tameg Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Det er ikke en butikk.. det er en kafé! ingen høyere sjefer, siden de driver stedet selv Lenke til kommentar
DNA Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Det blir for rart å fortelle det til foreldrene mine.Jeg har snakket litt med en jente som er et år yngre enn meg (hun er 15 også, men jeg blir 16 i år). Hun synst også det er ubehagelig, men hva kan vi gjøre? Ingentin egentlig. Det er en så pass liten butikk, der det ikke er mange annsatte.. det er de to sjefene, en som drive med noe på et kontor også tre andre voksne. også noen unge, som meg. Kan det hjelpe om jeg prøver å overhøre de når de sier sånn? ikke svarer bare fortsetter med det jeg drive med? :S edit: glemte å logge meg ut, men meen. Hva med å be dem om å slutte? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Eller slutte i jobben. Du kan vel i verste fall anmelde dem. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Hva med å be dem om å slutte? Mulig det er meg, men jeg innbiller et det fort kan bli et litt mer anstrengt forhold til sjefen da. Da er det vel nesten bedre å bare slutte i jobben og finne en ny jobb. Og bare for å ha sagt det: Ja. dette er helt klart sextrakassering! Endret 3. juli 2008 av Kallileo Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 De mennene går langt over streken! Du er bare 15 år og det synes jeg det gjør det ekstra ille. § 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år. Den som foretar seksuell handling med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 3 år. Den som forleder barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd som nevnt i § 201, straffes med fengsel inntil 3 år. I tilfelle som nevnt i annet ledd, kan fengsel inntil 6 år idømmes dersom handlingen er begått under særdeles skjerpende omstendigheter. Ved avgjørelsen av om særdeles skjerpende omstendigheter foreligger, skal det særlig legges vekt på hvor lang tid forholdet har pågått, om handlingen er misbruk av slektskapsforhold, omsorgsforhold, stilling, avhengighetsforhold eller nært tillitsforhold og om handlingen er begått på en særlig smertefull eller krenkende måte. § 196 tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende. Opphevet ved lov 15 feb 1963 nr. 2, tilføyd igjen ved lov 11 aug 2000 nr. 76, endret ved lov 4 juli 2003 nr. 78. § 201. Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd a) på offentlig sted, b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det, eller c) i nærvær av eller overfor barn under 16 år, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Atferd som nevnt i første ledd bokstav b og c anses forøvet overfor noen også når den er forøvet gjennom bruk av telefon, Internett eller annen elektronisk kommunikasjon. Jeg ville si at det å ta deg på rumpa og den krenkende atferden passer inn under begge to. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Kanskje du kunne tatt opp hva de sier? Via mobilen eller annet? Det kan fort bli påstand mot påstand krig i en slik situasjon, og da er det alltid greit å ha håndfaste bevis. Gjem en opptager ett eller annet sted elller noe sånt om det er mulig. Ja, det høres litt CSI ut, men skulle tro at det hadde funket om du noen gang kommer til å konfrontere dem eller si det til noen andre, vise opptakene til noen osv. Lenke til kommentar
tameg Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Er det ikke sånn at det er ulovlig å ta opp noe uten at dem du tar opp vet det? synst jeg har hørt det en plass.. heh Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 hei tameg, det kommer ann på... Du kan jo ikke si det til de at nå tar jeg opp... Men det er gyldig som bevis i en politisak. Og det er helt klart trakkasering. Du kan anmelde begge to... Noe jeg trolig hadde gjort.. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Vet ikke helt, vi lever jo i en veldig fri verden nå med internett og hele pakka. Og om ikke det er lov, så er det mange kjendiser der ute som blir ulovlig tatt bilde av og lagt ut av paparazzier osv f.eks. Jeg tror det hadde blitt godtatt som bevis, hvis ikke så er det en idiotisk lov i så fall. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Vet ikke helt, vi lever jo i en veldig fri verden nå med internett og hele pakka. Og om ikke det er lov, så er det mange kjendiser der ute som blir ulovlig tatt bilde av og lagt ut av paparazzier osv f.eks. Jeg tror det hadde blitt godtatt som bevis, hvis ikke så er det en idiotisk lov i så fall. Vil nok tro du er i konflikt med personvernloven nå, hemmelig opptak ville neppe godtas. Det stiller seg veldig anerledes med kjendiser, enn så lenge disse er offentlige personer så stiller de "svakere" enn vi normale dødlige. Lenke til kommentar
Obsternasig Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 For "offentlige personer", kjendiser, så er det litt andre regler i forhold til fotografering, filming o.l. så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hm, om det er tilfellet, så er jo det dumt. Da er det nødt til å bli påstand mot påstand i alle slike saker da jo. Den loven lukker i så fall mange muligheter for at sannhetene skal komem frem... Mener å ha sett i rettsaker at telefonsvarere har blitt brukt, altså at personen ikke visste at tlf.svareren tok opp samtalen mellom to personer. Det blir jo det samme på en måte.. Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Det må da vel gå ann å si ifra til politiet på forhånd. Si at man har tenkt å ta opp det som skjer på bånd, for å så etterpå vise det til politiet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Vanskelig situasjon det der ja. Om du føler deg trakassert pga. slik oppførsel så er det fullt forståelig. Iom. at dette er de øverste sjefene ville jeg i første omgang prøvd å ta det opp alvorlig neste gang det skjer. Si at du mener dette går over streken og at du ikke synes det er noe hyggelig å bli behandlet slik på arbeidsplassen. Kjør en rund men avvisende tone. Og hva du enn gjør så ikke le og slikt dersom de forteller trakasserende vitser etc. Det vil bare være med på å oppmuntre dem videre til å fortsette. Det er fullt mulig å si hva du mener uten å skape en ubehagelig tone, bare velg dine ord med omhu. Om de ikke skjønner tegningen etter at du sier ifra er nok den enkleste veien ut å slutte i jobben. Tror ikke du har lyst til å begynne å ta en slik sak videre gjennom rettsapparat, spesielt siden dette bare er en sommerjobb og det er vel ikke snakk om den helt store/lange karrierern som går i vasken her? Lenke til kommentar
tameg Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 er ikke sommerjobb:P jobber der til vanlig etter skoletid osv. men for all del.. ingenting som går i vaksen for meg.. tror jeg skal jobbe der ut sommeren, så får jeg se. tusen takk for mange gode råd! tar gjerne i mot flere Lenke til kommentar
toazty Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 finn deg ny jobb, en kvinne dominerende arbeidsplass, enkelte arbeidsplasser og bransjer er dette helt normalt, jobber i restaurant bransjen selv og her er det sextrakasering hele tiden, tåler du det ikke bør du finne deg ny jobb eller stå på og be dem slutte.. er fullt klar over at det finnes lover mot slike ting som dette, og en del liker ikke å bli snakkes til på denne måten, men de fleste bryr seg ikke og tar igjen med en liten komentar... men må jo si at sjefer skulle holdt litt tilbake på slike ting, helt klart... Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 finn deg ny jobb, en kvinne dominerende arbeidsplass, enkelte arbeidsplasser og bransjer er dette helt normalt, jobber i restaurant bransjen selv og her er det sextrakasering hele tiden, tåler du det ikke bør du finne deg ny jobb eller stå på og be dem slutte.. er fullt klar over at det finnes lover mot slike ting som dette, og en del liker ikke å bli snakkes til på denne måten, men de fleste bryr seg ikke og tar igjen med en liten komentar... men må jo si at sjefer skulle holdt litt tilbake på slike ting, helt klart... Da lurer jeg virkelig på hva du jobber med der det er vanlig å sextrakassere 15 årige jenter. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 skrev hva jeg driver med... og dette er normalt... iallefall alle de plassene jeg har jobba de sisste årene... men kanskje litt drøyt av sjefene å drive med slikt.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Så det er snakk om at det er behov for holdningsendring for sjefene da? Uansett så er det feil om unge jenter lærer seg at nedsettende kommentarer om dem er greit, og hvis de ikke liker det så får de bare bytte beite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg