Gå til innhold

BK: Porten til Solas undergrunn

Anbefalte innlegg

Tok meg en tur til Sola Flyplass i går kveld, i håp om å få noen kule bilder av fly som kommer inn for landing. I stedet endte jeg opp med å ta en hel masse bilder av svaner, og denne betongkonstruksjonen, som jeg egentlig ikke helt hva er god for. Mens jeg stod å knipset den, så kom det to svaner nesten helt bort til meg. Det begynte å bli ganske mørkt, så de fleste av bildene ble ganske uskarpe. Disse to er de jeg ble mest fornøyd med.

post-164555-1215085077_thumb.jpg

f/5

1/8s

ISO 250

46mm

post-164555-1215085093_thumb.jpg

f/5,6

1/5s

ISO 500

70mm

Edit: Glemte exif:

Endret av bjornast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker denne croppen, tror jeg. Det var noen elementer i vannet i forgrunnen jeg ikke likte, blant annet. Det negative er at refleksjonen blir kuttet.

post-62075-1215091375_thumb.jpg

Det første bildet var ikke så spennende. Svanen forandrer på det. Den er fanget i en litt morsom positur, det ser ut som om den lurer fælt på hva som kan befinne seg der inne. Bakgrunnen tilfører ikke bildet allverden, men er nødvendig for komposisjonen. Den sorte kulen på svanen (er det en del av benet?) kan med fordel klones vekk.

(Si ifra om du vil at jeg skal fjerne bildet.)

Lenke til kommentar

Det første bilde var bedre enn det med svanen, men det mangler svanen ^^

I det første bildet omfavner du omgivelsene, og de blir inkludert i bildet. I det med svanen går du litt tettere på, og omgivelsene blir kuttet av på en dårlig måte. Det virker mer rotete og ugjennomtenkt med den croppen.

Lenke til kommentar

Jeg liker best den originale croppen av svanebildet, og det er faktisk ganske bra. At det ikke er en god balanse mellom vann og land gjør ingenting, for selve bildet er så slående på sine egne premisser. Komposisjonsmessig er det ikke riktig, men det er bedre enn å midtstille svanen. At hele refleksen av den åpningen er med i bildet er faktisk essensielt for at det skal ha sitt uttrykk. Det er vanskelig å forklare hvorfor jeg synes det fungerer, men det gjør det. Noen ganger må regler flyte med strømmen for å fungere, og noen ganger må de flyte helt ut. mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Herlig bilde det av svanen som strekker seg inn mot kulverten. Jeg synes komposisjonen fungerer som bare det med hele refleksjonen av kulverten i vannet. Det gresstjafset som Pusur ikke likte gjør meg ingen ting. En mulig løsning for Pusur kan være 16:9:

post-65206-1215119185_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for gode kommentarer. Veldig morsomt å se så forskjellige meninger om ting.

Jeg måtte nok prøve å ikke tenke for mye regler da jeg croppet dette bildet, for uansett hvordan jeg prøvde, så ble det litt merkelig. Ble da enig med meg selv at det beste var å ha med hele refleksjonen av den betongkonstruksjonen, som jeg egentlig ikke er helt sikker på hva er enda, for det rant vitterlig vann ut av den, og svanene var så nærme og spiste et eller annet småkryp. Samtidig prøvde jeg å ikke ha noe veldig opplagt fokus i senter, og det er vel det eneste regelen jeg klarte å oppfylle.

Liker selv det originale svanebildet best, for svanen har en litt uvanlig positur. Det blir iallefall ikke flere svanebilder med det første, for nå har jeg forlatt Stavanger for Trøndelag igjen, og her er det heller labert med svaner. Derimot så tror jeg jeg må ta en kjøretur litt sørover igjen, mot Rennebu og der, for der var det utrolig mye fint landskap jeg må prøve meg på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry for sent svar Garegaupa.. Har vaert opptatt med flytting og jobb den siste tiden, saa har ikke hatt anledning til aa gjoere noe her inne paa en god stund.

Uansett, saa fant jeg motivet ved siden av veien som gaar forbi Sola Flyplass. Den veien mellom de to rundkjoeringene som deler seg i E39/Sola og Flyplass/flymuseum/Tananger. Det er paa en maate to smaa bukter der paa hver side av de lysene eller hva det er som markerer at det er rullebane der. Det gaar en tursti ved siden av den til hoeyre (naar du ser utover mot sjoen), og du kan lett se den innerst i bukta derfra. (hvis jeg ikke husker helt feil)

Haaper det er leselig uten norske bokstaver, for jeg har bare engelsk tastatur her.

Ellers saa var jo dette en ypperlig anledning for en bump. :thumbs:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...