Gå til innhold

Nikkor fast objektiv til D40

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig lite som ikke drikkes eller spises opp relativt raskt. En gammel solblender med filtergjenger er det beste spør du meg. Og bare for å ha nevnt det, fastoptikk trenger ikke roseformet solblender. Den trenger ikke gjøre kompromisser for videste vinkel (problemet med vignettering), og derfor kan en rund solblender utnyttes effektivt.

Lenke til kommentar
Veldig lite som ikke drikkes eller spises opp relativt raskt. En gammel solblender med filtergjenger er det beste spør du meg. Og bare for å ha nevnt det, fastoptikk trenger ikke roseformet solblender. Den trenger ikke gjøre kompromisser for videste vinkel (problemet med vignettering), og derfor kan en rund solblender utnyttes effektivt.

Tenker du på den jeg linket? i såfall er det Nikons tilbehør for 50mm. Men har du noen tips til solblendere som passer?

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenkte helt generelt. Mange synes at roseformede solblendere ser mer proft ut, men det bygger på en missforståelse. Jeg vil anbefale å forsøke å finne en Nikon HS-10 solblender. Den er praktisk med sin hurtiglås for filtergjenger, og kan brukes til 35mm også (på cropformat). Den kan også brukes på en Canon 50mm, eller Canon 28/2,8 uten fare for vignettering. Ikke bare gjør den jobben sin som solblender, men den er også ypperlig beskyttelse mot støt og riper. Jeg synes det er den beste solblenderen for objektiver fra 28/35mm og oppover med 52mm filterstørrelse. Jeg tipper du må på ebay, men det er neppe veldig lenge siden den var å få som ekstrautstyr fra Nikon. Det er kanskje mulig at andre lands Nikon-avdelinger har noe slik på lager. I følge annonsene jeg har lest er den egentlig laget for Nikkor 85/2,0 men den vignetterer ikke på Canon 28/2,8 så den bør fungere til det meste fra normal og oppover. Her er en annonse for brukte på ebay. Og her er en ny fra Amazon. Den ser forresten råtøff ut på min 28mm. Den gir objektivet et mye mer seriøst utseende, for den ser ut som den er laget for objektivet. Jeg lurer litt på om vignettering vil inntreffe på Nikons 28mm på cropformat (forskjell i cropfaktor), men jeg tror ikke det. Jeg får nemlig ikke vignettering når jeg har pola montert.

De eneste av mine objektiver som bruker sin originale solblender er Sigma-zoomen. De øvrige tre bruker HS-10 og HN-7.

Edit: Er det noen som har en fin HS-8 til salgs? Send pm.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...