Gå til innhold

Hva er det største RPG spillet noensinne?


Anbefalte innlegg

Jeg ville absolutt klasifisere WoW som et rollespill jo. Hva skiller det fra Morrowind og andre klassiske rollespill, annet enn at det er online? Du har jo tilogmed egne rollespill servere...

 

Terninger kastes i bakgrunnen for å avgjøre hit&miss og du kan selv styre utviklingen av figuren din. Klassisk rollespill.

 

Du kan så absolutt ikke styre utviklingen av karakteren din i WoW. Alle warriors har akkurat samme stats på lik level (hvis du fjerner gear), noe av det som gjør ett rollespill til ett rollespill er at du står fritt til å velge stats selv, det er jo hele poenget. Det er du som bestemmer om du vil bruke tiden din til å stå i treningsstudio å trene opp muskler, selv om du er en magiker. WoW er rettet kun mot gear og ikke variasjon og muligheten for å skreddersy din karakter slik du ønsker å ha den.

 

Det er en skam for rollespillsjangeren å klassifisere WoW o.l som rollespill.

 

Red.: I tillegg så mangler selvfølgelig WoW hensynet til alignments også.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Talents, gear og gems oppfyller samme funksjon.

 

 

Nope, dette kommer som ett tillegg i ett skikkelig rollespill. Oppbyggingen av karakteren skjer mens du får erfaring. Som f.eks mage i ett skikkelig rollespill så kan du velge om du vil ha helse eller om du heller vil gå opp i dex for å kunne unngå å bli truffet. Utstyret kommer i tillegg. Det blir helt feil å kalle det et rollespill når produsenten bestemmer at alle skal ha like stats å må gjøre de samme oppgavene om og om igjen for å oppnå forskjeller seg i mellom.

Lenke til kommentar

Hva som er et rollespill er et definisjonsspørsmål. Man kan også f.eks. hevde at det ikke burde være godtatt å kunne kalle single-player rpg for "rpg".

 

Det er massevis av sjangere i pen & paper rpg også. Hack n' Slash, Storytelling, Beer n' Pretzels, osv. Mange Storytelling rpg legger f.eks. ganske lite vekt på stats, men kan allikevel regnes som hardcore rpg.

Lenke til kommentar
Talents, gear og gems oppfyller samme funksjon.

 

 

Nope, dette kommer som ett tillegg i ett skikkelig rollespill. Oppbyggingen av karakteren skjer mens du får erfaring. Som f.eks mage i ett skikkelig rollespill så kan du velge om du vil ha helse eller om du heller vil gå opp i dex for å kunne unngå å bli truffet. Utstyret kommer i tillegg. Det blir helt feil å kalle det et rollespill når produsenten bestemmer at alle skal ha like stats å må gjøre de samme oppgavene om og om igjen for å oppnå forskjeller seg i mellom.

Leser du ikke hva folk skriver da?

Hvis du ønsker å fokusere på dex så tar du gems/equips osv som gir deg nettopp disse atributtene, ønsker du høyere manaregen så satser du på int/wis osv... Sier du at WoW ikke er et MMORPG? En samlet spillbransje mener faktisk at du tar feil.

Rep kan vel kanskje, hvis vi strekker det langt, brukes som motsvarighet til alignment.

 

Du sier vel også at Eye of the Beholder og alle SSI spillene på 80 og 90 tallet ikke var rollespil også da, selv om de var tuftet på AD&D 2nd addition? Vi vil nok aldri komme dithen at dataspill kan konkurrere mot pen&paper RP, men WoW er et RPG godt som noe.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Tør jeg gjette på elder scrolls II: daggerfall?
Daggerfall is the largest Elder Scrolls game to date, featuring a game world estimated as being 161,600 square kilometres (40,400,000 acres) with over 15,000 towns, cities, villages, and dungeons for the player's character to explore. According to Todd Howard, Elder Scrolls programmer, the game's sequel, The Elder Scrolls III: Morrowind is 0.01% the size of Daggerfall, but it should be noted most of Daggerfall's terrain was randomly generated. Vvardenfell, the explorable part of the Morrowind in the third game has 6 square miles. The Elder Scrolls IV: Oblivion has approximately 16 square miles to explore. In Daggerfall, there are 750,000+ non-player characters (NPCs) for the player to interact with, compared to the count of around 1000 NPCs found in Morrowind and Oblivion. It should be pointed out that the geography and the characters in these later games are much more detailed.

 

Kanskje størst, men hjelper jo lite hvis det ikke er detaljert. Hvem som helst kan jo lage en enorm verden og generere den "randomly", men hjelper jo lite hvis den ikke er bra..

 

På tiden det kom ut var Daggerfall meget imponerende. Det er tross alt ifra 1996

 

Ah, daggerfall var helt sykt den gangen. Spilte aldri gjennom det, men hadde uendelig mye gøy for det. De random hulene var også helt sinnsykt store, var flere ganger jeg gikk meg helt vill. Har enda liggende en brent cd med daggerfall, men den funker ikke på hverken xp eller vista :(

Lenke til kommentar

WOW og andre MMOer har akkurat samme potensialet til å bli ett rollespill som f.eks. en session med D&D der det brukes miniatyrer. Om det bare fokuseres på mekanikk, er det ikke ett rollespill (da blir det vel heller ett "rullespill" ettersom det hele går ut på å rulle terninger (eller la maskinen gjøre det for deg i WoW tilfellet)). Dersom man faktisk spiller rollen som characteren, er det ett rollespill..

Lenke til kommentar
funker ikke på hverken xp eller vista :(

 

Har du prøvd å kjøre det med x86 emulator? DOSBox f.eks.

 

Nei, men en kamerat prøvde det uten at det gikk, og han sa at det skal visstnok være litt av et arbeid for å kunne spille det på noe annet enn win95/98

 

Men jeg har faktisk en pc som ikke er i bruk her, og også win98 på en cd. Så kanskje jeg skulle lagd en nostalgi-spill pc :)

Lenke til kommentar
Wow er et MMORPG. Altså ikke et rent RPG.

 

Jo, det er et "rent" RPG. Faktisk er det mer RPG enn single-player RPG'er fordi du har mye mer kontroll over karakteren din og hva han/hun gjør. Du slipper å følge en lineær historie og kun gjøre det du får beskjed om. Sagt på godt norsk kan du spille en rolle, ikke bare følge en historie med en karakter du innbiller deg at du lager selv. ;)

Lenke til kommentar
Wow er et MMORPG. Altså ikke et rent RPG.

 

Jo, det er et "rent" RPG. Faktisk er det mer RPG enn single-player RPG'er fordi du har mye mer kontroll over karakteren din og hva han/hun gjør. Du slipper å følge en lineær historie og kun gjøre det du får beskjed om. Sagt på godt norsk kan du spille en rolle, ikke bare følge en historie med en karakter du innbiller deg at du lager selv. ;)

 

tull, i rollespill som neverwinter nights spiller du absolutt ikke en lineær historie. Og du har mye bedre kontroll ver characteren enn du har i wow. Wow er et MMORPG skjønner ikke hva som er så vanskelig for dere wow fans å skjønne det.

Lenke til kommentar
Wow er et MMORPG. Altså ikke et rent RPG.

 

Jo, det er et "rent" RPG. Faktisk er det mer RPG enn single-player RPG'er fordi du har mye mer kontroll over karakteren din og hva han/hun gjør. Du slipper å følge en lineær historie og kun gjøre det du får beskjed om. Sagt på godt norsk kan du spille en rolle, ikke bare følge en historie med en karakter du innbiller deg at du lager selv. ;)

 

tull, i rollespill som neverwinter nights spiller du absolutt ikke en lineær historie. Og du har mye bedre kontroll ver characteren enn du har i wow. Wow er et MMORPG skjønner ikke hva som er så vanskelig for dere wow fans å skjønne det.

 

Nettopp! Det er et RPG spill! :)

Lenke til kommentar
Du har jo null kontroll over karakteren din. Blizzard har bestemt hvordan karakteren din skal bli på forhånd. Dummeste jeg har hørt i hele mitt liv.

 

Nettopp! Det er et RPG spill!

 

Så WoW er ett rollespill spill?

 

Rolle... du spiller.. en rolle i et spill. Rollespill?

Lenke til kommentar
Du har jo null kontroll over karakteren din. Blizzard har bestemt hvordan karakteren din skal bli på forhånd. Dummeste jeg har hørt i hele mitt liv.

 

Nettopp! Det er et RPG spill!

 

Så WoW er ett rollespill spill?

 

Rolle... du spiller.. en rolle i et spill. Rollespill?

 

Jeg skal gjøre det lettere for deg: "Role Playing Game game".

 

Men det er en skam å kalle WoW for et rollespill, så enkelt er det. Du spiller ingen rolle i det hele tatt. Det er null mekanikk i spillet. Jeg har spilt mye WoW selv, men det er på ingen måte sammenliknbart med et rollespill. I dine øyne så er vel også CS et rollespill. :roll:

Lenke til kommentar
Talents, gear og gems oppfyller samme funksjon.

 

 

Nope, dette kommer som ett tillegg i ett skikkelig rollespill. Oppbyggingen av karakteren skjer mens du får erfaring. Som f.eks mage i ett skikkelig rollespill så kan du velge om du vil ha helse eller om du heller vil gå opp i dex for å kunne unngå å bli truffet. Utstyret kommer i tillegg. Det blir helt feil å kalle det et rollespill når produsenten bestemmer at alle skal ha like stats å må gjøre de samme oppgavene om og om igjen for å oppnå forskjeller seg i mellom.

Leser du ikke hva folk skriver da?

Hvis du ønsker å fokusere på dex så tar du gems/equips osv som gir deg nettopp disse atributtene, ønsker du høyere manaregen så satser du på int/wis osv... Sier du at WoW ikke er et MMORPG? En samlet spillbransje mener faktisk at du tar feil.

Rep kan vel kanskje, hvis vi strekker det langt, brukes som motsvarighet til alignment.

 

Du sier vel også at Eye of the Beholder og alle SSI spillene på 80 og 90 tallet ikke var rollespil også da, selv om de var tuftet på AD&D 2nd addition? Vi vil nok aldri komme dithen at dataspill kan konkurrere mot pen&paper RP, men WoW er et RPG godt som noe.

 

Leser ikke du hva JEG skriver? I et skikkelig rollespill så kommer utstyret i tillegg til stats. I WoW så har du en linjær statsøkning som er lik for alle! Skammelig at folk kaller WoW for et rollespill. Du får faen meg ikke velge hvordan du vil trene karakteren din en gang.

 

Rep og alignment er ikke sammenliknbart. Du kan jo tenke over hvordan en holy paladin og en shadow priest egentlig fungerer i en gruppe. I think not.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...