 250,- + port for Relé-kit på Microplex når jeg har alle delene jeg trenger hær på skolen Er det bare å koble pumpa på relé'en og koble den på 12V og stikkontakten? Jeg syns å ha lest noe på forum om at man må koble på en Returspole(..?) for å ikke ødelegge PSU'et. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå