Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

sextrakassering på jobb?

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Gjest guest:))

Heihei.. jeg lure på hvor grensa går til sexpress/sextrakassering på jobben? Er 15 år.. og sjefene mine er litt.. på kanten.VIl først høre hva som er hva før jeg poster noe så dere kan se selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde sikkert hjulpet hvis du hadde beskrevet situasjnen litt.

Hvis du har litt guts, så kan du ta det opp med dem. Si det på en litt pen måte. Nå kjenner jeg ikke personene det er snakk om (sansynlig vis :p), men de fleste tar slikt til seg å prøver å la vær.

Beføling? xD

Det kan være alt fra seksuelle kommentarer til voldtekt. Altså alt som trakkaserer "your sex's position".

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar

Jammen det er så mange situasjoner.. minst en hver dag.. stikke

jeg kan ta en.

Jeg står og skal fikse noe, så er det en maskin jeg ikke fikk til å virke helt som den skulle, så kommer den ene sjefen min og sier "Jeg kan hjelpe deg jeg".

Så fortsetter jeg med deg jeg skal.. så sier han "du må være øm.. lat som det er kjæresten din det er snakk om her".

"du må liksom bare la den gli inn i hullet.. sakte og forsiktig..ikke trekke deg..bare fortsette.. første gangen kan være litt vond da..*så ler han* men nå skal ikke jeg fortelle deg noe du sikkert allerede vet!"

så en til

jeg holder på med noe.. så sier den ene sjefen "du er alene hjemme du nå ja.. du skal vel ha fest?"

så sier jeg nei.. så sier han "joda.. så kommer vi to.. vi trengen ikke kose oss med alkohol vet du.. går an å kose seg uten alkohol.. sånn orgie(vet ikke om det er sånn det skrivest).. du vet!"

så husker jeg ikke videre hvordan samtalen endte.. haaar maaaaaasse flere slike.. orker ikke å skrive alt.men dere kan vel dømme litt utifra dette?

og i dag tok han meg på rumpa idet han gikk forbi!

Lenke til kommentar

Det grove snakket er ganske vanlig på en arbeidsplass, gutter mellom. men ville ikke sagt at det er akseptabelt å snakke slik til en 15 år gamnmel jente. Og den siste tingen er hvertfall ikke akseptabel.

Hvis du tør dette, så ville jeg ha tatt det opp med han øverste sjefen som holder på slik. Å si at du ikke vil ha det slik, dette er kanskje litt vansklig. Men slike ting, hvertfall som den siste er ikke akseptabelt på en arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Du er 15? Og sjefen din er voksen regner jeg med? Tror det fins lover mot seksuell trakassering på jobb men uansett så er jo ikke det passende og si til en som er 15 år. Ikke at 15 åringer er dumme og ikke skjønner slikt selv men fordi er man voksen så vet man at det ikke er helt greit.

Lenke til kommentar

Mulig tråden passer bedre på jussdelen av forumet?

Utdrag ifra likestillingsloven

§ 8a. (Trakassering på grunn av kjønn og seksuell trakassering)

Trakassering på grunn av kjønn og seksuell trakassering er ikke tillatt. Slik trakassering anses som forskjellsbehandling i strid med § 3.

Med trakassering på grunn av kjønn menes uønsket adferd som er knyttet til en persons kjønn og som virker eller har til formål å krenke en annens verdighet. Med seksuell trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer.

Arbeidsgiver og ledelsen i organisasjoner eller utdanningsinstitusjoner har ansvar for å forebygge og å søke å hindre at trakassering i strid med bestemmelser i denne loven skjer innenfor sitt ansvarsområde.

Ved håndhevingen av forbudet mot trakassering på grunn av kjønn i første ledd og bestemmelsen i tredje ledd gjelder reglene i diskrimineringsombudsloven.

Forbudet mot seksuell trakassering håndheves av domstolene.

Tilføyd ved lov 14 juni 2002 nr. 21 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 14 juni 2002 nr. 535), endret ved lover 10 juni 2005 nr. 38 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 10 juni 2005 nr. 527), 10 juni 2005 nr. 40 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 10 juni 2005 nr. 528).

Lenke til kommentar

Når sjefene allerede oppfører seg slik som de gjør tror jeg man ikke vil bli tatt mye seriøst om man kommer med utskrift av likestillingsloven. Jeg tror det vil være enda mer effektivt å ta det opp med en som sitter enda høyere, eller foreldre/andre voksne.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Dette er da et klart eksempel på seksuell trakkasering. Har han noen sjefer over seg igjen du kan ta opp dette med?

Nei, de er de sjefene som er"høyest" oppe..

Du er 15? Og sjefen din er voksen regner jeg med? Tror det fins lover mot seksuell trakassering på jobb men uansett så er jo ikke det passende og si til en som er 15 år. Ikke at 15 åringer er dumme og ikke skjønner slikt selv men fordi er man voksen så vet man at det ikke er helt greit.

Ja han er voksen.. har kone og barn.

kopier det som blåbær kopierte, på ett ark og les det til en av sjefene dine!

Nei, det tørr jeg ikke..Blir for rart.

Når sjefene allerede oppfører seg slik som de gjør tror jeg man ikke vil bli tatt mye seriøst om man kommer med utskrift av likestillingsloven. Jeg tror det vil være enda mer effektivt å ta det opp med en som sitter enda høyere, eller foreldre/andre voksne.

Som sagt, ingen som er høyere oppe.

Når de sier disse "vitsene" sine vet jeg liksom ikke hvordan jeg skal reagere.. som oftest bare ler jeg, på mangel av andre ting å gjøre. Kan jo være at de tror jeg liker det siden jeg ler.. ikke vet jeg:S

Lenke til kommentar

Det blir for rart å fortelle det til foreldrene mine.

Jeg har snakket litt med en jente som er et år yngre enn meg (hun er 15 også, men jeg blir 16 i år). Hun synst også det er ubehagelig, men hva kan vi gjøre? Ingentin egentlig. Det er en så pass liten butikk, der det ikke er mange annsatte.. det er de to sjefene, en som drive med noe på et kontor også tre andre voksne. også noen unge, som meg.

Kan det hjelpe om jeg prøver å overhøre de når de sier sånn? ikke svarer bare fortsetter med det jeg drive med? :S

edit: glemte å logge meg ut, men meen.

Endret av tameg
Lenke til kommentar
Det blir for rart å fortelle det til foreldrene mine.

Jeg har snakket litt med en jente som er et år yngre enn meg (hun er 15 også, men jeg blir 16 i år). Hun synst også det er ubehagelig, men hva kan vi gjøre? Ingentin egentlig. Det er en så pass liten butikk, der det ikke er mange annsatte.. det er de to sjefene, en som drive med noe på et kontor også tre andre voksne. også noen unge, som meg.

Kan det hjelpe om jeg prøver å overhøre de når de sier sånn? ikke svarer bare fortsetter med det jeg drive med? :S

edit: glemte å logge meg ut, men meen.

Hvis det er i en butikk, så kan du kanskje sende mail inn til høyere sjefer i butikken. For eksempel hvis det er Rimi (skal ikke sverte Rimi her, men bare et tilfeldig eksempel), så kan du ringe litt rundt, (se om du kan komme til et sentralbord som kan sette deg over) og se om du kan snakke med for eksempel en sjef for butikkene i området eller byen der du bor.

Det er "alltid" en sjef over sjefen ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...