Gå til innhold

Kjøre Linux fra ram?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter å lurer på om jeg skal skaffe meg en liten touch screen laptop med Linux. Det jeg først lurte på var om det er sant det jeg syns å huske noen har nevnt, om at man kan laste opp hele linux og programmer til ram under oppstarten. Slik at harddisken kun trenger å hente data ved bruk av innhold(bilder osv).

Og viss dette er mulig, hvor mye ram vil et slikt system kreve, 2*4gb brikker er det største man finner til sodimm tror jeg.

Hadde vært sykt nais med et system som ga respons på tidelen uansett oppgave :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg brukte Ubuntu (6.10 tror jeg det var), så brukte systemet knapt av rammen min(2-300 mb ram) på mitt 2 gb system. Men om dette ikke er mulig er det jo bare en mulighet: Vista. Vista's prefecht(?) er jo genial selv på mitt 2 gb system, WMP og Firefox og MSN starter uten harddisk aktivitet etter ca 35-40 sek oppstartstid(testet med stoppeklokke:P). Trodde alltid at Linux var et hestehode foran som vanlig, men tar jeg feil?

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Fra "top" på min bærbare :

Mem:   2073892k total,  2019716k used,	54176k free,	58940k buffers
Swap:  1048568k total,	  832k used,  1047736k free,  1309548k cached

Godt over 1GB brukes altså til cache, og stort sett alle programmer jeg bruker til vanlig ligger i den cachen. Dvs, de starter fort.

Trenger et program mer minne, gir selvsagt cache fra seg minne.

Ellers går det jo an å ha mye moro med ramdisks og tmpfs, men dette har jeg begrenset erfaring med selv, så kan ikke beskrive noen fremgangsmåte her.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg skjønte den siste posten din (vurder omformulering? :))

Men hvor mye som swappes kan stilles inn i filen /etc/sysctl.conf med parameten vm.swappiness, hvor 0 er ikke bruk swap og 100 er bruk swap så mye som mulig.

Tilsvarende konfigurasjon er det helt sikkert mulig å kjøre for KDE sin prefetcher, og sikkert mye mer også. Har du forresten forsøkt å innstalere de to programmene jeg nevnte? Det kan du helt sikkert konfigurere masse.

Forøvrig laster Puppy Linux inn hele systemet til RAM som standard, og det finnes helt sikkert dokumentasjon på hvordan dette er gjort via google.

Lenke til kommentar

Jaaa, det finnes prefetch for linux. "Third time is the charm?" :

KDE (som blir brukt i Kubuntu) skrivebordsmiljøene har en prefetcher innstalert som standard. Eller du kan innstalere programmet preload for å få tilsvarende funksjonalitet uavhengig av skrivebordsmiljø.

Merk at Puppy er en lettvektsdistro, og er derfor ikke like "komplett" som Ubuntu med tanke på applikasjoner o.l.

Lenke til kommentar

Puppy linux vil laste alt opp i RAM når du booter fra CD, og kjøre rett fra RAM etterpå, du har helt rett i at dette er noe annet enn cachingen du ble gjort oppmerksom på lenger oppe. Siden du har så mye RAM kan du gjøre samme øvelse med en fullblods linux distribusjon, knoppix. Bare last ned live CD, og ved boot prompt skriver du knoppix toram, da vil alt lastes opp i RAM før den starter, istedet for å kjøre fra CD. Kommandoen toram fungerer også på Kanotix, som kommer i 64-bit utgave. Når alt på CD er lastet i RAM kan du fjerne CD, du trenger ingen HD i maskinen.

Glemte å tilføye, du trenger kun 1GB RAM for å laste opp hele live CD, og kjøre fra RAM.

Lenke til kommentar
Google tryllet også frem denne linken som kan være meget aktuell for deg:

https://wiki.ubuntu.com/BootToRAM

Og dette:

http://www.pendrivelinux.com/2007/10/15/ub...tu-boot-to-ram/

Det så rimelig vanskelig ut å få til noe slikt, men da vet jeg hvertfall at det er mulig.

Sånn jeg forstår det så lager du en egen live cd og alt du henter fra harddisk lagres på minnet og når du skrur av lagres alle forandringer. Riktig?

Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hva som er vitsen med så mye bry for (i mine øyne) så lite.

For å cache alt til RAM, så må jo ting leses fra disk til RAM på ett eller annet tidspunkt. Forskjellen er om det er ved boot eller ved første start av programmet (ved senere oppstarter, gitt nok RAM, er det cachet).

Så man har en fordel, at ting starter "med en gang" når systemet er oppe og går. Også har man noen ulemper, nemlig at man har mindre minne ledig pga. alt som er cachet som ikke nødvendigvis brukes, og all fiklingen man har gått gjennom for å få det slik.

På alle mine maskiner som har hatt "nok" RAM, i disse dager ligger grensen for "nok" på ca. 2GB for min del, så har jeg aldri følt noe behov for mer caching eller for å få ting til å gå raskere.

Men uansett, såklart det er mulig! Det finnes et utall veier til målet. Guidene Northwave linket til er helt sikkert brukbare, ellers er det fullt mulig å ta utgangspunkt i dem for å sette opp noe sånt på et system som allerede er installert til harddisk.

Men dette sporer litt av syns jeg, det du egentlig er ute etter er nok programmene preload og/eller prelink, som er nevnt tidligere i denne tråden.

Preload laster ofte brukte programmer inn i minnet, omtrent sånn ting fungerer i Vista vil jeg tro.. mens Prelink speeder opp dynamisk linking av bibliotekene (så programmene bruker mindre tid på å lete etter biblioteker ved oppstart).

Edit: Forøvrig kommer prelink som default med Fedora (muligens med andre distroer også).

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig på hva som er vitsen med så mye bry for (i mine øyne) så lite.

For å cache alt til RAM, så må jo ting leses fra disk til RAM på ett eller annet tidspunkt. Forskjellen er om det er ved boot eller ved første start av programmet (ved senere oppstarter, gitt nok RAM, er det cachet).

Så man har en fordel, at ting starter "med en gang" når systemet er oppe og går. Også har man noen ulemper, nemlig at man har mindre minne ledig pga. alt som er cachet som ikke nødvendigvis brukes, og all fiklingen man har gått gjennom for å få det slik.

På alle mine maskiner som har hatt "nok" RAM, i disse dager ligger grensen for "nok" på ca. 2GB for min del, så har jeg aldri følt noe behov for mer caching eller for å få ting til å gå raskere.

Men uansett, såklart det er mulig! Det finnes et utall veier til målet. Guidene Northwave linket til er helt sikkert brukbare, ellers er det fullt mulig å ta utgangspunkt i dem for å sette opp noe sånt på et system som allerede er installert til harddisk.

Men dette sporer litt av syns jeg, det du egentlig er ute etter er nok programmene preload og/eller prelink, som er nevnt tidligere i denne tråden.

Preload laster ofte brukte programmer inn i minnet, omtrent sånn ting fungerer i Vista vil jeg tro.. mens Prelink speeder opp dynamisk linking av bibliotekene (så programmene bruker mindre tid på å lete etter biblioteker ved oppstart).

Edit: Forøvrig kommer prelink som default med Fedora (muligens med andre distroer også).

Denne innebygde "preload", er den like omfattende og god som vista's prefetch? Det som er aller viktigst er at systemet ikke er så avhengi av harddisk som i Xp og ubuntu 6.10(som var sist versjon jeg prøvde).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...