Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

kjøpt meg hus. Endre fra strier til hel hvit vegg

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjøpt kmeg ett hus nå.

Det er strier på veggene, men jeg vil ha en hvit vegg. ikke panel, men bare en hel flate som er hvit.

Har kikka på maxbo og byggmakker men jeg finner bare panel. Er tapet eneste utvei?

Vil ikke ha gipsvegger for de tåler ingenting.

Er mulig jeg kommer til å male striene hvite, ser jo da ut som en hvit mur, men den er ikke noe særlig å vaske. Og det koster vel litt ettersom jeg må legge nye strier oppå det gamle før jeg maler de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis strietapeten sitter godt til underlaget, finnes det sparkel som er beregnet på dette. Denne kan du nærmest "male" på veggen med rulle og så glatte/pusse. Har ikke prøvd det selv, men har hørt om andre som har gjort dette med godt resultat.

Etter sparkling og pussing har du en glatt flate som er lett å male.. :)

Lenke til kommentar
hum, takk for info dette må undersøkes

Det finnes også et produkt som heter "veggfornyer"

Det er en tykk slett "tapet" som limes på veggen for å få en glatt overflate.

Jeg hadde strie på veggen min. Brukte en slik veggfornyer som han over her skriver...Det blei veldig bra.

Eneste som er dumt er at du vil få tapetskjøter. Men om du er flink, og legger dem helt inntilhverandre blir det ett greit resultat. Du må passe på at den kan krympe litt etter du har malt. For best resultat kan det være at du burde sparkle skjøtene.

Lenke til kommentar
Høres ut som myr arbeid å sparklel, og veggfprnyer tåler lite. sponplater er litt tjukke kansje.

Men hva med fineerplater? er det ok å bruke?

Veggen tåler jo ikke noe mindre enn den gjør i dag om du bruker veggfornyeren.

Bruker du finer, må du fortsatt sparkle skjøtene for å få det pent.

Så trenger man jo noe utenpå fineren, for det blir ikke noe pent å male rett på den.

Veggspon er 12mm tykk og må i likhet med gips, finer, OSB-finer og andre bygningsplater sparkles.

Lenke til kommentar

jeg bare leste at veggfornyer var tjukke og bløte og derfor tålte lite. Det trang ikke sparkles ved bruk av disse.

Sparkle skjøtene er greit, det er vel ikke så mye arbeid, men sparkle for å gjøre strieveggen slett virker som mye arbeid.

Tror jeg tester på ett lite rom, finer, sparkler sjøtene, maler og tapetserer om det ikke blir bra nok.

blir det ikke bra så får jeg helsparkle elns.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
jeg bare leste at veggfornyer var tjukke og bløte og derfor tålte lite. Det trang ikke sparkles ved bruk av disse.

Sparkle skjøtene er greit, det er vel ikke så mye arbeid, men sparkle for å gjøre strieveggen slett virker som mye arbeid.

Tror jeg tester på ett lite rom, finer, sparkler sjøtene, maler og tapetserer om det ikke blir bra nok.

blir det ikke bra så får jeg helsparkle elns.

Takk for hjelpen

Husk at finer er unødvendig dyrt da.

Lenke til kommentar
Husk nå bare at om du legger plater på vegghene så må listverket, kabler og stikkontakter av først, det er arbeid det også.

Med veggfornyer eller sparkel slipper du dette.

Jeg vil nå uansett anbefale å ta ned lister og kabler og det som måtte være på veggen uansett hva du skal gjøre..

Hvis du bare tapetserer (veggfornyer) kan du sannsynligvis bruke de gamle listene igjen.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kjøp gips plater å slemg på veggen

vil du ikke at det skal bygge mye ut, så kjøper du rehab-gips, som kun er 6,5mm tykk.

hvis ikke så finnes det også enkle kilfalsplater, blir enklere å få fine skjøter da.

så det er bare å bestemme seg å kom igang.

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Ja det er om å gjøre å bestemme seg..nå hadde jeg egentlig bestemt meg for å legge på sponplater ettersom det tålte mer støt enn gips.

Gips var det vist vanlig å tapetsere for å gjøre det litt mer støtsikkert, noe jeg ikke har lyst til. Om det stemmer er noe annet.,

Tenkte å bruke agnes3 sponplater og male/sparkle.

Men nå har jeg tatt av nesten all listverk, og tapet, og jeg lurer på om jeg har funnet mugg. Hele huset lukter mugg (er fra 1950) men jeg lukter ikke noe spesielt når jeg lukter nær det jeg tror er mugg, så jeg er usikker. Det er kjelleren som lukter verst,,der stikker det i halsen etter litt tid. Lukta ikke så ille på visning.

Her er noen bilder:

post-9909-1216722976_thumb.jpg

Det er litt dårlige farger på det bildet. det er brunt og grønt. Kan være gammalt lim også.

post-9909-1216722997_thumb.jpg

Edit:

Når jeg ser litt nærmere etter er jo isolasjonen delevis svart så, det er mulig det bare er støvrester elns fra isolasjonen.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...